Gå til innhold

så var det stopp... løsning: rotor!

Ranger emnet

supreme

Anbefalte innlegg

stoppa akkurat, helt pluttselig.

selv er jeg rookie og skjønner ikke hva som skjedde. etter å ha blitt slept hjem og fått kikka litt i motorrommet fant jeg noe som ikke er slik det skal.

legger ut et par biler med røde ringer rundt en slange som var ødelagt.

noen som veit hva dette er? vakumslanger?

kan det isåfall være grunnen til at bilen pluttselig stoppa?

noen som vet hva denne slangen gjør?

DSC03815.jpg

ser det ikke så godt, men der den ligger inntill motorblokka er den smuldra opp og det er blitt hull. hele den delen av slangen virka helt bløt morken.

DSC03818.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde akkurat ista å teipe igjen hullet, men hjalp ikke noe.

men hvis jeg skal bytte denne slangen, hva heter den? og har de sånnt på bilextra/mekonomen etc. eller må jeg til møller?

virker som motoren enten får for mye bensin, eller ikke får noe. det kan virke som den skal starte, før den fort blir kvalt.

er det mulig og høre om motoren suger falskluft?

har tenkt på bensinpumpa også, den er vel kjent for å gå på disse VAG bilene. hvordan kan jeg skjekke dette? hvor kommer bensinen fra pumpa til motoren, så kan jeg se om det kommer bensin når jeg prøver og starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må få bytta denne ja, fant enda ett hull ved siden av. men hva kalles den delen av slangen??

har idag sjekka bensinpumpa, som er i fin form.

men har fått en mistanke om gåen toppakning (bank i bordet)

var nesten ikke olje (selv om en ikke har sagt ifra på dash) og ser at det er endel oljegris i luftslangene, særlig mellom motorblokka og luftfilter.

jeg har egentlig ikke peiling, men er det noen som vet om det kan være noe i dette?

tenkte jeg skulle få prøve og sjekke tennpluggene i morra, noen som har en god ide på hvordan jeg kan gjøre det?

og kan det bare være pluggene som pluttselig sa stopp? eventuelt coil, eller noe annet i tenningssystemet som bare kan gi seg pluttselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hey, ikke at jeg kan hjelpe så mye med hva den heter den slangen...

men jeg har en tilsvarende slange på min, den var likedan som din er forklart... bilen gikk med det problemet, men merkbart ikke noe godt!

Jeg gikk på høggern å fikk plukket den selv for en 50lapp, å det er den ivertfall verdt:)

Den rototen din såg litt luguber ut jah, skift den.

Hvordan er fordelerlokket?

Skal sjekke innom senere når du har fått byttet rotor, men er genske sikker på ar problemet ditt ligger der

*why drink and drive, when u can drift and slide!?*

-00mod e46 "blacline"

http://www.bilforumet.no/3-serien/240696-blackline-e46.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som du mener luftingen til bunnpanna?

slangen er festet til en klump rett over bunnpanna og derfra går det oljedamp opp til topplokket?

minn røyk i festet nede, stappa den på plass, eneste jeg merker det på nå er at det lukter oljedamp når jeg står stille og motoren går.

når du skal bytte slangen kan du også skru opp den klommpen slangen er festet i nede ved bunnpanna, rens den får olje-slagg. var mye på minn.

bra du fant feilen da, hvordan klarte rotoren og knekke slik a? firdelerlokket helt enda?

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Opel Insignia sport tourer 2009

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som du mener luftingen til bunnpanna?

slangen er festet til en klump rett over bunnpanna og derfra går det oljedamp opp til topplokket?

minn røyk i festet nede, stappa den på plass, eneste jeg merker det på nå er at det lukter oljedamp når jeg står stille og motoren går.

når du skal bytte slangen kan du også skru opp den klommpen slangen er festet i nede ved bunnpanna, rens den får olje-slagg. var mye på minn.

bra du fant feilen da, hvordan klarte rotoren og knekke slik a? firdelerlokket helt enda?

aner ikke åssen den har knekt, men regner med det bare er fordi den er gammel og morken, er jo nesten bare plastikk. fordelerlokket ser fint ut, ingen sprekker som jeg kunne se.

det stemmer det at den er festet til en slange som igjen er festet inn på en boks ved toppakningen.

oppe sitter den fast under dette plastlokket, skal jeg bare dra det opp? virka som det satt ganske godt.

jeg fikk dratt den ut nede også, men der er det no klips greier som holder den på plass igjen.

ser at det er endel oljesøl rundt der ja.

begynte og frykte gåen toppakning når det var så mye olje rundt det området på motoren. forhåpentligvis er det bare at den slangen ikke har vært tett da.

skal innom å bestille rotor i dag, så da regner jeg med at jeg har den i morra.

har knipsa ett bilde av slangen, så regner jeg med at gutta på bilextra veit hva som må bestilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja nå går bilen igjen hvertfall.

bytta rotor, og plugger i dag.

har ikke fått sjekka ut noe mer med den slangen, tenkte jeg skulle innom et verksted i morra og høre om de kan skaffe det til meg.

legger ved et bilde av pluggene, ny og gammel. syntes det var så mye oljesøl på den gamle. skal sies at det bare var på den ene pluggen. men er endel olje rundt motorpakkningene også. og bilen har brukt mer olje nå i det siste.

håper dette bare er den slangen som dere sier fører oljedamp til topplokket. da vil det jo komme oljedamp ut hvis den ikke er tett, og bilen vil bruke mye olje.

DSC03824.jpg

er digg at bilen går igjen. men den går som den gjorde før, ikke helt reint.

har en annen tråd om dette her på forumet. "dynamo problemer"

veit ikke om det er dynamoen men, har ikke fått sjekka børster enda, er litt skeptisk til å begynne å skru den opp:P

sjekk ut den tråden også, hvis dere har noe peil på hva som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider