Gå til innhold

trenger tips til skifting av clutch

Ranger emnet


fbl2211

Anbefalte innlegg

Ikke for å være spydig, men ett clutchbytte er en om ikke komplisert, så ihvertflall omfattende operasjon, hvis du ikke vet hvor clutchen er så er det nok best å overlate dette til profesjonelle.

 

Bare for å gi deg litt innblikk i hva jobben omfatter. På så og si alle biler (inkludert din audi) så må girkasse og motor separeres. Og da må enten girkasse, motor eller begge deler ut av bilen. Så må nye clutchen sentreres skikkelig og så må ting settes tilbake i bilen.

 

At du har en bil med trangt motorrom og tverrstilt motor gjør ikke oppgaven enklere.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til..

Er ikke bare bare å bytte,er liksom ikke gjort på 5 min..

Det tar lang tid,og må planlegges nøye,spz hvis du har tenkt til å stå ute i garasjen hjemme..Man må ha riktig verktøy blant annet,løfte bukk..Kan ikke bruke en 1.5 tonns jekk fra biltema..

Men uansett,poenget er at du klarer det ikke selv,og spz siden du ikke veit hvor den sitter..La de proffe gjør det,få fast pris på det..Og for all del,du trenger ikke å sette den inn på VAG,kan bruke et bra merkeverksted meg et godt rykte på seg..

Men uansett,lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg må du ha oljepresse slik at du får fylt på olje på girkassen. Oljen må tappes av.. foreslår som de andre over at du overlater dette til de som kan det. Clutch er ikke den vanskeligste operasjonen, men om man ikke vet hvor den sitter så er den ikke den letteste..

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Skodaturbo skrev:

Det tar lang tid,og må planlegges nøye,spz hvis du har tenkt til å stå ute i garasjen hjemme..Man må ha riktig verktøy blant annet,løfte bukk..Kan ikke bruke en 1.5 tonns jekk fra biltema..

Vist pokker kan man det.

Har byttet flere clucher med bare en 250krs jekk, to bukker, noen dekk og ett spisset kosteskaft.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  slitenvolvo skrev:
Vist pokker kan man det.

Har byttet flere clucher med bare en 250krs jekk, to bukker, noen dekk og ett spisset kosteskaft.

 

 

Men så har vel kanskje du gjerne gjort det før..? ;)

Har man aldri gjort det før, er det vel kanskje lurest og ha en bukk, samnt en person som kan hjelpe deg litt :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  slitenvolvo skrev:

At du har en bil med trangt motorrom og tverrstilt motor gjør ikke oppgaven enklere.

tverrstilt?? :nono:

 

 

  Margido skrev:
I tillegg må du ha oljepresse slik at du får fylt på olje på girkassen. Oljen må tappes av..

feil... renner ikke en dråpe olje ut....

 

jobben er kurant den...

klarer en sånn før lunsj iallefall!! bruker ca 4 timer om man står på..

 

men vrient å ta den ut i garasjen, man må løsne og trykke ned sub-framen til motoren.. Og det er som regel der man setter bukkene..

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye eventyr ute å går her ser jeg.

 

For det første så renne ikke olja ut.

For det andre kan du nesten gjøre alt fra undersida

For det tredje trenger du ikke trykke ned subframen.

For det fjerde.. hmm ja hva er det.. jo du bør ha gjort det før for å gjøre slikt arbeid.

For det femte, la motoren stå igjen. Du tar bare ut kassen

 

 

 

Lykke til,

tar par tre/4 timer om du har løftebukk å girkassejekk.

Helt kurant arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  VWgolf1 skrev:
mye eventyr ute å går her ser jeg.

 

For det tredje trenger du ikke trykke ned subframen.

 

Løsner man subframen blir det betydelig lettere iogmed man kan dra drivakselene bakover istedet for å ta de ut...

men finnes sikkert flere måter å gjøre det på..

 

Det er iallefall slik vi gjør det...

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa..Jeg klarer sånne ting fint selv jeg også,er ikke noe stress..Men som jeg sa,det er VIKTIG å være forbredt..Ikke bare stå opp en morgen,og tenke ja idag bytter jeg clutch.Må ha litt kunnskap,bra verktøy og et sted som har bukk..Men trådstarter har aldri vært borti det,kan ikke gi han råd om at det går kjempe bra,bla bla bla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår