Gå til innhold

Piping i bremser i sving

Ranger emnet

Ole-H

Anbefalte innlegg

Har en Golf II som piper i bremsene forran når jeg svinger. Noen ganger kommer det også når jeg kjører rett frem. Når pipinga kommer og jeg så vidt er bortpå bremsepedalen blir det borte med en gang. Pipelyden er som... hmm, åssen skal jeg forklare det da tru. Virker som om den piper en gang pr. runde bremseskiva går. Noen som har noe forlag på hva dette kan være og hva jeg kan gjøre for å få fjernet denne lyden?

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du merker det jævlig godt hvis klossene er utslitt og du sliper stålet rett mot skiva :-)

Til og med ikke mamma kan unngå og høre en slik lyd - og så kjenner du det i pedalen.

Ville kanskje testa å skru av calipperen og feste den på nytt - kanskje den tar borti no? Umbrako 6mm passer ihvertfall til mine standard golf2 calippere forran.

Du sier lyden forsvinner hvis du trør på pedalen igjen - kanskje det er det "stålrøret" som blir dytta ut av bremsevæska som sitter litt fast og ikke trekker seg tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ole-H

Har en Golf II som piper i bremsene forran når jeg svinger. Noen ganger kommer det også når jeg kjører rett frem. Når pipinga kommer og jeg så vidt er bortpå bremsepedalen blir det borte med en gang. Pipelyden er som... hmm, åssen skal jeg forklare det da tru. Virker som om den piper en gang pr. runde bremseskiva går. Noen som har noe forlag på hva dette kan være og hva jeg kan gjøre for å få fjernet denne lyden?

jeg hadde NØYAKTIG samme symptomer på bilen min for et par mnd siden. det var bremseklossen som lå innpå hele tiden, og dermed oppstod denne lyden av og til, og den ble helt borte når jeg touchet bremsepedalen.

sjekk også om bremsene/felgen blir unormalt varme etter en stund med kjøring.

fikk tips av det lokale verkstedet om å sjekke at glideboltene på bremsekaliperen gled fram og tilbake som de skulle (typisk feil). jeg demonterte og sjekket disse, men de så ut til å fungere. men lyden var der fortsatt.

bremseklossene var helt ok.

jeg gadd ikke styre mer med det, så jeg fikk verkstedet til å ordne en ny bremsekaliper, og problemet forsvant. så i mitt tilfelle var det noe feil med kaliperen...

2011 VW Golf 1.6 TDI

x - 1995 VW Golf 1.8 GL "Freeway Edition"

x - 1989 Saab 900 Turbo 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et lignende problem på min Del sol, der hadde bremsesylinderen rustet fast. Det som skjer da er att bremseklossen ble liggende inn mot bremseskiva hele tiden. Du kan sjekke om det er forskjell på slitasjen på høyre og venstre side (om det er bare fra den ene siden lyden kommer ifra). Kan være lurt å løsne kaliptern, ta ut bremseklossene og se om det er noe bevegelse i bremsesylinderen når du pumper på bremsen. I mitt tilfelle kostet det 500 kr å overhale kaliptern (sylinder + pakning og gummibelg). En ny kalipter ville kostet 2500 kr..

- '92 Honda civic vti

- '99 Honda Integra type R - (solgt)

- '92 Honda civic vti (solgt) -

- '93 Honda crx del sol vti (solgt) -

- '95 Honda Accord 2.0i (solgt) -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok rimelig sikkert glidelagrene på caliperene, har hatt den lyden lenge jeg, det som trengs, er å ta av caliperene og pusse glidelagrene litt, pusse borringen, og smøre på nytt med kopperpasta. det funket bra for meg, men det varer ikke så lenge som man ville håpe på, etter en stund var lyden tilbake :( så det beste å gjøre er nok nye calipere...selv om det koster.

---What does this button d.....---

Lenke til kommentar
Del på andre sider