Gå til innhold

Dioder som tåkelys, et par spørsmål..

Ranger emnet


B.T.i

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve meg frem med litt hobbyelektronikk og "lage" meg egne tåkelys.

Fikk idèen fra en på VACN forumet forøvrig.

 

Planen er å bruke de orginale lyktehusene, men istede for halogenpære skal jeg sette inn kretskort med dioder på.

 

Men, jeg har ikke den fjerneste anelse om hvilken type diode jeg skal bestille meg, er f,eks de Clasohlson selger på 5mm (2,2v, 30mA og 70mcd) bra nok, eller må jeg gå for noen kraftigere?

Jeg ser for meg å bruke 10-20stk pr. lykt.

 

Tåkelyktene på min bil er forøvrig koblet opp som dags-kjørelys, altså ikke mulig å bruke sammen med nærlys:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring så blir dioder på 30mA altfor smått til tåkelys/blinklys og lignende. Det lyser rett og slett ikke bra nok. Ser sterkt ut når du ser rett på det og tester det innendørs, men lyset det avgir blir litt i det svakeste laget når du prøver ute.

 

Hvis du får tak i 20 stk dioder av typen som sitter i Maglightene (de består av en diode og reflektor som lyser bra) så blir det nok bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte litt på disse også, men jeg vil helst ha gult lys..

Kan jo alltids legge et gult filter foran..:wonder:

 

Takk for svar folkens:)

 

Da legger du slik en gul folie på glasset;) Har ikke link til hvor du får kjøpt sånn asap men skal ikke være for vanskelig å finne;)

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår