Gå til innhold

Blande base- og klarlakk

Ranger emnet


magnul

Anbefalte innlegg

Jeg har gått til innkjøp av base- og klarlakk for å prøve meg på å utbedre noen halvstore skader. Har selvfølgelig også en trillion steinsprutskader som bør utbedres.

I noen nettbutikker der man kan kjøpe utbedringslakk kan man velge å få klarlakken blandet i baselakken for flekking på steinsprut. Vil det gå an med lakken jeg har? Er litt tvilende iom at baselakken er 1K, mens klarlakken er 2K.

Hvis det er mulig; hva er i så fall omtrentlige blandingsforhold?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket lakkmerke bruker du? På jobben bruker vi Glasurit og der kan man skifte ut bindemiddelet i basen med klarlakk. Så blander man i herder og tynner etter

 

vil tro du får problemer der siden basen er vannfortynnbar og klarlakk er er løsemiddelbasert..

bruker glasurit og sikkens daglig jeg..

uansett. noen leverer fortsatt flekkstifter som løsemiddelbaserte varer og regner da med at de har tilsatt klarlakk for å få den tykkere, herdetid er da en god del lengre..

Billakkerer og oppretter.

For mange doninger til å ramse de opp her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på noe alla utflekkings væske? Som feks RM's blending flash som vi bruker får å brenne ut lakk kanter når det er snakk om tett farge.

 

Er det en base lakk du skal flekke ut flekker du som vanlig med basen og legger ny klarlakk. og er det fek opp langs en stolpe kjører du på med litt utflekkings væske øverst og polerer over :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å hvorfor ville de ikke selge??

 

Funker som f. det selv på tunet...

 

Men hvorfor blande farge i klarlakken?

 

Da blir fargen tynn som vann å dekker ikke overhode...

så på med base, la den tørke i 30 min ved 15 grader og klin på klarlakk :thumb

 

De ville ikke selge fordi de ikke mente det var egnet for hjemmebruk.

Hensikten med å blande var å slippe med et strøk hvis man skal ta steinsprang som er <1mm og bare fylle med fin pensel. Lakkstiften man får med bilen må det jo være blandet litt klarlakk i?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan blande vanlig vannfortynnbar base om til lakk med herder slik at man ikke MÅ ha det siste laget klarlakk ;)

Nå er ikke jeg så godt kjent med andre lakk merker, men hor rm heter dette RM interior/onyx interior :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan blande vanlig vannfortynnbar base om til lakk med herder slik at man ikke MÅ ha det siste laget klarlakk ;)

Nå er ikke jeg så godt kjent med andre lakk merker, men hor rm heter dette RM interior/onyx interior :)

 

Det der er BARE rør iallefall...

 

Er iallefall ikke beregnet å ha f.eks en Standox vannfortynnbar lakk oppi tynner klarlakk for så å putte herder oppi...

 

det blir bare klomp og skille og æsj...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ville ikke selge fordi de ikke mente det var egnet for hjemmebruk.

Hensikten med å blande var å slippe med et strøk hvis man skal ta steinsprang som er <1mm og bare fylle med fin pensel. Lakkstiften man får med bilen må det jo være blandet litt klarlakk i?

 

en tynner farge lakkstift er kun rein base som du må ha klarlakk oppå...ikke no klarlakk i den nei...:tumb

 

Har ikke tid til å kline på to ting med 30 mins mellomrom du.....:D:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en tynner farge lakkstift er kun rein base som du må ha klarlakk oppå...ikke no klarlakk i den nei...:tumb

 

Har ikke tid til å kline på to ting med 30 mins mellomrom du.....:D:D

 

Ikke den som fulgte med bilen min. Som sagt finnes det steder som selger med clearcoaten blandet i. Det hadde vært greit å slippe unna med et steg når man skal gå over tusen steder, og på de største våtslipe og polere etterpå.

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=20127

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vanlige tette farger trenger du ikke klarlakk over, men på metallic og pearl så må du ha klarlakk over, og dei settene som ble linket til i den siden du linket til, var der egen 1K klarlakk som fulgte med i settene, og i dei touch up settene er det bare 1K produkter

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tråden jeg linket til står det at han har kjøpt med clearcoaten blandet i. På paints4u.com står det "Lacquer will be mixed in with the colour if Lacquer isn't bought with the order to make sure you get a gloss finish."

 

Det går altså når begge deler er 1K, spørsmålet er om det går når klarlakken er 2K.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår