Gå til innhold

Coax JBL T595 Decade til komponent?

Ranger emnet

amfamf

Anbefalte innlegg

Jupp, jeg har en lei uvane med å finne på små mer eller mindre vellykkede sprell, og ønsker ekspertenes innspill før jeg begynner å sage i Mondeon.

Har kjøpt 2 par JBL høytalere på loppa, og det ene paret er de mye omtalte T595 Decade høytalerne, disse hadde jeg tenkt å montere i dørene(!, noe jeg regner med krever litt justeringer å tilpassninger. Det store ankepunktet mot Coaxer er jo at de har tweeter og midrange(vet ikke hva det heter på norsk)fastmontert i selve høytalerne og dermed blir det vanskelig å få et godt lydbilde . Tanken jeg har begynt å flørte med er å demontere mid+Tweeter og og montere de der de genererer best lyd.

I første omgang blir da "hovedelementet" tilpasset en ramme i døra, men har litt lyst til å støpe en glassfiberkasse(mao.lage helt nytt dørtrim) også, mener å ha hørt at 23 l. ventilert skal være optimalt.

Å kjøpe noen andre høytalere er ikke aktuelt da jeg ikke har budsjett til det, samt at jeg syns det er mye artigere å fikse gammelt enn å kjøpe nytt. setter pris på tilbakemeldinger og forslag, og fremforalt begrunnelser.

på forhånd takk :O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må iallefall dempe dørene bra! Du kan f.eks. rette høgtalerene sånn at diskanten treffer i ørehøgde. Høgtalerene trives best med skikkelig forsterkerkraft. Når det gjelder kassestørrelse, har eg høyrt rykter om 57l med port, men det er det nok andre som kan svarre på

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Demping hadde jeg faktisk glemt.. huff.. jeg får lese meg litt frem til det óg.

Jeg har en gammel Alpine V12 (MRV-1507?), 2 kanaler 225W per kanal, som jeg hadde tenkt å bruke på t595 settet, regner med at det skal fungere greit.

Men det ser ut til at det i utgangspunktet ikke er noe galt i å skille komponentene ad og plassere de der de gjør seg bes? Morro!

Takk for innspill atter en gang.

Mvh André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang blir da "hovedelementet" tilpasset en ramme i døra, men har litt lyst til å støpe en glassfiberkasse(mao.lage helt nytt dørtrim) også, mener å ha hørt at 23 l. ventilert skal være optimalt.
Glem kasse på dette i dørene, elementet kan bruke hele døra som kasse (en dør er gjerne rundt 25 liter og litt åpen her og der. "Tett" dør (forsåvidt umulig så lenge du vil bruke vindusheisen i framtiden) vil også gi regn/vannproblemer med påfølgende playmo-svømmebasseng inni døra. En 23 liters kasse vil du heller ikke ha montert på hvert dørtrekk, med mindre du er svært smal og/eller arm-/beinløs. Men støp gjerne et nytt dørpanel/dørtrekk, og la de spille inn i døra... helt grei løsning når du først skal ha disse i døra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T595 har fire kabel tilkoblinger 2 og 2 er det bro i mellom. Klipp broen av og sett motstand på den ene siden og du får dempet diskant hvis du synes det er for mye, Det gjorde jeg med mine da jeg brukte di i hatthylla. Klipp begge av og du kan ha to forsterkere på høytalerne en bass og en diskant, eller du kan bruke høytalerne som ren bass høytaler og andre diskanter i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert med tilbakemeldinger!

Det ser ut til at jeg kan glemme en kasse på 55l. liter ja. Snakket med "JBL eksperten" Eirik ved Dalens elektronikk service her i Nittedal og han mente at disse høytalerne klarte seg i de fleste situasjoner, åpen/lukket/hattehylle etc. så da prøver jeg det beste først, det enkle ;), lage en god ramme rundt elementene så anleggsflaten blir stor og stabil, og så ser om jeg finner et passende sted å felle inn "broen" i døren. Vil det være en fordel om broen holdes inntakt og skrus fast i metall med tanke på resonans tror dere?

Hattehylle er fint det, men det har jeg ikke, er en stasjonsvogn dette, og selv om jeg har lekt med tanken på flere spesielle løsninger bak seteryggen har den pågående rehabilitering/oppussing av bolig med medfølgende materialtransport satt en stopper for det foreløbig. Og så er det jo så mange som har sterke meninger om det å stå med ryggen til konserten(få lyden bakfra.).

Tusen takk for tilbakemeldinger og innspill så langt iallefall, jeg skal lese meg litt opp på design av høytalerkasser og se om det i det hele tatt er mulig, selv om det nok høres uoverkommelig ut ja.

Takknemmlig hilsen André

Lenke til kommentar
Del på andre sider