Gå til innhold

rette opp feil fart.

Ranger emnet

Panhard

Anbefalte innlegg

med org dim 195/65/15.

Er 185/80-14 som er dekkdimen på 240 da.

Hvis du absolutt trenger å ha speedometere til å vise riktig så er det sikkert et sted som du kan sende det inn for å få det kalibrert. Du kan også ta sånn test som viser hvor mye feil det viser ved forskjellig hastighet, NAF har sånn test.

Men skjønner ikke helt hva som er så viktig med det!? speedometere ditt viser mer enn hva bilen din går i, og da er det jo greit, er litt kjedelig når det er andre veien.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært hevdet at det ikke er noen hensikt i å forskyve nåla (hvis det i det hele tatt er mulig), fordi at feilvisningen varierer med farten. Vel, på min skal feilvisningen ifølge en tidligere måling være 7 km/h i 50 men "bare" 9 i 90 (og merkelig nok 7 i 80). Altså ser det ikke en gang ut til at feilvisningen er prosentvis konstant - den ser ut til å være ujevn, men muligens høyest i lavere fart. Dermed ser det ut til at det kunne ha vært greit å legge til f eks 7 km/h over det hele i mitt tilfelle. Så jeg mistenker at det uansett er et relativt håpløst prosjekt å prøve å få speedometeret til å bli helt korrekt. Men noe mer presist burde det jo likevel gå an å få det.

Angående dekkdimensjon på 240: 185(/80)-14 er standard på stasjonsvogn (i hvert fall av mer ordinære typer) opptil en viss årsmodell. Tilsvarende på fire-(eller to-)dørs er 175(/80)-14, altså med litt mindre rulleomkrets. Så forekommer det "lavprofil", vanligvis 185/70-14, på enkelte dyrere varianter og uansett som standard på nyere eksemplarer, f eks på 93-modellen.

Det ble nevnt "kalkulator" i en post. Jeg går ut fra at dette er en slik hvor man oppgir dekkdimensjonen og resultatet blir blant annet en teoretisk beregning av rulleomkrets - som likevel ikke stemmer med det som står i tabeller fra dekkforhandlere og statlige institusjoner. Jeg har lagt merke til det samme selv. Jeg har observert at disse tabellverdiene typisk ligger ca 3% under de som man får ved enkel formelberegning. Har noen en forklaring? Det virker som om det er en faktor (på ca minus 3%) som vi ikke tar med i formelen...

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider