Gå til innhold

Kjøp av moped

Ranger emnet

-cardudde-

Anbefalte innlegg

Hei!

Våren har kommet for fullt, og fjortissfaktoren med mopeder blomstrer som bare det.

Og i den anledningen, så har jeg en kamerat av meg som skal handle seg en moped. Han har funnet seg en 2004 modell Gilera SMT.

Greia er da, den har ingen originaldeler og den er trimmet som fy. Den har gått 2400 km, og har stått urørt i 2 år. Han har fått en pris på rundt 7-8 tusen for sykkelen.

Men derimot, så må han gjøre mye med den for å få den godkjent og få skilter på den. Og samtidig få på originaldeler, som eier ikke lenger har.

Han var å prøve den i sta, og fikk ikke start på den en gang. Den hadde flatt batteri og dårlige tennplugger visstnok.

Så, dere dere som har litt mer peiling enn meg og kompisen min, hva syntes dere han bør gjøre? Bør han gå for sykkelen? Er dette en sykkel som er verdt å mekke på?

Takker for alle svar!

Er newbee..så vær snill..hehe..:D

er 12 år :) og jeg tuller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for den prisen er det ikke værst. er jo tross alt bare 4 år gammel og lite kjørt. Men personlig så hadde jeg aldri kjøpt en scooter som ikke starter. Kan være alt fra at veiva, el nettet, svinghjulet, knust stempel til noe så enkelt som rusk i fogasseren.

Men hvis nesten starter, altså dere hører at den vil starte, men at den ikke kommer i gang. Så ville jeg kjøpt den, da er det sikkert bare noe innstillinger som er feil på forgasseren, eller drlig tennplugg, eller i værste fall ødelagt cdi (600-1000kr).

Men hva er montert på den og hvor fort sier kjøperen at den går?

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var å prøvde den igjen i sta, er naboen hans som selger denne sykkelen. Men han fikk start på den, men stoppa med en gang.

Det har blitt montert effektannlegg, ny drev og større dyse til forgasser på sykkelen, og selgeren sier den klarer 120 km/h på sletta. Er dette litt drøyt, eller?

Er newbee..så vær snill..hehe..:D

er 12 år :) og jeg tuller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120 er vel litt drøyt, en kamerat som hadde en sånn og og jeg målte den med bil, bilen viste 97km/t (så viser bilen ca 3for mye?) , da prøvde jeg med 3 forskjellige drev, og det var det raskeste den gikk. detta er da ca 3 år siden, så regner med det er det samme.

For å "vise" litt hvor mye feil en moped viser så trimma jeg min med eksos, forgasser, sylinder, veiv osv... den klarte 129 målt med bil, og på mopeden så gikk spedometeret rundt, vil tippe det hadde vært 170-180, så det viser ALTFOR mye.

Nå:Bmw E46

(x)Sabb 9-3

(x)Audi A4

(x)Mercedes 190E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120 er mulig på dagens mopeder men purken liker det jo ikke. mener disse har enten yamaha am6 eller derbi motor, som er det vanligste motorene i dagens mopeder. orginaldeler vil være lett og greit å få tak i om han vil ha den org.:) er jo ikke så mye å feilsøke på når det gjelder moped. han vil nok klare og få fyra den opp igjen.

2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2004 modell gilera smt er jeg ganske sikker på at har DERBI motor

Og aldri i livet om den greier 120 kun med effektannlegg og drev!

Er kompresjonen bra? ser den bra ut?

Om den ser sånn noenlunde vettug ut og den ikke har noen alvorlige feil så høres det ut som ett greit kjøp.

Det er liksom greit å skru på moped også da :)

Deler får du alltids taki brukt, sjekk evt http://www.mopedportalen.com

- 1989 Volvo 740 GL - Brukis

- 1977 Volvo 244 DL - Orginalare, under restaurering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss du pirker av klistremerke på svinghjuls dekselet så står det vel yamaha der..

og tviler sterkt på at han hadde fått den opp i 120 med så lite trim, med mindre den er dreva såpass om at den har aks som en skillpadde.

for å sammenligne litt så kjører en kamerat med rmx, med 19hk sylinder, 24mm gasser tror jeg det var. komplett effektanlegg og ny dyse.. den gjør 126km/t målt med bil.

men hadde jeg vært han. ville jeg kjøpt en derby furia eller lignende.. de går vel ca 60 org. og lett å få tak i trim deler til.

men spørr på mopenportalen du;)

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1Ikke sjans i havet at den viser 120 km/t på speedoen. Det er en scooter! Så am6 eller derbi spiller liten rolle, bedre kval i derbi og mer trim til am6. Men uansett, så¨går den i maks 90-95 km/t på speedoen.

Beste scooteren er Aprilia sr 50 ditech, den kan du få helt opp til 110 km/t gps målt, med bare umplombert cdi, dyse og potte. Er elektronisk innsprøytning på dem så man kan ikke sammenlige andre scootere med dem.

Min SFX gikk 120 km/t med en 100kg slæsk på. Og den var blodtrimma med 80ccm motor, omdreving, 28mm flatslide forgasser etc etc.

Hvis den starta så løp og kjøp, mye for pengene, men obs obs trim = dårlig drifts sikkerhet, så mye kan jeg garantere dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg har røka noe rart noe, my bad folkens. Trodde han spurte om runneren....

edit: når det gjelder gir mopeden til gilera, så er den vel helt lik derbi sin moped, og er rimelig sikker på at han burde klare ca 100 km/t på speedoen med den trimmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er ikke en SMT en scooter. Det er en Girsykkel. Link: http://www.gilera.no/index.php?id=13224

Mopeden er ett resultat av ett samarbeid mellom Gilera(piaggio) og Derbi.

Back to topic: Bytt plugg! (alltid nr1) Sjekk så at det er gnist i massevis når du kicker. Hvis det ikke hjelper, ta av gasser og rens den grundig. (Enkel jobb på moped) Om det heller ikke skulle hjelpe så kan det være stempelringer eller noe i den dur.

Er uansett veldig enkle sykler å skru på. Men originaldeler er dyrt... Så blir fort veldig kostbart å få skilt på den.

If it ain't broke, don't fix it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider