Gå til innhold

Vectra A 2,0 I (8V), motorproblemer. Motor sviver kun ved middels/full gass.

Ranger emnet


Warhead

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har altså kjøpt meg en til Vectra A 95 modell 2.0 i, 8 ventilers med 116 hk. Den er avskiltet og trenger eu kontroll. Ikke så veldig mange feil sånn sett, men tenkte først jeg skulle få ordentlig gang på motoren, så den i hvert fall duger som herjebil.

 

Har gjort de standard tingene; fylt bensin, olje osv. på motoren og fått i et ladet batteri. Uten gasspådrag dauer den etter 2 sek, men ved full gass greier man å holde gang på motoren, men da med høyt turtall. Tror det er minimum 5k omdr før den begynner å fjuske. Så det jeg har tenkt meg kan være galt er hjernen som må skiftes? Men har lite kunnskap om Vectra generelt, så ville derfor høre her om det kunne være noen forslag som kan gjøre det lettere å feilsøke. :) Og kanskje noen har hatt et lignende problem? Må jo være noe galt med innsprøytningen, siden den har slike problemer med lavt/middels turtall?

 

Motoren - 223 000 km

 

Har en ekstra 8V motor uten girkasse og dynamo, så har deler til å eksperimentere med, men har jo ikke hjerne. Allikevel tror jeg det ikke det blir så vanskelig å få tak i en hjerne, vil bare forsikre meg om hva som er feil, uten å bytte unødvendige deler. Noen som forresten kan fortelle meg hvor hjernen ligger? Den som er over innsuget? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk rotor/fordelar, pluggkabla osv, les ut feilkoda.

 

hjernen ligge ned med føtene til passasjeren framme, bak nåken deksel rett framfor døra.

Forslag til hvordan jeg kan sjekke fordeler?

 

Her er et bilde av framme v passasjersetet framfor døren:

yeyecn6.jpg

Hva er det som er hjernen av de "boksene" der? Kan du sette ring rundt, så jeg vet hva det er for en? hehe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjernen er bak den lille plata dei relea er skrudd fast i, det er en alu- boks på ca 10x15cm med ei stor multikontakt, skrudd fast der inne..

vanskelig å ikkje legge merke til ;)

 

men trur ikkje hjernen er syndaren, gløymte å sei de :p

 

skru av fordelarloket, tre torx skrua, å sjå på korleis ting ser ut inni der, du kan ta ett bilde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prøvd med en annen fordeler, og da ville den svive på tomgang noen få av de gangene jeg prøvde. Men så fort jeg ruste den opp og lot turtallet avta dauet den. Har nå prøvd med nye tennpluggledninger, og den ble kun litt lettere å holde gang på.

 

Noen som har anelse om hva det kan være? Pluggene ser egentlig fine ut, og er usikker på om det kan være fordeler og rotor som gjør alt. Prøvde med en brukt rotor og fordeler fra en annen motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var problemet løst. Var et relativt stort hull i slangen mellom luftfilterboksen og innsprøytningen som jeg ikke hadde sett. Brukte sølv tape :) Si ifra hvis noen har en sånn slange til salgs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår