Gå til innhold

Kjøre fra Drammen Til Bergen

Ranger emnet

Bauer

Anbefalte innlegg

Drammen?

Skal vi se, kjørte Oslofjordtunnellen fra Rudskogen i september (første gang), og fra Drammen tar du følgende rute;

Drammen-->Hokksund-->Vikersund-->Krøderen-->Nesbyen-->Gol-->Hemsedalsfjellet-->Lærdal-->Lærdalstunnellen-->Aurland-->Flåm-->Voss-->Bergen.

Turen er den korteste og uten verken bomstasjoner eller ferger, tar vel ca 7-8 timer.

Det er 3 fotobokser i Lærdalstunnellen, og tidligere var det 4 fra Voss til Bergen(Arna), sist jeg kjørte fra Voss var det bare 2 som fortsatt stod, men det kan være de er tatt ned i forbinnelse med veiarbeid og satt opp igjen nå.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjørte fra tønsberg til bergen nå sist helg..

jeg kjører da over haukeli.. går vel så bra det.. ikke noe mere stress men du må over med ei ferge da!! med det er ikke noe pess.. 58 kr koster den..

veiane over er fine,kan være glatt over selve haukeli men om det ikke er mørk,snø og tåke (som det var da jeg kjørte) går det flotters over..

jeg slet endel med regn og tåke på telemarks siden og snø/sludd over fjellet..og jeg kjørte mens det var mørkt (måtte det pga skolen!!)

men kjører du tili på dagen går det nok myyyye bedre.. tiden du da vil bruke kommer litt ann på trafikken men jeg vil anslå ca 7-8 timer der oxo..!!

nå er ikke jeg kjent med lærdalen men jeg ville nok anbefalt den nå viters tid.. godt å kunne korte ned på tiden ved å skru av skilte framme og gi flatt jærn..hehe

god tur anyway :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turbotrille

Drammen?

Skal vi se, kjørte Oslofjordtunnellen fra Rudskogen i september (første gang), og fra Drammen tar du følgende rute;

Drammen-->Hokksund-->Vikersund-->Krøderen-->Nesbyen-->Gol-->Hemsedalsfjellet-->Lærdal-->Lærdalstunnellen-->Aurland-->Flåm-->Voss-->Bergen.

Turen er den korteste og uten verken bomstasjoner eller ferger, tar vel ca 7-8 timer.

Det er 3 fotobokser i Lærdalstunnellen, og tidligere var det 4 fra Voss til Bergen(Arna), sist jeg kjørte fra Voss var det bare 2 som fortsatt stod, men det kan være de er tatt ned i forbinnelse med veiarbeid og satt opp igjen nå.

God tur.

Jeg kjørte denne ruta forrige helg og jeg synes den er bra. Men du må nok regne med snø på fjellet, så farten blir nok ett hakk lavere. Det snødde ca 10cm fra fredag til lørdag forrige helg. Vi brukte 6 timer og 15 min til Voss med ca 30-40 min pause. 0.75 liter på mila...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turbotrille

Drammen?

God tur.

Jeg ville tatt denne veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker med om mener jeg å huske at vi brukte ca 6-7 timer fra Rudskogen til Bergen.

Men det var over Hol-->Aurland istedenfor Hemsedalsfjellet.

Men vi traff noen kjentfolk, bl.a han med Astra Caben og han med BMW 320 caben på Gol, de hadde kjørt Hemsedalsfjellet og kommet til Voss før oss, de sto da i ro på Gol når vi kjørte forbi, vi hadde ikke pause på veien, men der sto de likegodt på Voss igjen når vi kom forbi.

Så Hemsedalsfjellet og Lærdalstunnellen er nok definitivt raskest, uansett om det er glatt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det raskeste og beste blir nok hemsedalsfjellet og Lærdalstunnelen det er tre fotobokser der, hver vei.

den første står ca.2-3km inn den andre står litt før du kommer til den andre "hallen" ca midt i og den tredje står ca. 3 km før utgangen.

Du bør også passe deg rett etter Voss mot Bergen på de strekkene der, sheriffen liker og stå der så der er det no no og kjøre fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider