Gå til innhold

Vaske motor

Ranger emnet

Laaars

Anbefalte innlegg

Fikk i går en 1.8 Golf motor av daggis her på forumet... tenkte jeg skulle vaske denne litt for å få av den verste møkka.

Er det bare å pøse på med vann overalt? Ingenting som MÅ være fettete / oljete?

Hva anbefales for å få av olja / møkka, som "løsemiddel"?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

bitte litt offtopic: hørte av en bilmekaniker at dem pleide å bruke grønnsåpe når de vasket bilene. blir vel ei beskyttende hinne som er lett å få rein igjen.

Jeg stod å tenkte på akkurat dette da jeg stod i dusjen på morran i dag (AV alle steder... :rolleyes: )

Det anbefales jo på gulv nettopp pga. denne beskyttende hinnen...

Men jeg prøver med grønnsåpe, men først sprayer jeg med litt avfetting... :)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

bitte litt offtopic: hørte av en bilmekaniker at dem pleide å bruke grønnsåpe når de vasket bilene. blir vel ei beskyttende hinne som er lett å få rein igjen.

Leste et sted (skrevet av folk som kan det) at det er igjen noen stoffer fra den prosessen der grønnsåpen blir laget som matter lakken.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Jeg stod å tenkte på akkurat dette da jeg stod i dusjen på morran i dag (AV alle steder... :rolleyes: )

Det anbefales jo på gulv nettopp pga. denne beskyttende hinnen...

Men jeg prøver med grønnsåpe, men først sprayer jeg med litt avfetting... :)

da må du huske å spyle av avfettingen først da.. hgvis du får avfetting sammen med såpe, nøytraliserer dette hverandre, og det blir ikke noe tess:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker ikke grønnsåpe når du vasker p**ken din, og det samme gjelder med en bil. Man bruker såpe som er beregnet til sitt formål.

Dra innom en Statoilstasjon og kjøp autorens (koster visst en camilla for 4 liter) eller så kjøper du motorvask/avfettning på sprayflaske.. pøs på og la virke før du steamer motoren.

Hvis du får tak i Microl (som man vasker verkstedgulv med bl.a) er det godt som gull.. men det er j**lig sterke saker dersom du ikke tynner det ut i vann.

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så grønnsåpe anbefales altså IKKE da?

Tror jeg legger den ute og dusjer på litt avfetting og pøser på litt varmt vann... ser om det hjelper. Evt. tar en svamp seinere og gnikker litt for å få av det verste.... :)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Så grønnsåpe anbefales altså IKKE da?

Tror jeg legger den ute og dusjer på litt avfetting og pøser på litt varmt vann... ser om det hjelper. Evt. tar en svamp seinere og gnikker litt for å få av det verste.... :)

På motoren jo! Men ikke på lakken på en bil!

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ClusterOne

Du bruker ikke grønnsåpe når du vasker p**ken din, og det samme gjelder med en bil. Man bruker såpe som er beregnet til sitt formål.

Dra innom en Statoilstasjon og kjøp autorens (koster visst en camilla for 4 liter) eller så kjøper du motorvask/avfettning på sprayflaske.. pøs på og la virke før du steamer motoren.

Hvis du får tak i Microl (som man vasker verkstedgulv med bl.a) er det godt som gull.. men det er j**lig sterke saker dersom du ikke tynner det ut i vann.

NO SHIT! Ble jo nesten blind og hjerneskada når jeg skulle lukte på de greiene der, av en eller annen grunn. damndamn

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider