Gå til innhold

Hva er plastikkringen på innsiden av felgen?

Ranger emnet


giims

Anbefalte innlegg

Heisann.

Skulle sette på sommerdekkene i går, og la merke til noen oransje plastringer som sitter på innsiden av alu. felgene inn mot navet.

 

Et av dekkene hadde ikke denne ringen, og jeg lurer på om den har noen spesiell funksjon? Er det "farlig" å kjøre uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke farlig å kjøre uten, men kanskje litt ubehagelig?er sentrerings-ringer som gjør at felgen sitter kant i kant med navet på bilen og ikke blir montert bittelitt feil, noe som gjør at bilen rister delux! om tre av felgene dine har det så hadde jeg kjøpt den siste før jeg satte på felgene:)

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

__________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten senterringen der så legges alle krefter fra aksialbelastninger (dumper og sånn) i boltene... Med litt real flaks og god norsk veistandard kan boltene ryke eller bøye seg,fordi de er IKKE laget for de kreftene,de er bare til for å holde felgen inntil navet,dvs strekkbelastninger,ikke "shear forces" som sidebelastninger blir.. Er faktisk senter-ringen som tar opp de kreftene og holder hjulet i senter,ikke boltene.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten senterringen der så legges alle krefter fra aksialbelastninger (dumper og sånn) i boltene... Med litt real flaks og god norsk veistandard kan boltene ryke eller bøye seg,fordi de er IKKE laget for de kreftene,de er bare til for å holde felgen inntil navet,dvs strekkbelastninger,ikke "shear forces" som sidebelastninger blir.. Er faktisk senter-ringen som tar opp de kreftene og holder hjulet i senter,ikke boltene.

 

Akkurat det vil eg tvile litt på. Siden dette blir et rent avskjæringsproblem der bolter har drøyt høy kapasitet. Dette er forutsatt at kapasiteten ikke er brukt opp av aksialtbelasting. Noe den sjelden er siden en ikke skal dra til med så stort moment. Husker fra kurset jeg hadde på NTNU (Stål konstruksjoner 1)så brukte vi 3 bolter på Ø 10 for å bolte store bjelker og søyler sammen.

 

MVH Kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det vil eg tvile litt på. Siden dette blir et rent avskjæringsproblem der bolter har drøyt høy kapasitet. Dette er forutsatt at kapasiteten ikke er brukt opp av aksialtbelasting. Noe den sjelden er siden en ikke skal dra til med så stort moment. Husker fra kurset jeg hadde på NTNU (Stål konstruksjoner 1)så brukte vi 3 bolter på Ø 10 for å bolte store bjelker og søyler sammen.

 

MVH Kristoffer

Jeg vet,og jeg vet om flere som kjører uten,uten problemer. Dog,jeg har sett bildebevis på at det kan skje.. og i det tilfellet er man litt ute og padler,for hvis noe skulle skje og det blir en ulykke av det...og biltilsynet finner ut at felga "henger og slenger" fordi de påkrevde senter-ringene ikke er der så kan faktisk forsikringsutbetalingen bli solid avkorta.. :)

 

Lite moment? Har du ikke sett familiefedrene som fester hjula med 1 meter latmann + 2 meter rør "så de ikke faller av"..? :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det vil eg tvile litt på. Siden dette blir et rent avskjæringsproblem der bolter har drøyt høy kapasitet. Dette er forutsatt at kapasiteten ikke er brukt opp av aksialtbelasting. Noe den sjelden er siden en ikke skal dra til med så stort moment. Husker fra kurset jeg hadde på NTNU (Stål konstruksjoner 1)så brukte vi 3 bolter på Ø 10 for å bolte store bjelker og søyler sammen.

 

Og hva skjer hvis du treffer hullet i en sving?

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder nok rent materialmessig,men jeg mistenker at 'Tilsynet ville klikka hvis man kom frem med en avhandling på hvorfor senter-ringer ikke trengs... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår