Gå til innhold

Finnes det mange forskjellige typer toppdeksel? Vanskelig å få tak til 405 topp?

Ranger emnet


Nikdev

Anbefalte innlegg

Ja da er b23 motoren i øsa mangler dog en liten detalje, topplokket........

Trodde jeg kunne bruke 530 lokket mitt men det kunne jeg ikke da det er forskjellige utheving i bakkant av lokket.

 

Er topplokket som satt på 405 toppen unikt? Og derfor vanskelig å få tak i eller det likt andre topplokk som har sittet i 240? Evt andre volvo med fordeler på blokka?

 

 

Bilen må være klar til Powerdrift på søndag, om nytt lokk er vanskelig å finne får vi finne på noe lurt så vi får det tett:volvsmile

 

 

Edit: Toppdeksel..............

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er b23 motoren i øsa mangler dog en liten detalje, topplokket........

Trodde jeg kunne bruke 530 lokket mitt men det kunne jeg ikke da det er forskjellige utheving i bakkant av lokket.

 

Er topplokket som satt på 405 toppen unikt? Og derfor vanskelig å få tak i eller det likt andre topplokk som har sittet i 240? Evt andre volvo med fordeler på blokka?

 

 

Bilen må være klar til Powerdrift på søndag, om nytt lokk er vanskelig å finne får vi finne på noe lurt så vi får det tett:volvsmile

får du ikke sånn gummi plugg på volvo får å sette i bak der?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

toppdeksel er vel mer riktig å skrive.

 

Jadda, viktigper:heyyou:

 

 

passer det ikke som snus da med den pluggen? volvo her borte har hvertfall den liggende som lagervare

 

*og om du er i stavanger må du bare gi beskjed så får du et fra en 398topp

 

Skal få tak i den pluggen jeg! Nei, er hjemme på østlandet nå men takk for tilbudet!:)

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om 405 av eldre snitt så ligg unna de med store kjølekanaler hvertfall.. blir for lite anleggsflate for pakningen fra sylinder til kjølekanal..

Trust me,i've learned the hard way :)

 

ellers så er det vel to forskjellige typer toppdeksel på gammel topp vs "ny" type topp.

 

bortsett fra det er det samme driten! hehe...

 

Var forresten Porsche som var utvikler for 405/531 toppene.. men desverre går det ikke å lage gull av gråstein.. :)

Det har liksom blitt en nødvendighet å ha stor topp på turbo!!??

Sef. er det skrytefaktoren som griper inn her selv om lett trimmet turbomotor med liten topp/std. ventiler og kanaler leverer en høyere gjennomsnittseffekt på samme trykk som en tilsvarende stor topp vil kunne gjøre... så lenge det ikke er behov for en større topp,der er jo egoet den største masekoppen :D

 

altså man får en sterkere motor... for det viktige er jo hvor mye effekt som blir levert i det registeret som er mest aktivt.

la oss si at en turbomatet motor som lader opp på 2500 rpm. og flater ut på 5500rp med en toppeffekt på 220hk/350nm

så kan vi sammenligne det med en sugemotor m/samme litereffekt(stor topp/ventiler osv..) Som leverer fra ca.4000omdr. til 7500 med 260 nm... men med samme toppeffekt,da skjønner alle at turbomotoren er den sterkeste/sprekeste..

Litt sånn blir på en måte med bytte til stor topp uten at det er behov for det. Små org. turboer med jomfrulige trange turbinhus er heller ikke kjempebegeistret for flytting av effekt opp i registeret..

man får en motor med effekt høyere i registeret,hvor kanskje effekten på samme trykk regnet i gjennomsnitt er lavere enn med mindre topp.. altså høyere toppeffekt men lavere gjennomsnittseffekt..

Dessuten så er en motor med heftig portet 405/531 topp litt ruskete ved oppstart og litt tam på nedre register. Det er på grunn av rimelige store innsugskanaler..= lav gasshastighet på lavt turtall.. men de erjo sef. bare manligt! :)

 

Så ved moderat trimming så er det godt nok med de små topplokkene,hvis de blir bearbeidet litt..

 

Blir en mye mer hysterisk/ketchup effektkurve med de store topplokkene kombinert med vasse kammer/mega ventiler. altså noe man trenger når man skal lade endel med romslige turbinhus uten all verdens mottrykk siden man begynner å passere 7000 omdr.for toppeffekt og liker mer raceaktige kurver som ligger og må nødvendigvis ligge litt høyere opp i turtall pga. den effekten man tross alt tyner ut av en firesylindret motor på typisk 2,3-2,5 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår