Gå til innhold

Forbruk Hiace

Ranger emnet


gaastra

Anbefalte innlegg

Hva bruker Hiace normalt på mila? Er det noen måte en kan sjekke forbruket når man kjøper brukt?

 

Stemmer det at turbodiesel med bakhjulsdrift har lavere forbruk enn 4x4? Noen erfaringer med hva motor som er best, 2.4 eller 2.5? har tenkt kjøpe for ca 30.000 til 80.000 og interessert i tips og erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.5D4D permanent 4trekk er glaaaaaaaaaaaaaaaad i suppa.

de 4x4 man kan koble ut 4trekken på frihjulsnavene er ikke så ille. bakhjulstrekkerne er de rimeligste å kjøre.

Får du tak i en 2.5D4D med bakhjulstrekk, så får du den laveste forbruk samt fin motor. Disse er heller ikke så dyre som 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
2.5D4D permanent 4trekk er glaaaaaaaaaaaaaaaad i suppa.

de 4x4 man kan koble ut 4trekken på frihjulsnavene er ikke så ille. bakhjulstrekkerne er de rimeligste å kjøre.

Får du tak i en 2.5D4D med bakhjulstrekk, så får du den laveste forbruk samt fin motor. Disse er heller ikke så dyre som 4x4

 

Takk for info!

 

Sjekket D-4D med bakjulsdrift, og den har et forbruk på ca 0.85 på mila, blandet kjøring, i hiace 2008 utgaven. Det er jo veldig akseptabelt!

 

Lurer på om det er stor forskjell på forbruk på D-4D motorer og de tidligere 2.4 turbodiesel motorene, fra 1996 frem til D-4D overtok? Hører historier om 1.3 på mila, og det er jo fryktelig mye hvis det er bakhjulsdrift og kort type!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant dette på et annet forum:

 

6 Eivind 24.07.2006 22:22:22 Varsle upassende innlegg

Kjetil

 

Jeg kjører Hiclass 2,4td kort kombi. Da vi dro på ferie var jeg innom ei vekt; 2460kg på bilen +1520kg på vogna (akselvekt). Forbruk; målinger etter kjøring med vogn denne sommeren varierer mellom 1,28 og 1,32 l/mil. Bilen oppleves som svært stabil med vogn - har kjørt den både med enkel- og tandemakslet vogn. Den lange er sikkert enda mer stabil, men når akselavstanden øker 43 cm (tror jeg), trenger den ganske mye mer plass ved parkering osv. Smører du på med 4X4 trenger du en fotballbane for å snu...

 

Det største fortrinnet til Hiace/Hiclass er driftsikkerhet. Bilen min er straks ti år og har kjørt 180000 uten utlegg til annet enn service, dekk og en polering i ny og ne. Ingen feil! Spør en Caravelle-eier om dette.....

 

Det er veldig rett at det er litt trangt i baksetet på denne modellen. Men ungene mine på 3, 5 og 7 har plass nok i massevis. Dessuten har jeg midtgang mellom framsetene, så det går greit å betjene dem i baksetet. Med småunger i baksetet er det et kjempepluss å ikke ha dobbelt passasjersete framme.

 

Fordelen med en kombi er jo at du kan ha masse bagasje i bilen, slik at du slipper å laste ut av vogna før du tar den i bruk ved småstopp og når du kommer inn på campingplassene. Her er en liste over innholdet i bagasjerommet mitt;

-fortelt, stenger og matte

-5 stablestoler + 2 regulerbare

-bord 130x80 med løse ben

-gassgrill

-2 voksen sykler

-2 barnesykler

-3-hjulsykkel

-verktøykasse

-seilbag og mini tralle til seiljolle (som lå på taket)

-bæremeis til minstemann

Skal du ha plass til dette i en Hiace registrert som personbil, trenger du en lang!

 

Stor forskjell på støyen i Hiace kontra Hiclass. Men det er også stor forskjell på en Hiclass og moderne personbil!

 

Framkommeligheten til bakhjulsdrevet Hiace er ikke imponerende. Om vinteren kjører jeg med betongheller på gulvet i bagasjerommet, ca 150 kg. Det hjelper litt. Dessuten hjelper det å å utnytte at motoren er SVÆRT tomgangssterk og dra igang på 2.gir. Kjører også opp bratte bakker på tomgang i 2.gir. Ved parkering lærer man seg raskt at det er nødvendig å parkere "strategisk", altså med tanke på å komme lett ut. 4x4 hjelper nok, men jeg har selv sett en 4x4 Hiace som måtte taues ut av en flat parkeringsplassnår snøen nådde den oppunder buken, så noen jeep er dette ikke.

 

Alt i alt opplever jeg Hiace/Hiclass som en robust, sterk og stabil bruksbil og trekkvogn. Siden kort og lang har blitt levert i litt ulike versjoner, må du selv vurdere ut fra dine behov. Når jeg skal bytte ut min Hiclass, ser jeg etter en lang kombi med enkelt passasjersete og den nye motoren (kom i 2002?). Jeg betaler ikke veldig mye mer for å få 4x4.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har ikke jeg tenkt til å legge ut så inn i helvete om hvordan forbruket mitt funker, men jeg kan i hvertfall si at på min normalt agressive kjøring regner jeg rundt 1.3 mila, men jeg klarer fint å få det ned i 1.15 om jeg virkelig kjører pent.

 

97mod konstant 4x4. 3seter. litt ræl baki! :)

 

 

Så, si 1.2/mila.

William Viker

Svart Toyota HiLux '07 med littavhvert på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår