Gå til innhold

Diskusjon ang. min b21+531 - mapping etc. noen?

Ranger emnet


Mogwai

Anbefalte innlegg

printscreen_vegard_mapp.jpg

 

Her ser dere hvor langt jeg har kommet i dag. Dette er 4.gir på en 262cr kasse med 3:54 i bakakselen.

 

Kort info om motor:

 

- Standard B21ET bunn, stempler nye for cirka 10.000 siden.

- 531 topp portet / 40-46 ventiler, fra svarte KRB-740 fra gamle dager (hadde noe slikt som 330hk på 1.3bar med grp-a turbo)

- Just kamdrev

- K-kam, avansert til cirka 1.6mm åpen innsugsvent v/ødp tror jeg det ble til slutt

- 3" JT 2 dempere

- 3" FMIC

- Turbonetics "e46" hybrid med T3 a/r.63 steg to eksos. (Skal holde til rundt 400blås?)

- 940 rør

- standard innsug fra B230ET

- ~700dyser

- walbro 255L-HP

- edis type ACCEL wastespark coilpakke

 

Motorstyring:

 

- MegaSquirt Hi-res kode

- 8-1hjul på veiva

- Wastespark

 

Turbotrykk reguleres av HKS EVC 6 og wg-aktuator med et grunntrykk rundt 1.2bar.

 

Sikkert noe jeg har glemt - men nå til spørsmålene:

 

Hvor langt kan jeg tyne strikken her? Når jeg bygde siktet jeg på 300-350hk, vet ikke hvor mye det kan være nå? Drar greit, etter dutycycle på dysene skal den vel være oppunder 300hk i alle fall? Mapper etter AFR 11.7 / lambda 0.8

 

Synes det begynner å bli noe høyt ladetrykk, men skulle gjerne hatt 1.6 hele veien, men vanskelig å regulere. Vet ikke hvor høy "boostpeak" som aksepteres før rådene mine tar kveld.

 

Og for den del synes jeg at jeg må så høyt på fortenning - og jeg har ikke tenningsbank heller (lytter med bankesensor tilkoplet mic-inngang på laptop)

 

Jeg har forøvrig fullt ladd før 3500, men på screenshot var det en kompis som ikke kjente bilen så godt som kjørte mens jeg trykte.

 

Jeg VET at jeg egentlig skulle hatt rulle når jeg holdt på med det her, men så er det ikke så mange av disse i nærheten. Har jo fått den til å gå noenlunde på vei. Snill helt til jeg trykker på gassen :ratatatat

 

 

Noen som har noen innspill?

 

 

ps. Jeg la tråden i 200-serien da blokka stammer fra 200-serie, pluss at det er mange som har hatt litt effektstinne motorer som leser her. Tenker da på euro-96%, bruning, henrik_h, forzaa, volvokvaløya med flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hehe takker for opplysningen, men der borte kjører de jo på 87 oktan og sånn, slik at alt man får høre er som oftest "woooaaa that's a lot of advance man!!" da genser'n ofte går et annet sted med 98oktan.

 

Derfor prøver jeg å få igang en liten diskusjon her mellom noen som har vært ute for lignende oppsett før. Vet liksom ikke hva jeg har å forholde meg til av grenser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

kan finne fram laptopen og legge ut fila på min som ble benka i fjor.

 

'ny' original B21ET med VEMS og 16T turbo (T-kam, 2.5" eksoshus, original 240 manifold).

 

er en liten feil i den mappen min pga lekkasje i dumpventilen og for dårlig tenning. skal benkes igjen i slutten av måneden (med 3" eksoshus, 940 grenrør og D-kam)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takker for opplysningen, men der borte kjører de jo på 87 oktan og sånn, slik at alt man får høre er som oftest "woooaaa that's a lot of advance man!!" da genser'n ofte går et annet sted med 98oktan.

 

Derfor prøver jeg å få igang en liten diskusjon her mellom noen som har vært ute for lignende oppsett før. Vet liksom ikke hva jeg har å forholde meg til av grenser

 

De har annen måte å måle oktan på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takker for opplysningen, men der borte kjører de jo på 87 oktan og sånn, slik at alt man får høre er som oftest "woooaaa that's a lot of advance man!!" da genser'n ofte går et annet sted med 98oktan.

 

Derfor prøver jeg å få igang en liten diskusjon her mellom noen som har vært ute for lignende oppsett før. Vet liksom ikke hva jeg har å forholde meg til av grenser

Også var det det med at USA og Norge ikke måler oktan på samme måten. Ta et søk om "RON vs MON" oktan eller octane rating. Så neste gang du prater med turbomursteinene oppgir du i dems tilsvarende oktantall. Eller gjerne begge to. :)

 

Har du (og dere andre) laget dere "suksesshistorier" på:

Motorstyring - Bilforumet

http://www.msefi.com/ | http://www.msruns.com/index.php ?

Ser ut som at http://www.ms-nordic.tk/ for tiden er nede...

 

EDIT: Egentlig svarte jeg før Butcher, men så begynte han å distrahere meg med tullprat. øhh... :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har annen måte å måle oktan på :-)

 

Jo da den er grei, men noe lavere bankefasthet MÅ den gjennomsnittlige bensinen deres ha, da de snakker om at det pinger i øst og vest av den minste ting og når man ser printscreen av de mappene de opererer med (så en gang en 16v turbo med -7grader fortenning på 1bar ladetrykk med en T3/4 på 4000rpm) sier det seg selv at de ikke opererer seg med det samme som oss her...

 

Mener jeg har lest noe om hvilke oktantall som var hva i forhold en gang, men husker det ikke. Du som er kongegoogler'n her på forumet kan kanskje grave frem noe? :)

 

HER følger noen maps som jeg finner på Turbobricks som ikke er SÅ sykt lav tenning på...

 

45928944.jpg

500adv_tbl1227.jpg

kcamsparktable.jpg med K-kam

spark-map01.jpg

B21FT med K-kam (altså samme som meg)

 

sytty.jpg Denne derimot var en kar med litt stor snurre og K-kam, fra Finland... endelig kunne jeg puste litt lettere syntes jeg...

"So it's not pinging, and its conservative in low boost, I onely tuned for the strip..." skrev han...

 

74291544.bvxnGInW.nowthatsretarded.JPG

dette er dog 10:1cr og 16V. DA skjønner jeg at du ligger lavt på tenning. Denne gav 271hk på hjulene - "Torque peak around 4400rpm. Turbo a T3 60trim in a .60a/r front housing, stage 3 shaft in a .82a/r housing. The run was done on 93 octane (pump gas)"

 

tnding2zh7.jpg

B23ET med V kam og T3 type standard max 220hk størrelse...

 

spark.jpg

b230ft running ~19 psi

npr intercooler, .48 ar exhaust housing, 50trim t04e compressor, ipd turbo cam, 3" pipe

 

 

 

Ble litt mange dette her, men tenkte jeg kunne slenge opp noen når jeg først var i gang. Som dere ser er det litt forskjellig der borte også. Men det får da være grenser skulle man tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at alt kan ikke skyldes på bensinkvalitet.

Det kan være dårlige sensorer, for liten bensinpumpe, dårlige dyser ++++ er alltid mange faktorer og det er desverre mange som trimmer på gamle sensorer, dyser, etc. som er rimelig mosegrodd og burde erstattes.

 

t.d., påstås det at selv lambdasensor blir tregere med årene og når den da blir tregere, så vil den ikke oppdatere raskt nok for korrreksjon for ECU. dvs. om du feks kjører rich, så korrigerer ecu, men lambda viser fremdeles rich (pga den er treg), så korrigerer ecu igjen.. mao. korrigert to ganger.

 

Jeg har ikke noe sånn "dna analyse" av dette, men det er det som sies iallefall... at man ikek bør tune på gamle lambdasensorer.

 

samt man må jo seff ha wbo2.. ellers er jo verdiene verdiløse med litt gass ;)

 

---

ps. kjører du GM inlet air sensor og GM temp sensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører med original lufttempsensor og vanntempsensor...

 

Innovate LC-1 som jeg logger separat, da de programmerbare analoge utgangene ikke virker som de skal lenger.

 

Tror ikke alle borti statene kjører på gamle dyser (som ofte er mye større enn originalt), eller annet gammelt utstyr som gjør at de ligger 10grader under det jeg gjør, og drar ut en del effekt likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In most countries (including all of Europe and Australia) the "headline" octane that would be shown on the pump is the RON, but in the United States, Canada and some other countries the headline number is the average of the RON and the MON, sometimes called the Anti-Knock Index (AKI), Road Octane Number (RdON), Pump Octane Number (PON), or (R+M)/2. Because of the 8 to 10 point difference noted above, this means that the octane in the United States will be about 4 to 5 points lower than the same fuel elsewhere: 87 octane fuel, the "regular" gasoline in the US and Canada, would be 91-92 in Europe. However most European pumps deliver 95 (RON) as "regular", equivalent to 90-91 US (R+M)/2, and even deliver 98 (RON) or 100 (RON)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår