Gå til innhold

Tanker rundt eldre Volvo

Ranger emnet

Straydog

Anbefalte innlegg

Den er jo for så vidt behagelig å køyre, men når mamsen sin 93 modell Toyota Carina 1,6 med originalt understell som har mange km bak seg føles som en sportsbil i forhold til min 92-modell 240 må en nesten begynne å lure :)

Eg har no etter kvart begynt å like 240-en til tross for sine svakheter, og eg reknar med at eg kjem til å ha den ei god stund til, mange km igjen før den er oppbrukt :)

Tja, japser har generelt gode kjøreegenskaper da mange av 80/90-talls-bilene har multi-link bak og har overraskende presis styring.

Har aldri kjørt 240, men det er stor sannsynlighet for at det blir en etterhvert, kanskje til vinter'n. De kan bli ganske tøffe med riktige mods, det er høy sikkerhet for en såpass gammel bil, det er bakhjulsdrift, det er relativt lett å gjøre swaps og viktigst av alt, deletilgangen er enorm.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vanlig høy 240 med ballonghjul har ikke så spesielt med kjøreegenskaper, eller det er helt greit hvis du kjører pent, men hvis du skal begynne å kjøre litt fort i svinger og sånn så er ikke det noe særlig.

Men når du får senka, fått på lavprofil og noen stag så blir den helt konge å kjøre med.

Det hender jeg er ute å kjører med bilen til mutter, det er en Ford Mondeo 94 mod. Nå så er det mye dårligere kjøreegenskaper på den enn det er på Volvoen, det er jo ikke lavprofil og bare orginalt understell på den. Gleder meg alltid til å sette meg inn i Volvoen etter å ha kjørt den.

Før så var det litt morro å kjøre den, da det er 2l med 16V så gikk ikke så ille før jeg fikk bytta til A kam i bilen min, nå går dem ca like godt/dårlig.

Ja, dette er sant.

Med et par titusener investert i understell, så er 240en noe helt annet å kjøre.

Noen kan tenke: hvorfor kaste penger på gammel bil?

Vel, om den som spør om det, har lån på en nyere bil, så kan du spørre dem: hvorfor kaste penger på nyere bil??

En "vanlig" person betaler gjerne mange tusen i måneden, for en nyere bil, den blir bare eldre hver dag, dårligere hver dag og koster dem mye penger.

240en derimot, er såpass billig utgangspunkt, at man kan enten kjøre den osm den er, "gratis", eller investere penger i forbedringspotensialet den har.

Får man inn en motor med litt fres i, diffbrems, etc. er det noe helt annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider