Gå til innhold

Fremgangsmåte ved skifte av reg.reim på 2.3 Ng??

Ranger emnet

92 Audi

Anbefalte innlegg

--------------------------------------------------------------------------------

Har en Audi m/ 2.3 Ng motor. Vannpumpa er begynt å lekke på denne. Tenkte jeg skulle skifte registerrem samtidig. Er det noen som har ei fin og flott forklaring på hvordan man enklest gjør dette.

Har faktisk gjort dette tidligere, men husker ikke helt alt. Hadde vært fint om noen kunne gi meg ei skikkelig forklaring/veiledning på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det første du må gjøre er å løsne skruene til dynamo og servopumpe, for så å bøye disse tilbake slik at du får huket av kilereimene.

Så er det av med reim-dekslet, som sitter med et hukeklips på hver side.

Turn veiva til motoren står i øvre/nedre dødpunkt (sjekk merkingen)Dette er VELDIG viktig!

Løsne strammehjulet og skli reima av kamdrev og veiva.

På med ny reim, på med strammehjul, på med deksel, på med reim til pumpe, stram opp pumpe, stram bolt, på med reim til dynamo, stram opp dynamo, stram bolt.

Dra veiva to runder rundt, for å være sikker på at det er riktig (kun for sikkerhetskyld).

Kan være at jeg har glemt noe, men det er sånn ca alt du trenger å gjøre.

Jeg vil også ha byttet kilereimene når du alikevell skal ha de av, hvis det er lenge siden de er byttet vel og merke.

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker...men må man ikke av med deler av frontstykke, fanger foran,tillegskjøler( ligger i front )?

Nei, du klarer dette fint uten å ta av fanger eller noe på T-stykket.

Men når du nevner tilleggskjøler skjønner jeg ikke helt hva du mener?

Er ikke det på NG-motorene?

Er vel kun på ABY?

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilleggskjøler, er en 80 cab m/2.3 ng motor og aut, så ligger en kjøler i front dær.

Ok, har ikke det på min Audi 80 B4 NG Quattro jeg ser du, men vet hva du mener nå.

Tilleggskjøler for radiatoren, aner ikke hvorfor jeg ikke har det men.

Antaklighvis må du vippe fram denne hvis det er som på S2en, for da kan det fort bli veldig knotete og holder på der.

Men kan hende du klarer å lirke av alt dette pga du har et stort hullrom på siden av T-stykket(passasjersida) hvor du ser rett inn til regreimdekselet.

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså på min bil går vannslangene fra hovedradiatoren direkte inn på denne lille kjøleren som ligger i front. Har akkurat kjøpt og montert ny hovedkjøler, pga sprekk i den gamle. Og i hovedkjøleren, helt nede, ligger oljekjøleren. Den lille som ligger i front her, er en xtra vannkjøler, siden den er direkte koblet til vannslangene fra hovedkjøleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider