gaastra Skrevet Mai 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2008 Hva bruker Hiace normalt på mila? Er det noen måte en kan sjekke forbruket når man kjøper brukt? Stemmer det at turbodiesel med bakhjulsdrift har lavere forbruk enn 4x4? Noen erfaringer med hva motor som er best, 2.4 eller 2.5? har tenkt kjøpe for ca 30.000 til 80.000 og interessert i tips og erfaringer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Mai 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2008 2.5D4D permanent 4trekk er glaaaaaaaaaaaaaaaad i suppa. de 4x4 man kan koble ut 4trekken på frihjulsnavene er ikke så ille. bakhjulstrekkerne er de rimeligste å kjøre. Får du tak i en 2.5D4D med bakhjulstrekk, så får du den laveste forbruk samt fin motor. Disse er heller ikke så dyre som 4x4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gaastra Skrevet Mai 25, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2008 VWgolf1 skrev: 2.5D4D permanent 4trekk er glaaaaaaaaaaaaaaaad i suppa.de 4x4 man kan koble ut 4trekken på frihjulsnavene er ikke så ille. bakhjulstrekkerne er de rimeligste å kjøre. Får du tak i en 2.5D4D med bakhjulstrekk, så får du den laveste forbruk samt fin motor. Disse er heller ikke så dyre som 4x4 Takk for info! Sjekket D-4D med bakjulsdrift, og den har et forbruk på ca 0.85 på mila, blandet kjøring, i hiace 2008 utgaven. Det er jo veldig akseptabelt! Lurer på om det er stor forskjell på forbruk på D-4D motorer og de tidligere 2.4 turbodiesel motorene, fra 1996 frem til D-4D overtok? Hører historier om 1.3 på mila, og det er jo fryktelig mye hvis det er bakhjulsdrift og kort type! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
riksen Skrevet Mai 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2008 fant dette på et annet forum: 6 Eivind 24.07.2006 22:22:22 Varsle upassende innlegg Kjetil Jeg kjører Hiclass 2,4td kort kombi. Da vi dro på ferie var jeg innom ei vekt; 2460kg på bilen +1520kg på vogna (akselvekt). Forbruk; målinger etter kjøring med vogn denne sommeren varierer mellom 1,28 og 1,32 l/mil. Bilen oppleves som svært stabil med vogn - har kjørt den både med enkel- og tandemakslet vogn. Den lange er sikkert enda mer stabil, men når akselavstanden øker 43 cm (tror jeg), trenger den ganske mye mer plass ved parkering osv. Smører du på med 4X4 trenger du en fotballbane for å snu... Det største fortrinnet til Hiace/Hiclass er driftsikkerhet. Bilen min er straks ti år og har kjørt 180000 uten utlegg til annet enn service, dekk og en polering i ny og ne. Ingen feil! Spør en Caravelle-eier om dette..... Det er veldig rett at det er litt trangt i baksetet på denne modellen. Men ungene mine på 3, 5 og 7 har plass nok i massevis. Dessuten har jeg midtgang mellom framsetene, så det går greit å betjene dem i baksetet. Med småunger i baksetet er det et kjempepluss å ikke ha dobbelt passasjersete framme. Fordelen med en kombi er jo at du kan ha masse bagasje i bilen, slik at du slipper å laste ut av vogna før du tar den i bruk ved småstopp og når du kommer inn på campingplassene. Her er en liste over innholdet i bagasjerommet mitt; -fortelt, stenger og matte -5 stablestoler + 2 regulerbare -bord 130x80 med løse ben -gassgrill -2 voksen sykler -2 barnesykler -3-hjulsykkel -verktøykasse -seilbag og mini tralle til seiljolle (som lå på taket) -bæremeis til minstemann Skal du ha plass til dette i en Hiace registrert som personbil, trenger du en lang! Stor forskjell på støyen i Hiace kontra Hiclass. Men det er også stor forskjell på en Hiclass og moderne personbil! Framkommeligheten til bakhjulsdrevet Hiace er ikke imponerende. Om vinteren kjører jeg med betongheller på gulvet i bagasjerommet, ca 150 kg. Det hjelper litt. Dessuten hjelper det å å utnytte at motoren er SVÆRT tomgangssterk og dra igang på 2.gir. Kjører også opp bratte bakker på tomgang i 2.gir. Ved parkering lærer man seg raskt at det er nødvendig å parkere "strategisk", altså med tanke på å komme lett ut. 4x4 hjelper nok, men jeg har selv sett en 4x4 Hiace som måtte taues ut av en flat parkeringsplassnår snøen nådde den oppunder buken, så noen jeep er dette ikke. Alt i alt opplever jeg Hiace/Hiclass som en robust, sterk og stabil bruksbil og trekkvogn. Siden kort og lang har blitt levert i litt ulike versjoner, må du selv vurdere ut fra dine behov. Når jeg skal bytte ut min Hiclass, ser jeg etter en lang kombi med enkelt passasjersete og den nye motoren (kom i 2002?). Jeg betaler ikke veldig mye mer for å få 4x4. Eivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
willosof Skrevet Juni 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2008 Nå har ikke jeg tenkt til å legge ut så inn i helvete om hvordan forbruket mitt funker, men jeg kan i hvertfall si at på min normalt agressive kjøring regner jeg rundt 1.3 mila, men jeg klarer fint å få det ned i 1.15 om jeg virkelig kjører pent. 97mod konstant 4x4. 3seter. litt ræl baki! :) Så, si 1.2/mila. Siter William Viker Svart Toyota HiLux '07 med littavhvert på :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
willosof Skrevet Juni 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2008 Hm, klarte faktisk 0.9/mila på tur oppover østerdalen, men lå rundt 1.3/mila hjemover. Det har nok noe med at jeg ville hjem; (97mod 4wd fulltime, gått 410'000km+) ;) Siter William Viker Svart Toyota HiLux '07 med littavhvert på :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.