Gå til innhold

Tanker rundt eldre Volvo

Ranger emnet

Straydog

Anbefalte innlegg

Nei, dette er ikke en tråd laget for å rakke ned på de elskelige herregårdsvognene våre, men for å lufte noen tanker rundt akkurat dette.

Mine brødre, som nå er godt voksne, kjørte rundt i stilige 2/7/9-serier fra midten av 80-tallet og til slutten av 90-tallet. Nå er de "all about" nyere Volvo, en entusiasme jeg ikke har delt sammen med dem hittil, siden det var de som lærte meg å elske de gamle røvervognene våre.

Vel. Fra å være en som ved flere anledninger nesten har måtte ty til nevene for å forsvare lidenskapen min, nettopp våre gamle Volvoer, så har jeg merket at jeg har beveget meg lenger og lenger vekk fra den gode følelsen jeg fikk når jeg startet monstret, og det gikk opp for meg. -Hvorfor?

Dette er et spørsmål som skremmer meg. Ikke bare fordi det setter gromvogna mi i en truende posisjon med tanke på fremtidig eierskap, men også fordi jeg er nødt til å investere 90% av fremtidig inntekt i nyere svenskstål, siden jeg nå har innsett poenget til brødrene mine. Jeg har mistet begjæret etter min egen, flotte 240, og tapt det til Volvo S60.

Det er vel egentlig ikke så farlig, siden jeg ikke har råd til noe slikt i overskuelig fremtid, og for alt jeg vet er dette bare bakfyllerør som jeg har glemt i morgen, men likevel...

Vel, det var det jeg ville si. Hvis dette er feilpostet, så ber jeg innstendig om at en moderator flytter tråden, i stedet for å la den brenne i Sin Bin. Hvis ikke, så vil jeg gjerne høre tanker fra gjengen her inne om akkurat dette.

Ha en fin kveld, folkens. :)

1996 Volvo 850 T-5

1993 Volvo 240 GL

[x]1986 Volvo 745 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

At jeg kjører volvo (riktignok 740) har ingen ting å gjøre med illusjoner om at det er verdens beste, verdens sikresete eller verdens mest pålitelige, og for all del ikke verdens peneste bil. For meg er det rett og slett gleden ved å bruke en bil som jeg selv vedlikeholder, og som jeg selv har modifisert og oppgradert til å tilfredstille mine behov. Ingen ny (uskrudd) bil, uansett hvor bra, vil noensinne kunne måle seg med den følelsen.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, S60 er jo en attraktiv bil - og strengt tatt den mest "klassiske" modellen som er i produksjon nå...

Å etterstrebe "tidløshet" kan sikkert synes håpløst og i overkant idealistisk - særlig når det gjelder biler som tross alt dessuten skal kunne brukes til hverdags. Likevel er det mer eller mindre der jeg befinner meg.

Jeg kan heller ikke si at pengespørsmålet er uvesentlig, selvfølgelig. Men jeg er faktisk voksen nok (da mener jeg økonomisk) til å kunne kjøpe f eks en ny S60 hvis jeg ønsker å prioritere det. Så i en viss forstand vil jeg hevde påstanden at jeg kjører min 240 fordi at jeg vil det, ikke fordi at jeg ikke har råd til noe nyere eller bedre. På en måte plasserer jeg meg i samme gruppe som amerikanske akademikere og andre høytutdannede som i sin tid hadde tendens til å velge Volvo på grunn av diskret stil og høy kvalitet sammenlignet med alternativene.

Av andre biler jeg kunne vurdere, finnes f eks 960...

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

underlig tråd...

men, jeg er også i en slik økonomisk situasjon at jeg kunne kjøpt f.eks en s60. Grunnen til at jeg ikke gjør dette er nok pga. at jeg tror jeg hadde blitt drittlei av en slik bil, 245 derimot kan jeg "oppgradere" etterhvert som jeg blir smålei...

men jeg har også brukt så mye penger på 245n at jeg kan aldri selge den, og jeg har aldri tenkt å selge den;)

93 Volvo 245 Turbo

86 Volvo 240

98 Kawasaki ZX6-R

09 Polaris Assault RMK 800

87 Suzuki lt250r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at det blir noe annet enn volvo hvis jeg skal ha meg en ny daily driver. Kjører jo golf til vanlig nå...

Men jeg har satt meg som mål at det alltid skal finnes en gammal volvo i mitt eie. Og den skal dra i riktig ende.

En nyere volvo syns jeg ikke har samme sjarmen som f.eks en gammal 240. Selv om det er mange som har jåla de opp så er det ikke ofte en møter en småtøff volvo langs veien.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra 240 til V70N, men nå har jeg gått tilbake til 240 igjen. Og skal kjøre det så lenge det finnes kjørbare 240er.

Må ha en bil som ikke vingler fra side til side når man drar på. Og elektronikk og dill dall som ryker i ett sett.

Å fint med litt effekt uten å betale 200 000kr i avgift for det.

Volvo 242 x00hk x80nm

Volvo 242 Gr-A 350hk

Volvo 242 Banebil 350hk

Volvo 245 Turbo bruksbil x00hk

http://www.volvo-racing.i2.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen ganger tenkt at det kunne vært morro med en nyere bil med mer utstyr, En 91 mod 240 gl har jo ikke akkurat spesielt mye utstyr.

Men så er det det at hvis jeg hadde kjøpt meg en nyere bil med en hel masse elektronikk og styr så er det sånn at du nesten må ha bilen på merkeverksted for å bytte ei lyspære.

På bilen min så gjør jeg alt selv, så det koster meg ikke masse penger i verkstedtimer.

Kunne noen ganger vært greit med sentrallås og el-vinduer på bilen, men det er jo bare latskap som gjør at vi får lyst på det.

Vi mennesker er jo sånn at vi har det bra med det vi har helt til det kommer noe som er enklere.

Så blir nok til at jeg kjører 240 i noen år til, har jo ikke hatt lappen mer enn i litt over 1 år da.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen ganger tenkt at det kunne vært morro med en nyere bil med mer utstyr, En 91 mod 240 gl har jo ikke akkurat spesielt mye utstyr.

Selv har jeg en "overflod" av utstyr på min 93-modell: Sentrallås, el. vinduer, el. sidespeil, airbag, automatgir, turteller, originale lettmetallfelger, rails, plysjseter. Deilig - reneste luksus! ;)

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel Volvo er helt klart best. :) Har/hatt Amazon,140,240,740,940 og 850.

850`n hadde jeg i cirka en måned, ble på en måte for nytt, syntes også d ble litt for lite volvo om dere skjønner..

De som falt best i smak er helt klart 240, og Amazon da selvsagt.:)

Sitter med stort savn etter mange av 240`ne som jeg har vært så dum og solgt. Så en 240 blir d 100% sikkert på meg igjen med tiden.

Sitter faktisk i skrivende stund og lurer på om jeg hadde greid å selge fra meg Amazonen, da til fordel for en 240 som jeg hadde hatt samvittighet til å bruke året rundt.

Time will show.

VOLVO The intelligent choice

----------------------------

81 Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Volvo mann, så håper det er greit at jeg kommer med et innspill:)

Jeg skulle for det første likt å sett en S60 vare like lenge som en 240.

Og strengt er jo ikke en 240 verdt spesielt mye, så dermed er det jo lite vits i å selge/vrake vel?

Bilen har jo større bruksverdi enn salgsverdi:)

Jeg er på en måte i samme båt, jeg har en 1986 Golf og en 1996 Golf.

Og såfremst jeg ikke går personlig konkurs eller vraker den så blir jeg å beholde 2`ern.

Behold 240`en din du:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider