Gå til innhold

Reklamasjon på bil!

Ranger emnet

Hamplene

Anbefalte innlegg

Min mor kjøpte for 3 år og 4 måneder siden en 2005 Toyota Corolla. Under service ble det oppdaget at vannpumpa må byttes ut. Garantien på bilen er 3 år, og her er det vel forbrukerkjøpsloven vi må se på.. Begynner å bli noen år siden jeg tok mine vekttall med forretningsjus, men spørsmålet her blir vel da hvor lenge man skal kunne forvente at vannpumpa holder? Forbrukerkjøpsloven sier vel at en vare som skal vare mer enn 2-3 år har 5 års reklamasjonsrett jfr. bl. a mobilsaken. Bilen har kun gått 30 000 kilometer, og etter mitt syn bør en vannpumpe holde mye lenger enn dette. Setter pris på svar fra folk som har erfaring med reklamasjon på bil og ellers alle andre seriøse svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Jeg har vært borti akkurat det samme selv, dog med servopumpen som gikk etter 4.5 år.

Verkstedet mente bilen var "gammel", og hadde "gått langt" (80.000) og nektet å ta dette som reklamasjon.

Kjørte Forbrukerrådet på saken, og de er helt klare i sin uttalelse:

En enkelt modul kan ikke plukkes ut av en enhet som er ment å vare mer enn 5 år, og gi denne modulen kortere levetid.

Altså; er hovedenheten (bilen) ment å vare mer enn 5 år, skal alle tilhørende enheter (med selvfølgelig unntak av slitedeler som bremser og støtdempere) ha like lang forventet levetid.

Du har ditt på det tørre; be om å få gratis reperasjon - eller sett Forbrukerrådet på saken. Tar noe tid, men fungerer.

Sørg for å ha skriftlig dokumentasjon på når reperasjonen fant sted (kilometer/dato), samt spesifisert regning for reperasjonen.

Lykke til!

1997 VW Passat 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider