Gå til innhold

Problem med min Volvo 240 turbo

Ranger emnet


244volvo

Anbefalte innlegg

Volvoen min sviver med ugjevnt turtall på tomgang.

Bilen min begynte med dette etter at jeg tidlig en morgen kjørte til skolen. Så gav jeg på litt for morro skyld, så gikk slangen fra turboen rett av! Med et digert blås!

 

Etter dette har bilen svivd veldig ugjevnt. Noen mener at den suger falsk luft, men jeg veit ikke.

Veit noen av dere?

 

Og de fleste gangene når jeg starter bilen, så høres det ut som den bare sviver på 3 sylindre. Dette har foregått i lengre tid. Jeg prøvde å bytte plugger og pluggledninger, og fjernet det lille av irr som var inni fordeleren. Skal bytte rotor og fordelerlokk også snart å se om det gjelper noe.

Noen som har peiling på hva det kan være?

 

Én siste ting:

Når jeg f.eks. kjører opp en ganske bratt bakke i 3. eller 4. gir litt lenge uten å gire til et nytt gir, så vil ikke bilen mer. Så jeg må slippe gassen og så funker den igjen. Føler at den ikke får nok bensin eller luft.

Noen som veit noe om dette?

 

Bare kom med alt av forslag, så prøver jeg det!

 

På forhånd, TAKK!

Volvo 945 B230FK 1995

Volvo 240 B230F 1988

Opel Kadett C 2.0 1977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte bilen å fjuske? Før eller etter trykkslangen blåste av? Hvilket trykk kjører du med? Er motoren HELT orginal? Hvordan bensinpumpe? Har du BTR? Testet dysene?

 

Den begynte å fuske for 3 uker siden ca. Rett etter at trykkslangen føyk av. Samme dagen liksom.

 

Det at den puttrer så mye når jeg starter den av og til, har holdt på lenge. Over et år i værtfall.

 

Og det at den ikke klarer å kjøre opp bakker med trykk lenge uten å fuske, har holdt på siden jeg kjøpte den nesten. Nesten ett og et halv år siden.

 

Kjører ca 0,7-0,8 bar.

Garret T3/T4 turbo.

Den skal være helt original ja, untatt ny turbo og litt mer trykk.

 

Byttet akkurat den bensinpumpa som sitter i tanken. Om jeg har gjort det riktig er en annen sak.

 

Hva er BTR?

Veit det sikkert når du sier hva bokstavene står for ;)

 

Har ikke testa dysene nei, veit ikke hvordan man gjør det.

Volvo 945 B230FK 1995

Volvo 240 B230F 1988

Opel Kadett C 2.0 1977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Prøv å sjekk bensintrykket ditt.. BTR = BensinTrykksRegulator..

Kan være at du har for mye trykk i forhold til bensinmengden.. Eller at en eller flere dyser er tett.. Skru løs dysene, dra til en med en kompressor, å blås gjennom dem.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Prøv å sjekk bensintrykket ditt.. BTR = BensinTrykksRegulator..

Kan være at du har for mye trykk i forhold til bensinmengden.. Eller at en eller flere dyser er tett.. Skru løs dysene, dra til en med en kompressor, å blås gjennom dem.

 

Dra til med en kompressor? Å mener du med det?

 

Sitter det ikke pakninger på dysene?

 

Har prøvd sånn dyserens drit, men merka ingenting forskjell....

Volvo 945 B230FK 1995

Volvo 240 B230F 1988

Opel Kadett C 2.0 1977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysene er bare å skru ut.. Ihvertfall på K-jet. Usikker på om det er det du har.

 

Hvor BTR'en sitter, aner ikke jeg.. Men garantert på bensinslangen, så følg den..

 

 

Det jeg mente med kompressor, var at du må få blåst gjennom dysene med lufttrykk.. Da blir dem rein og fin. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysene er bare å skru ut.. Ihvertfall på K-jet. Usikker på om det er det du har.

 

Hvor BTR'en sitter, aner ikke jeg.. Men garantert på bensinslangen, så følg den..

 

 

Det jeg mente med kompressor, var at du må få blåst gjennom dysene med lufttrykk.. Da blir dem rein og fin. :)

 

Okei, fatta det du mente med kompressoren da ;) Hehe

 

Så jeg har BTR altså?

Har alle biler det?

 

Har K-jetronic ja.

 

Jeg kan ikke bare skru på trykkregulatoren vel!?

Volvo 945 B230FK 1995

Volvo 240 B230F 1988

Opel Kadett C 2.0 1977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på det med BTR.. Aldri vært borte i ET.. Om du har samme innsprut som er på b230e, løsner du en plastsak over dysene med en fastnøkkel 10mm for så å dra dysene ut. må såklart løsne dem fra bensinslangene også.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår