Gå til innhold

Startproblemer 95-mod Passat

Ranger emnet

BootFish

Anbefalte innlegg

Jeg har en 95-mod VW Passat som jeg ikke får liv i. Jeg er i utgangspunktet ikke motor-kyndig, men forstår meg på noe ihvertfall. Håper noen har noen tips..

Motor:

1.8 90 Hk Bensin

Slik oppstod problemet:

Mistet effekt etterhvert på vei hjem fra jobb en dag.

Dro såvidt oppover slakke bakker. Etter mer gasspådrag jeg gav jo dårligere gikk motoren, benyte å fuske og til slutt stoppet helt. Da var den nok sur og ville ikke starte igjen før den var kald igjen.

Hvordan er problemet nå:

Motoren starter ikke. Den "kinner" og "kinner" og høres ut som om det er rett før den "tar" hele tiden. Dersom motoren er kald kan den starte og gå på tomgang i 10-30 sekunder før den dauer igjen. Dersom jeg gir gass dauer den med en gang.

Hva jeg har sjekket/byttet:

Ny coil, ny fordeler m/rotor, nye plugger, ny forgassertilkopling mellom innsuget og forgasseren.

Har sjekket at den får bensin og at det er gnist. Det ligger ingen død ugle i luftinntaket, så luft skal den også få. Når motoren er kald og jeg får den til å gå noen sekunder hører jeg antydning til en slags "fiselyd" /luftlekkasje-lyd fra omtrent rett under førersetet, men klarer ikke lokalisere det nærmere.

..::BootFish::..

08 VW Passat 1.9TDI Elegance Stv

98 Audi A6 1.8T

07 Harley Davidson XL883C

07 Baotian Retro (madammens rosa scooter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den ene ledningen fra fordeleren går til halgiveren, hvis ikke disse ha halgiveren montert på fordeleren.

har ikke helt peil på dette men mener det skal være en sort klump som er festet på topedoveggen

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som om de går tre ledninger til en føler montert på fordeleren. Er dette hallgiveren?

Er det andre som er enig i at dette kan være årsaken?

98 Audi A6 1.8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde samme problem på min audi 90. Skift Halgiveren du :P

På audien så startet det med at bilen gikk dårligere og dårligere helt den plutselig døde. Dette var i vinter så trodde jeg hadde kondends på tanken. Trilla bil til en bensinstasjon og fyllte på kondensfjerner. når jeg skulle starte da så funka det helt fint. (sikkert fordi den ble kald igjen) og når jeg skulle på jobbe dagen etter så startet den men med den gang jeg ga litt gass så døde den. og etter det fikk jeg ikke liv i den igjen. Sjekket forumet her og så at det var en del som hadde trøbbel med halgiveren så tenkte jeg også skulle bytte den. Bilen starta med en gang jeg hadde bytta den. Bilforumet har reddet meg mange ganger! <3

Xbox Live Nick: ScRuCkY84 Nor

Bli med på Onlinespillet Travian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går det ikke en pluggkabel fra fordeleren til en sort liten klump som er montert på torpedoveggen?

ta et bilde av motor rommet så er det fort gjort å peke ut hallgiveren, å er rimelig sikker på at det er den som er problemet ditt.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror... med min lille erfaring.

den halvsirkelen på toppen, med lik kontakt som på fordeleren er coilen, eller tennspolen om du vil. det er samme greie.

under der, i boksen som sitter fast under, sitter den en liten elektronisk dings, som føler på strømmen i spola, det er hallgiveren!

og hele denne boksen, er det man kaller tenningsmodulen.

ikke diss hvis dette er feil. men syntes det virker logisk. hallgiveren skal jo føle på magnetfeltet, og det vil den jo gjøre hvis den sitter ved coilen/tennspola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og nå går den fint!

Var nok katalysatoren som var tett også. Skulle skru den av idag, men boltene var bare rustklumper. X antall slag på katalysatoren med hammeren gjorde at ting tilsynelatende løsnet og eksosen fikk fri passasje igjen..

98 Audi A6 1.8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider