Gå til innhold

Høytalerelement og impedans?

Ranger emnet

Anders187

Anbefalte innlegg

Hei, kan noen forklara meg dette med høytlaerelement og impedans?

Jeg har elektroutdanning så jeg mener ikke serie/paralell-kobling og hva impedans er, men når du f.eks. har en forsterker som han lastes ned i 1ohm, er det da noen grunn til og belaste den i f.eks. 2ohm da dette gir mindre effekt? eller kan dette ha noen andre fordeler?

Og så virker det om om sub-elementer er dyrere i 8ohm enn i 2ohm, hvorfor?

Og har jeg forstått det rett at vist du paralellkobler 2 4ohm elementer (8ohm) og så brokobler dette på en forsterker ijenn så belaster du forsterkeren i 4ohm for dette blir som en paralellkobling?

Takker for serriøse svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du f.eks. har en forsterker som han lastes ned i 1ohm, er det da noen grunn til og belaste den i f.eks. 2ohm da dette gir mindre effekt? eller kan dette ha noen andre fordeler?

Laster med høyere impedanse vil gi

- mindre effekt (og derfor også teoretisk 3 dB lavere maksimalt lydtrykk)

- mer headroom

- høyere dempefaktor

- mer varmeavsetning i forsterkeren

Og så virker det om om sub-elementer er dyrere i 8ohm enn i 2ohm, hvorfor?

Det kan jeg ikke si jeg har fått inntrykk av, har du noen eksempler? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laster med høyere impedanse vil gi

- mindre effekt (og derfor også teoretisk 3 dB lavere maksimalt lydtrykk)

- mer headroom

- høyere dempefaktor

- mer varmeavsetning i forsterkeren

Det kan jeg ikke si jeg har fått inntrykk av, har du noen eksempler? :)

det mener jeg med greie serriøse svar:p

Men hva betyr headroom od dempefaktor? er dette noe som er ønskeli og ha "mye" av?

Det med att de er billigere med element med høyere impedans er bare noe en kompis av meg snakket om tidligere i dag, jeg vet ikke om det er tilfelle:p

Han hadde funnet seg noen RF P3 elementer han mente han fikk billigere i 8ohm enn i 4ohm:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da er jeg med :) Jeg vil tro han fikk dem billigere fordi de er vanskeligere å bli kvitt, rett og slett. De fleste vil nok gjerne ha lavimpedante elementer, nettopp for å kunne laste ned forsterkerene og tyne ut så mye effekt som mulig.

Headroom kan vel enkelt forklares som "overskudd". Musikk er jo dynamisk materiale, kravet til effekt vil forandre seg hele tiden. Svake partier vil kreve lite effekt, mens sterkere partier vil kreve mer. Dersom forsterkeren hele tiden har effekt i bakhånd (godt headroom), selv i de sterkeste partiene, vil den alltid ha god kontroll over elementene og låte bedre. Mye headroom er altså bra.

Dempefaktor er stort sett brukt som en betegnelse på hvor god kontroll forsterkeren har over elementene, selv om det blir diskutert litt frem og tilbake hvor viktig det faktisk er.

Håper det hjalp litt, det er ikke alt som er like enkelt å forklare på en lettfattelig måte. Ikke har jeg dyptgående kunnskap om alt heller, det finnes helt sikkert noen som kan forklare det bedre enn meg. Men det er positivt å være nyskjerrig og spørre om ting! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da er jeg med :) Jeg vil tro han fikk dem billigere fordi de er vanskeligere å bli kvitt, rett og slett. De fleste vil nok gjerne ha lavimpedante elementer, nettopp for å kunne laste ned forsterkerene og tyne ut så mye effekt som mulig.

Headroom kan vel enkelt forklares som "overskudd". Musikk er jo dynamisk materiale, kravet til effekt vil forandre seg hele tiden. Svake partier vil kreve lite effekt, mens sterkere partier vil kreve mer. Dersom forsterkeren hele tiden har effekt i bakhånd (godt headroom), selv i de sterkeste partiene, vil den alltid ha god kontroll over elementene og låte bedre. Mye headroom er altså bra.

Dempefaktor er stort sett brukt som en betegnelse på hvor god kontroll forsterkeren har over elementene, selv om det blir diskutert litt frem og tilbake hvor viktig det faktisk er.

Håper det hjalp litt, det er ikke alt som er like enkelt å forklare på en lettfattelig måte. Ikke har jeg dyptgående kunnskap om alt heller, det finnes helt sikkert noen som kan forklare det bedre enn meg. Men det er positivt å være nyskjerrig og spørre om ting! :)

Takk ijenn for bra svar;) Nå ble jeg litt klokere i dag også:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider