Gå til innhold

Serie kobling av 2x8" og 2x10"

Ranger emnet

Einart

Anbefalte innlegg

heisann, har ikke vert så mye borti seriekobling av elementer før egentli,, skal ha dette i sterio på en 2kanaler fks,, da eg tenkte å koble ilag 8" og 10"basser og 8"og 10"basser (ikke subbass) og ha dette i sterio, hver 8"bass er 8ohm, og 10"bassene er 4ohm, så lenge dette blir stabilt for forsterkeren, er en 2kanaler pioneer (litt gammel), sånn jeg kan kjøre 4ohm helst på hver kanal ellernoe, husker rett og slett ikke hvordan jeg kobla seriekobling lengre:S

fks vist dere gir meg ett tips på 8" og 10" bassene hvordan jeg seriekobler dei 2 elementene så gjør jeg det samme på dei 2 andre elementene og,,,, og hver pluss og minus kabel på hver kanal. altså skal ha 2 element seriekobla i 4ohm på hver kanal om det ikke blir 6ohm da..(husker ikke) har kjørt 8 elementer på en gammal panasonic 2kanaler lenge som slår seg ut når den blir varm på vanlige høytalere inne i bil

(uten subber,men bare basser,mellomtoner og diskant)

så tenkte å koble til en til 2 kanaler for å være litt snillere mot den andre 2kanaleren eg har:P har kjørt den i 1ohm før på en sub for lengesia og skjedde det samme så regner med den er 2ohm stabil...men dette var panasonic forsterkeren,,nå skal jeg koble til 2kanals pioneer i seriekobla elementer...

altså 1 8" og 10"seriekobla og 1 til, 8" og 10"seriekobla i sterio på en 2kanaler.

noen som skjønte ka eg snakket om? litt mye tekst kansje..

takker for svar;)

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, eg liker måten du skriver på :) Man må jo konsentrera seg litt for å få med seg det du skriver! Eg rekner med at du har enkel spole på alle elementa. Da blir lasten på 12ohm. (ved seriekobling plusser du sammen motstanden, dvs 4ohm + 8ohm)

Ved seriekobling tar du ein ledning mellom pluss på det eine elementet og minus på det andre. dei 2 (pluss og minus) du har att, kobler du til forsterkeren.

ps: ved parallellkobling av desse 2 elementa, (4ohm og 8ohm) får du ein last på 3,33ohm.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, eg liker måten du skriver på :) Man må jo konsentrera seg litt for å få med seg det du skriver! Eg rekner med at du har enkel spole på alle elementa. Da blir lasten på 12ohm. (ved seriekobling plusser du sammen motstanden, dvs 4ohm + 8ohm)

Ved seriekobling tar du ein ledning mellom pluss på det eine elementet og minus på det andre. dei 2 (pluss og minus) du har att, kobler du til forsterkeren.

ps: ved parallellkobling av desse 2 elementa, (4ohm og 8ohm) får du ein last på 3,33ohm.

ja er enkelt spole.. dei to 8"bassane er i kver dørside bak,og 10"bassane i hattehylla,

men skal eg eg heller paralellkoble elementa da? grett nok at eg har paralellkobla subbane osv men... tenkte å bruke desse elementa til mer detaljert bass som ikkje spela so djupt..(kan stille på forsterkeren)

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok paralellkoble en 8" og en 10" på hver kanal ja...

Lyden du får når du mikser elementer er ikke sikkert blir så bra, som regel så får du litt utfasing ;)

oki så da blir det vell greit for forsterkeren og regner eg med?:) føler ut som eg e en nybynner:P burde kunne dette here fra før men første gang eg skal paralellkoble/seriekoble sammen 8 og 4ohm så..:P

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foresten så er 8"bassene hushøytaler element + diskantene i hattehylla,..og egentli resten av elementa utenom subbene og 10"bassene...men men:) spiller ganske høgt men treng og fordele 8 og 10" elementa på en til forsterker:P

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noken av dokk som gidd å bare gi meg en kjapp tegning ellernoe av disse 2 elementa serie eller paralell? virker som eg burde paralellkoble 2 element i lag..so gjer eg det på dei 2 andre og...vist dette blir den beste måten?

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du eit par tegninger. http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=39&ids=artID

Eg rekner med at parallellkobling skal gå greit.

takk skal du ha:) då får eg bynde å koble igjen:P men sian elementene har ca 1-1,5m lang høytalerkabel frå kvert element..blir det feil å paralellkoble elementane sammen på ett stykke ned på ledningane istaden for terminalane på elementa? om du skjønne ka eg meina:)

regner egentli med at det blir det samme men..

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider