Gå til innhold

Turbo problem igjen.....

Ranger emnet


Ving72

Anbefalte innlegg

Hei. Er her inne for første gang og prøver med et innlegg. Er den "lykklige" eier av en Passat stv tdi Highl. 4MO 2000mod. Ser at MANGE har omtrent samme problem/sympton som jeg har på min bil. Den sovner i motbakke, mister helt pusten og jeg må gire ned og nesten gå ut og sku siste metrene av bakken. Kjøpte bilen brukt på forsommer og hadde en lang biltur rundt i Sverige og ellers litt i Norge i løpet av sommeren, kjørte kanskje 400mil uten problem. En liten stund etter hjemkomst begynte problemene. Den døde ut, turboen sluttet å fungere. Stoppet bilen og startet og problemet var borte, i alle fall en liten stund/noen mil. Slik har det vært siden. Begynner å bli veldig lei. Kan ikke kjøre forbi osv. Finner ut fra kvitteringer at LMM var skiftet juni 2006. Turboen har jeg selv (egentlig svigerbror som gjorde alt) skrudd ut og gjort rein. Den var kokset, skovlene satt "fast". Ingen forbedring etterpå. Sigerbror som har en del peiling på turbo/motorer nevnte at han syntes viftene/akslingen i midten av turboen hadde litt stor slakk, men han trodde ikke dette var grunnen til at turboen ramler ut. Har sittet i hele kveld og lest innlegg, men ingen har en "løsning" på problemet. Er ikke bilmekaniker, har vel heller 10 tommeltotter som absolutt ikke egner seg til bilskruing. Gjennstår det bare å begynne å prøve fra en ende? Synes også at den har blitt utrolig sløv i det siste. Til en opplysning kan jeg nevne at jeg bor midt i byen og jeg har bare småkjøring.....og de få gangene jeg kjører et lite stykke, prøver jeg å kjøre mest økonomisk.

 

LMM, N75, slanger, turbo, osv.

Er ellers fornøyd med bilen.

Den har gått langt og slitedeler må jeg nok renge med å skifte fortløpende. Bilen har gått 260000, men motoren "bare" ca. 130000.

 

Er her noen som kan hjelpe? Hvor kan jeg kjøpe deler? Hva koster dette? Er lei av problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytte LMM... på TDi kommer ofte dette problemet snikende og legges ikke så godt merke til... Hvis du kobler ut LMM og det ikke er noen som helst forandring må den byttes. Går den enda dårligere er det nok en Turbo som har havarert.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Det bør jeg kunne klare å sjekk!

 

Hører du om turboen lader? Eller lader den litt når du trår på pedalen og så mister den trykket?

Om det viser seg at turboen er gåen, så har NBS turbo til bilen ;)

Passaten min ble turboen skiftet av tidligere eier, ikke pga noen feil meld eller symptoner på slitasje.. Men har ikke hatt noen problemer etterpå :)

Skal du skru dette selv, eller skal du sette det på verksted?

Som sagt av et par over her, prøv og koble ut lmm og kjør en tur..

lmm kan tukle til om den er gåen..

Audi 100 TQ Banebil under bygging

VW Caddy 1.9 1998

[x]VW Passat Stv. 1.9TDI 130 2001

[x]Mercedes Benz 190E 2.0 1988

Passat'en min;VW Passat Stv. 1.9TDI 2001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Var på forkontroll med bilen i dag tidlig. Skal ha service og EU kontroll på den mot slutten av mnd.

Der kom en feil opp med kjølevesketemperaturføleren. En billig sak som byttes den 27 mai. Ingen feilmelding på LMM.

Videre testet vi motoren og turboen går i nødmodus, den ville lade på over 2500 bar. Den stoppet selvfølgelig på 2091 som er grensen for nødmodus. Ikke noe enkelt svar på løsningen. Alle stag gikk griet og alle slanger virket tette. Det kunne være turboen som hadde noe deffekt inne i seg som gjorde at den lader maks hele tiden, men reparatøren var ikke sikker. I fjor sommer skrudde jeg den som sagt ut og satte den inn igjen helt rein og funksjonell. Hadde svigers som har GOD peiling på turbo, til å gjøre jobben. Han forstår ikke at noe skal være feil inne i turboen. Alt fungerte fint da vi remonterte den.

 

Kan det være toppdekselpakningen? Den hadde en del oljesøl rundt oljepåfyllingshullet og denne ventilen ved siden av????

 

Jeg er i grunn like langt, men skal prøve å skifte N75 ventilen den 27 mai. Om det ikke er N75 så var neste skifte på turboen. Hjelp. Det koster vel skorten??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei

har akkurat samma problem jeg...:((

men ikke like ofte som du forklarer, kun når jeg gir den motstand ei stund på høyt gir. må liksom holde fullt i 10-20 sek på 5 gir i oppforbakke. pluss at det virker som den lugger litt rett før turbo åpner, på lavt turtall i lavt gir liksom,ved pådrag.. har og plugget i diagnose og det stod at lade trykk var overskredet, ellers ikke noe.

har byttet ut magnetventilen like fremfor turboen.... ingen forandring.. byttet den tilsvarende ventilen på andre siden av motoren.... heller ingen forandring.ganske irriterende.

har ikke prøvet å bytte LMM men har fått forståelsen av at "problemet" vårt ikke blir resatt når motor stoppes og startes....

håper snart det kommer noen på banen med en løsning her hehehe...

det er jo faen så dyrt å slippe løs merkeverksted på bilen...;)

tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve det! Skal treffe en privatperson/kjenning i morgen som har masse slikt diagnoseutstyr. Skal kjøre mange tester og prøve forskjellige mulige løsninger. Fikk tilbud fra NBS på ny turbo i dag; kr. 8.540,- inkl. mva pluss pant (kr. 2.000,-). Aner ikke hva dette; pluss pant betyr. Må jeg betale kr. 10.540,- for turboen eller? Skal bestille en LMM. Koster ikke all verden. Om jeg må bytte alt dette så har jeg vist en kjempegod bil lenge etterpå sier dem som har peiling... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler 10.540 for snurra og får igjen 2000 for den gamle når du leverer inn den.

 

Men bytt LMM først siden dette er den billigste delen og hovedproblemet på disse motorene. Har selv kjørt noen biler med gåen LMM og jeg må si det var dølle greier... Fattern's gamle 110 TDi ble sprek som en fole etter at LMM ble bytta og det var det ingen feilkoder eller annet. Bare at bilen gikk røti.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått trykktestet anlegget og det er TETT! Alle stag i tilknytningen til turboen gikk helt fint, ingen motstand og ingen slakke. På servicen den 29 Mai skal det skiftes mangnetventil og kjøletemp.føler/-giver. Krysser fingrene for at det blir bra etter det! Kommer tilbake med rapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja, der var EU-kontrollen unnagjort. Godkjent!

Turboen ramler fortsatt ut, helv..... dritt. Skiftet kjøletemp.føler og magnetventil, ikke det som var feil i alle fall. I dag skulle jeg chippe den, et steg opp. Håpet at det skulle ordne "biffen". Jo, da. Kjørte første tur med diagnoseverktøy påkoblet og ga gass. Poff, sa det. Tror du ikke vi blåste ut bunnen av intercooleren. Jippi. Dette blir bare bedre og bedre. Foretok en nødrep av intercooleren. Funker til småturer og slik at jeg kom meg hjem. Har fått tak i en intercooler fra en Audi A4 som sies å skal passe. Håper det i alle fall. uansett så er det noe annet som er riv ruske galt. Den lader MYE, alt for mye. Slangene har kul på seg. Har en kompis som vil skru av en mainfoil i fortsettelsen av "EKR?" ventilen (eller hva den heter) og gjøre denne rein. Ellers så vil samme kompisen skru av katalysatoren og fjerne innholdet for å se om det kan ha noe med problemet å gjøre. Historien vil fortsette!!!!!!!Pengpungen er tom:-(((((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår