Gå til innhold

girkassetrøbbel 1.8 16v

Ranger emnet

random

Anbefalte innlegg

Jeg har en -95 Astra 1.8 16v hvor girkassen mest sannsynlig har takket for seg, det smalt i alle fall rimelig greit når jeg la inn 2.gir og nå rakler og durer og smeller det under kjøring. 1. og 2. gir lar seg ikke legge inn og resten av girene bråker og skramler bare værre. Slipper jeg clutchen i fri er det nesten så motoren stopper. Det eneste synlige i motorrommet er rundt venstre drivaksel (indre drivknute), det er ikke noe konkret å sette fingeren på, men det ser ut som om akselen er lenger ut fra kassa enn den skal og mansjetten er delvis vridd av.

Så spørsmålet da er vel egentlig hvilke kasser jeg kan sette på bilen. Jeg har ikke lest av koden på den som står i, men jeg vet at motoren er en C18XEL og som sagt er bilen fra -95. Kassen som står i har en meget behagelig utveksling så det er greit om den nye holder samme standard (greit å slippe 3000rpm i 90km/t).

Og om noen har en girkasse i god stand er jeg åpenbart ute etter å kjøpe en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene...

Dette blir jo værre og værre, må bare skrive litt om siste funn for å få ut litt frustrasjon.

En liten skrurunde i dag har avdekket følgende etter girkassehavariet:

Bakre motorfeste er knekt og motoren lener seg bakover i motorrommet og dermed er også slangen mellom luftfilterboksen og innsuget revnet. Gir(plast)overføringen er selvsagt knekt på flere plasser siden gir/motor har ramlet bakover. Ene drivakselen har subbet greit nedi traversen. OG, ikke minst høyre fjær foran er knekt (men den var rusta greit på enden så det har skjedd for ei stund).

Så ja, dette later jo til å være en kvalitetsbil :p Nesten så jeg synes synd på de med GSI som har enda litt mer motor, de må vel bytte motorfester på hver oljeservice...

Lenke til kommentar
Del på andre sider