Gå til innhold

rette opp feil fart.

Ranger emnet


Panhard

Anbefalte innlegg

Hei, har en volvo som det er orginalt 185r14 hjul på, selv med

18" rondell og 225 40 har jeg ca -2,5% i rulleomkrets.er feil på ca 7 kmh.

Om jeg setter på en anen bakende, med en høyere utveksling (lavere numretisk)kan jeg da regne med å treffe farta mere riktig. om min har 3,73 og skifter til 3,54 som eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan dette fungerer på volvo, men på min gamle golf kunne jeg bare vippe av speedometernåla og sette den på igjen på et annet sted på pinnen den satt fast i. Altså at jeg vred pinnen mot høyre eller venstre, avhengig av om jeg skulle vise høyere eller lavere fart. Fikk justert den rimelelig bra etter et par forsøk.

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

 

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil på speedometeret er det bare å bli vant til, er så mye jobb å fikse det, dessuten må du huske at 7km/t feil gjelder kun i en bestemt hastighet. Må regne feilvisningen i prosent. Bare ligg i 100kmt og se hva du får da. ligger man i 100 på nåla men egentlig i 90 er det bare å legge på ca 10% ekstra, altså 55 i 50, 88 i 80 og 110 i 100. Politi og fotobokser har oxo medregnet feilmargin, så man kan trygt ligge ca 10 over fartsgrensen uansett. Min 242 ligger i ca 85kmt når nåla er på 100. så i 50sone ligger jeg i ca 60. i 80sone ca 100 og i 100sone ca 120 på nåla. Dette blir en vanesak

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har en volvo som det er orginalt 185r14 hjul på, selv med

18" rondell og 225 40 har jeg ca -2,5% i rulleomkrets.er feil på ca 7 kmh.

Om jeg setter på en anen bakende, med en høyere utveksling (lavere numretisk)kan jeg da regne med å treffe farta mere riktig. om min har 3,73 og skifter til 3,54 som eks.

Hvis du har -2,5% feil så vil det tilsvare 2 km/t ved 80 km/t, altså speedometere ditt vil vise 80 når du ligger i 78.

Det er jo så lite at det er ikke noe vits å gjøre noe med, speedometere ditt viser sikkert så mye feil at di 2 km/t ikke utgjør noe.

Hvis du har mekanisk speedometer så vil den endre seg hvis du bytter utveksling i bakakselen, men ikke hvis du har elektrisk. Noe som alle biler nyere enn 86 har.

 

Vet ikke hvordan dette fungerer på volvo, men på min gamle golf kunne jeg bare vippe av speedometernåla og sette den på igjen på et annet sted på pinnen den satt fast i. Altså at jeg vred pinnen mot høyre eller venstre, avhengig av om jeg skulle vise høyere eller lavere fart. Fikk justert den rimelelig bra etter et par forsøk.

Bra tenkt, men det vil jo ikke funke.

Fordi speedometere vil vise mer feil etter hvor fort du kjører, og ikke at den feks viser 2 km/t feil uansett hvor stor fart du har.

Det vil vise 2 feil ved 80 og 2,5 feil ved 100.

 

Hvis du da flytter nåla så den er viser 2 mindre, så vil den vise 1 km/t for lite når du har 40.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi speedoringen sitter på selve diffen, og følger da hjulenes hastighet uavhengi av utvekslingen, altså er det dekkenes rulleomkrets som justerer speedo. Gamle 240`er med wire henter "signalet" fra girkassa\mellomaksel og da har utveksling noe å si. For å endre speedometeret må man inn i selve enheten og dreve om mellom elmotoren og km-teller\nåla eller sette en motstand på strømmen til motoren for å bremse den. Viser speedo forlite kan man kun dreve om. Sitter masse så plasttannhjul inni der som kan moddes. Speedometerene finne i flere varianter, står et lite nummer på speedoen, f.eks "r/0.655" men det enkleste er bare å bli vant til det.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare hvorfor feil hastighetsvisning ikke endres ved å skifte utveksling bak på volvo med el.speedo.

Fordi på bilen med el speedo så sitter det speedoring i bakakselen, og ikke drev i girkassa som det gjør på mekanisk.

 

Speedoringen er på en måte siste ledd, det er ikke noe utveksling etter den, den eneste som kan endre etter den er størelsen på dekke. speedoringen vil ha samme hastighet som den stikkakselen med størt hastighet.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har -2,5% feil så vil det tilsvare 2 km/t ved 80 km/t, altså speedometere ditt vil vise 80 når du ligger i 78.

Det er jo så lite at det er ikke noe vits å gjøre noe med, speedometere ditt viser sikkert så mye feil at di 2 km/t ikke utgjør noe.

Hvis du har mekanisk speedometer så vil den endre seg hvis du bytter utveksling i bakakselen, men ikke hvis du har elektrisk. Noe som alle biler nyere enn 86 har.

 

 

Bra tenkt, men det vil jo ikke funke.

Fordi speedometere vil vise mer feil etter hvor fort du kjører, og ikke at den feks viser 2 km/t feil uansett hvor stor fart du har.

Det vil vise 2 feil ved 80 og 2,5 feil ved 100.

 

Hvis du da flytter nåla så den er viser 2 mindre, så vil den vise 1 km/t for lite når du har 40.

 

Ehm, det regnestykket ditt her blir vel ikke helt riktig. Rulleomkretsen på hjulet er 2,5% feil, så utslaget på speedometeret blir mer enn 2,5% !!!

-Volvo 245 GLE `87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig ikke så farlig bare man er klar over det??? Tror min viser typ 8kmh for mye med 225/45-17 bak.

Jeg kommer til å investere i ett løst vdo instrument som kan kalibreres siden instrumentet mitt er helt mongo og jeg ikke fatter hvorfor.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår