Gå til innhold

Tanker rundt eldre Volvo

Ranger emnet

Straydog

Anbefalte innlegg

jeg kjøpte jo s60 for ett halvt år siden, for og være ærlig, det er grei bil det altså, ikke noe negativt i den forstand, Men sattan og jeg savner 242n min, som står på låven.. Den vil få en makeover etterhvert. For og si det sånn! Det er en egen sjarm med og kjøre gammel volvotraver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har hatt 4 volvoer nå, men er egentlig lei av å trave rundt i gamle biler til daglig. Ikke at det har noe å si, for jeg går nok på skole i 2 år til så gammel bil blir det. Men med en gang jeg får råd skal jeg ha en ny bil, får se på humøret den dagen hvor voldsomt det blir, V70 er hvertfall vurdert, sammen med ny Toyota diesel og ny BMW.. Men har som mål å ha en veteranregistrert 240 stående, helst med litt motor, og gjerne noen andre veteranbiler og.. Så mitt første hus må ha stor garasje :D

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var faktisk en litt artig tråd..

Jeg har nemlig vert inne på samme tanken flere ganger..

Jeg hadde en 740 som førstebil, likte den egentlig veldig godt, men ble etterhvert møkklei den, siden den bokstaveligtalt datt i frahverandre annenhver dag..

Så når jeg tilslutt solgte den som delebil, så lovde jeg meg selv, at jeg ALDRI skulle ha noen gammel volvo igjen..

Jeg skulle ha meg noe nytt, gjerne japansk, som jeg skulle slippe skru på..

Jeg var innom mazda, flere toyota og en merc. Men, fant alldri roen.. De føltes helt personlighetsløse.. Og ble mer et fremkomstmiddel enn en bil..

Jeg skjønte etterhvert at det jeg savnet, var sjarmen og personligheten til disse gamle svenske traverene.. Så da jeg kom over en halvsliten 87` 240GLE, så slo jeg til.. Og i samme sekund jeg satt meg inn.. Så følte jeg meg endelig komplett igjen.. Det var faenmeg ikke mere som skulle til, enn en gammel 240!

Etter jeg fikk tilpasset den til mitt bruk. Med turbomotor, stag, bilsteindempere, felger etc. Har jeg tilslutt fått drømmebilen.. Jeg har ikke brukt mer en kansje 25000kr.. Men jeg koser meg for hver kilometer jeg kjører.. Og jeg har kjørt alt fra flett nye vw, audi, saab, toyota etc.. Og ingenting har samme sjarm og personlighet som disse gamle volvoene..

Så til alle dere som blir fristet av disse nymotens bilene; Bare slå til.. Men, dere blir garantert skuffet.. Kansje ikke de første mnd. Men, etterhvert.. Så kommer trangen etter en gammel volvo igjen..

Engang volvohode, alltid volvohode..

[-]95`Volvo 940 LT, Bruksvogn..

[-]88`Volvo 240GLE, Sladdeprosjekt

[x]90`Volvo 245GL, Vinterbil.. Solgt

[x]75`Volvo 242L, Solgt

[X]86`Volvo 740GL Hugget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg kan med glede meddele at mitt første innlegg var et resultat av gammel fyll og røyklukt. Var å kjørte bilen en tur i sted, og det var som å bli forelsket på nytt. Hjelper også på saken at det har snødd i Tromsø igjen. :D

Den kommer nok ikke til å bli byttet mot noe annet før den eventuelt ruster vekk, noe som heller ikke kommer til å skje med det galvaniserte chassiet. Fine bilen :)

1996 Volvo 850 T-5

1993 Volvo 240 GL

[x]1986 Volvo 745 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg kan med glede meddele at mitt første innlegg var et resultat av gammel fyll og røyklukt. Var å kjørte bilen en tur i sted, og det var som å bli forelsket på nytt. Hjelper også på saken at det har snødd i Tromsø igjen. :D

Den kommer nok ikke til å bli byttet mot noe annet før den eventuelt ruster vekk, noe som heller ikke kommer til å skje med det galvaniserte chassiet. Fine bilen :)

Sikker på at det var gammel fyll og hva slags røyk det var snakk om tør jeg nesten ikke tenke på ;)

Bra du er tilbake da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gammel volvo har jo sjarm, men som bruksbil er det helt ok med nytt svensk stål.. har blitt så gammel at jeg kan innrømme det..hehe...

har jo en 242 på gang, og en 244tic som går, så har jo ennå orntlig volvo..

gikk for en tid over på the dark side og kjøpte en 855, selv om jeg hater gnager søppel..og nå er 855in bytta med S60R...ergo har jeg blanding av ny og gammel volvo, og det passer meg utmerket :)

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller morsomste med gammal volvo med litt fres i er jo at den faktiskt holder godt unna for andre biler.

Siden jeg bor ca 2 mil fra rudskogen er det veldig mye sånne "wolla schpaa gti" biler ute på veiene under gatebil, det er da jeg koser meg mest. Ikke at jeg kjører alt det går, men det er så morro å legge en nyere bil som går for å være vass bak seg. Spesielt hvis de er skilta i bærum og har gt/turbo emblemer.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomste jeg vet, er når en gammel volvo rævkjører nyere biler md fres i:p var på firma tur på Gol ifjor, og dr var det snø. gikk ut av bussen, og der kom det en 740 i full sladd:D jeg kjente jeg ble varm inni mg:p

En kompis av mg har jo en ganske ny audi. han kan ikke skru en dritt på den bilen! må jo være driit kjedli å ha en sånn bil. vogna mi stod jo i garasjen i hele vinter, og jeg savnet å kjøre den. ingen andre biler kunne tilfredstille mg sånn som god bilen gjør:)

91 Mercedes Benz 300td

74 Plymouth Duster

X 92 240 Gl (tic)

X 86 240 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i samme sekund jeg satt meg inn.. Så følte jeg meg endelig komplett igjen.. Det var faenmeg ikke mere som skulle til, enn en gammel 240!

Jeg skriver under på den! Etter no Ford tjas, en Renault, en Audi osv.

Jeg følte det akkurat likedan, når jeg spøla en runde på snøen med min "nye" 240.

StianMartin.No

-Audi A4 -240TIC -240TIC

x740TIC x740TIC xTransit xRenault Express

And so on..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...

240-en har dårlige køyreegenskapar, nokre kallar det "sjel" og meinar at nyare bilar som er nøytrale og presise i styring osv følse sjellause... Er du vant med køyreegenskapane til 240-en og hadde en då du var 18 år gammal har du sikkert mange gode minner og positive følelsar knytta til 240 og føler deg heime straks du kjem bak rattet på en.

For meg er det ein billig og romslig bil som fungerar heilt greit sjølv om eg savnar litt motor og betre køyreegenskapar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang for mange år siden (antageligvis mens 240 fortsatt hadde mange år igjen i produksjon) leste jeg i et blad en kort karakteristikk av 240ens kjøreegenskaper som strengt tatt er ganske dekkende: En har mer følelse av å sitte på enn å kjøre.

Hvis man er villig til å innta en relativt avslappet holdning, kan dette også være noe å verdsette. Jeg vet å verdsette det, særlig i kombinasjon med automatgir. Men jeg erkjenner også at en ti år eldre BMW som jeg hadde tidligere hadde sine klare fortrinn over Volvoen på enkelte vis.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo for så vidt behagelig å køyre, men når mamsen sin 93 modell Toyota Carina 1,6 med originalt understell som har mange km bak seg føles som en sportsbil i forhold til min 92-modell 240 må en nesten begynne å lure :)

Eg har no etter kvart begynt å like 240-en til tross for sine svakheter, og eg reknar med at eg kjem til å ha den ei god stund til, mange km igjen før den er oppbrukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig høy 240 med ballonghjul har ikke så spesielt med kjøreegenskaper, eller det er helt greit hvis du kjører pent, men hvis du skal begynne å kjøre litt fort i svinger og sånn så er ikke det noe særlig.

Men når du får senka, fått på lavprofil og noen stag så blir den helt konge å kjøre med.

Det hender jeg er ute å kjører med bilen til mutter, det er en Ford Mondeo 94 mod. Nå så er det mye dårligere kjøreegenskaper på den enn det er på Volvoen, det er jo ikke lavprofil og bare orginalt understell på den. Gleder meg alltid til å sette meg inn i Volvoen etter å ha kjørt den.

Før så var det litt morro å kjøre den, da det er 2l med 16V så gikk ikke så ille før jeg fikk bytta til A kam i bilen min, nå går dem ca like godt/dårlig.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider