Gå til innhold

Min Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

så vist jeg kjøper et helt et, fra usa. og bytter speedoen med mitt kmt vil dette da funke? eller vil den vise helt feil?

 

Hvis du kjøper dette og setter inn et helt nytt et, skal det gå bra. Bare pass på at speedometeret passer til girkassa du har (Automat, AutoStick eller manuell). Skal du ha automat, MÅ du være nøye på om det er vanlig automat eller AutoStick på speedometeret.

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 507
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hei, ser med stor interesse på det dere skriver.

Har en 96 Stratus selv og er meget fornøyd, men... det er noe småtteri.

Dette med turteller og trippteller som kommer og går.

radioen min driver og kutter ut så kommer det amp-clip, finner ikke noe feil.

Oljelekasje i plugger.

Og nå har jeg noe i forstillingen som driver og slår, mulig det er lageret.

MEN hvor på e-bay finner dere alle de delene som dere snakker om og er det noe avgift på deler fra USA?????:magic:

 

Foreløpig er det momsfritt på bildeler fra utlandet. Men hvis du har sett nyhetene i det siste, vil det bli moms fra neste år, ifølge statsbudsjettet :(

 

Og jeg kjøper deler på Ebay. Men du må søke på Chrysler Cirrus eller Dodge Stratus.

 

Rock Autoparts er også et fint sted å finne deler til bilen. Hvis ikke dette nytter, kan du alltids finne deler på Mopars hjemmesider, men da tror jeg du må ordne importen selv.

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å klare opp i spørsmålene om speedometerclusteret:

- Cluster fra USA har km/t i den innerste sirkelen, slik vi har miles i den innerste på våre

- Triptelleren vises i Miles på de amerikanske, men det trenger jo ikke være noen ulempe :)

- Speedometrene er elektroniske, så det er ingen problem å bytte fra ett med km/t til ett med Miles. Det er kretskortet på clusteret som styrer nålene ;)

- Europaclusteret viser fra 0-240km/t (0-160 miles), mens de amerikanske viser fra 0-200km/t (0-120 miles). Derfor kan ikke bare skivene byttes, da må også elektronikken byttes. Like greit å kjøpe ett helt cluster da (når du har byttet skiver og elektronikk er det jo bare plasten igjen :P ).

- Vi skiller i hovedsak mellom to cluster, med eller uten Autostick. Det er som Foxchase sier, viktig å passe på dette om man kjøper til en bil med automat. Hvis du får feil vil displayet vise helt feil (og da snakker vi ikke R når den står i D, men alt fra lys i alle tegnene til mørkt display. Har prøvd ;) ), så det vil være umulig å se hvilken gir bilen står i uten å se på girspaken.

 

Stekurt:

Som du sikkert skjønner er det med cluster som lever sitt eget liv ett vanlig problem ;) Fikses stort sett ved å kjøpe nytt cluster, enten her i Norge eller i USA. Har også hørt om noen som har klart å fikse clusteret ved å lodde litt, men vet ikke noe mer om det.

 

Hadde samme problem med amp-clip i min 95 -LE, men problemet ble borte når jeg byttet spiller. Vet ikke hvorfor den meldingen kom en gang, var ikke ekstra forsterker i den bilen :) Kan dessverre ikke gi deg noen gode svar på hvordan du bør feilsøke dette..

 

Oljelekkasje i pluggene er ikke så uvanlig. Er pakningen mellom topp dekslet og røret pluggene står, skal være rimelig greit å fikse.

 

På eBay må du nesten bare søke etter det du trenger, har ingen faste butikker jeg bruker til bildeler ;) Det er ikke toll på bildeler, MEN de er ikke momsfrie. Så på bildeler over 200kr tilkommer også mva. Posten tar ofte også ett gebyr for arbeidet som de kaller for "forenklet tollbehandling".

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på bildeler over 200kr tilkommer også mva. Posten tar ofte også ett gebyr for arbeidet som de kaller for "forenklet tollbehandling".

 

Jepp. Men... Hvis du kjøper av en privatperson på nettet, kan man alltids spørre om de kan sende varen som "gave". Da er den momsfri så lenge pakken er verdt mindre enn 1000kr. Ikke at jeg ville kjøpt en drivaksel fra en privatperson over nettet, men... ;)

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Hmm, vurderer enda om det er vits å invistere i dette?

Blir jo trossalt litt penger, motoren jeg har funker jo.

Så spørsmålet er jo ny motor, eller cd-spiller :D hmmm...

 

Fikk grillen fra USA i dag da :D Den ble byttet ganske fort, så hva syns folket?

 

236567.jpeg

 

Hei, lurte berre på korleis du fekk løs den gamle grillen ?

Har spekulert litt, og for min del ser det ut som den er "poppa" fast i underkant ?

Eller er det berre eg som ikkje ser korleis den skal løses..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Irritert meg en stund over at instrument lyset er orange mens spilleren er rød. Bestemte meg for å prøve å gjøre noe med det. Dvs. røde LEDs i instrument panelet. Surfet litt rundt og fikk tips om ett Chrysler/Dodge Neon forum der noen hadde gjort nettopp dette med en Neon. I teorien så det ganske lett ut. Bytt ut lyspærene med røde LEDs. I praksis ble det noe annet. Jeg byttet ut lysa, men lysene fra LEDsa ble alt for svakt.

 

Har lest at skivene i speedometeret har en film som er orange, og at denne må skrapes bort om man skal bruke andre farger enn rødt. Denne filmen er kraftig også, så jeg bestemte meg for å skrape den bort for å få mer lys. Dette var en forbanna vanskelig jobb, og jeg er VELDIG glad for at jeg hadde ett ekstra speedometer å teste med. For jeg dret meg ut ett par ganger. Blant annet ødela jeg km skiva på speedometeret som sto i bilen. IKKE bruk rødsprit ! ! ! Men her kommer i allefall en slags "how to".

 

1.

Dekslet over speedometer må bort

244464.jpeg

Det er festet med fire skruer. Tre stykk bak desklet som er over CD spiller og AC panelet. Dette er bare å smyge fingrene bak og bryte ut. Den siste skruen finner du bak dekslet til sikringsskapet.

244465.jpeg

Nå er det bare å bryte "dekslet" bort. Det er festet med tre klips i overkant.

 

2.

Nå kan du velge om du vil ta speedometer ut av bilen, eller om du vil skru det opp mens det enda står i. Jeg valgte å ta det ut. Ser ingen fordel med å la det stå igjen. (De blå pilene viser skruene som er holder speedometer til dashbordet, de orange viser skruene som fester fronten på speedometer.)

244469.jpeg OBS: vær oppmerksom på at speedometeret er skrudd sammen med torx.

 

3.

Når du har skrudd av fronten på speedometert kan du ta ut selve skivene. Disse er også festet med torx skruer.

244480.jpeg

244481.jpeg

 

4.

For å få av selve den svarte delen må vi ta av nålene. Bruk fingrene og trekk nåla rett ut. OBS: Du må trekke den rett, vær veldig nøye på at den går rett og ikke bøyer. Pinnene som fester nåla i "motoren" er lett å knekke. Men ikke vær for forsiktig, du må bruke makt. Så lenge du trekker rett ut går det bra. Jeg løsnet motorne for å få bedre tak på nåla og for å lette jobben med å få løs de sorte skivene. De er festet med tre torx på baksiden.

 

Nå ser du at de sorte skivene er limt i midten, jeg bruke en q-tips for å få litt (VELDIG lite) rødsprit i mellom og så brukte jeg en veldig skarp kniv for å sakte lirke den løs. Her må du være nøye, husk at om du lager stygge merker her, eller fjerner mye av det sorte kommer det til å vises.

 

244484.jpeg

 

Vær forsiktig med rødsprit, om du griser på framsiden risikerer du at det svarte går i oppløsning. Da sitter du igjen med en gjennomsiktig skive. Tallene og alt forsvinner.

 

5.

Når du nå har fått skiven løs, er det bare å begynne å skrappe over tallene. Her trenger du mye tålmodighet og vær veldig forsiktig. Bruk noe skarpt. Jeg skrapet først over med en glasskrape, før jeg tok omgang nr. to med en skalpel. Vær VELDIG forsiktig så du ikke skjærer hull i skivene. Er også lurt å ha ett hardt underlag, jeg begynte på en avis men den var lett å lage "spor" i skivene på grunn av det bløte underlaget.

244497.jpeg

På bildet ser dere at jeg har brukt rødsprit. IKKE gjør dette, selv om jobben går mye lettere. Dette var første forsøket mitt, den sorte filmen på forsiden gikk i oppløsning når jeg løftet skiven fra bordet. Litt rødsprit gjør jobben lettere, men bruk VELDIG lite. Jeg fuktet området med en q-tips og hadde papir som jeg tørket av med etterhvert.

 

6.

Når dette er gjort er det på tide å sette skivene tilbake, jeg bruke kontaktlim for å feste dem. Nå kan du skru skivene på plass i speedometeret igjen. Skru det helt sammen bortsett fra dekslet i front. Du må nemlig feste nålene til slutt !

 

Jeg kjøpte LEDs med 194 sokkel. Sokkelen som skal i dashbordet er litt annerledes, men det er bare en liten modifisering som skal til.

 

244505.jpeg

 

Pærene sitter i en grå sokkel. Det er denne vi skal ha:

244507.jpeg

Ta ut pæren ved å bøye opp de to "trådene" og trekk den rett ut av sokkelen. Er du heldig som meg er de ikke loddet på, finnes noen slike pærer der pæren er loddet fast.

244508.jpeg

Nå har du den går sokkelen vi trenger:

244509.jpeg

 

Rett ut trådene på LEDsa og stikk den ned i sokkelen, trenger nok litt lirking for trådene skal stikke ut under. Klipp dem kortere om nødvendig og bøy dem til.

244510.jpeg

 

Gjenta dette med antall LEDs du trenger:

244514.jpeg

Jeg brukte seks i min bil, valgte å beholde lyspære på varsellampene. Laget noen ekstra LEDs i fall.

 

7.

Når dette er gjort er det bare å montere LEDsa der lyspærene sto å montere på plass i bilen. Siden LEDs bare leder strøm en vei MÅ polariteten være rett, jeg vet dessverre ikke hva som er + eller - på speedometeret. Jeg bare prøvde meg fram, ett tips er å merke sokkelen når du har funnet rett polaritet. Monter speedometeret i bilen og prøv om lysene funker. De som ikke lyser må du snu. Jeg merket mine med en sort flekk på den siden av sokkelen som skal peke opp.

 

8.

Når alle lysene virker er tiden kommet til å feste nålene, jeg festet nålene og monterte i bilen uten å tenke på at "motoren" som driver nåla må stå i rett posisjon. Endte altså opp med turtall på 500rpm på tomgang, nåla viste 20km/h når jeg kjøre i 50. Bensin nåla gikk så langt opp at den stoppet i "veggen" på dekslet og tempraturen var ganske høy.

 

For å få speedometeret rett igjen starter du tenninga før du setter på nålene. Da går alle til null, bortsett fra bensinmåleren som viser hvor mye du har på tanken. Tips, ha fulltank. Da kan du sette nåla på full. Jeg valgte å feste alle nålene på 0, for så å kjøre på bensinstasjonen og feste siste nåla. Da fikk jeg også tempraturen rett, siden den ville gått opp på kjøreturen.

 

Når dette er gjort er det bare å skru igjen speedometeret, skru sammen dashbordet. Vente på mørket og nyte de nye lysene dine !

 

Vet ikke hvorfor bildet er oppned, er rett vei på dataen:s

men slik så det ut før:

244529.jpeg

Slik ser det ut nå:

244530.jpeg

 

 

Dette vil selvfølgelig fungere uansett farge, siden den filmen som lå bak er tatt bort. Ett tips er å ta deg GOD tid, jeg startet i 9tiden om kvelden. Gikk å la meg kl3, forsatte 1 time om morgenen før jeg dro på jobb. Jobbet en halv time etter jobb og ca. 1 time neste dag. Altså rundt 8 og en halv time ! Så ta det en dag du har noen timer ledig, og bruk GOD tid ! Det er viktig å være nøye for ett god resultat

 

Er selvfølgelig også lurt å få sjekket om speedometert viser rett, jeg brukte GPSen. Nåla er ganske nøyaktig nå, 60 på GPSen er 60 på speedometeret. Om de andre nålene er nøyaktige vet jeg ikke. Men temperaturen ligger der den har brukt å ligge, turtallet på tomgang er normalt og bensinnåla må jeg bare vente og se.

 

Lykke til !

 

 

 

Hei .. eg lurte på, trur du det går ann å bruke heelt fint sandpapir å pusse vekk det orange laget ?

 

Eg lurte også på nøyaktigheten når man skraper vekk det orange laget, må man treffe kun på talla og bokstavane, eller kan man skrape vekk det orange litt utenfor kanten av talla? eller vil då lyset gå igjennom å det blir utydelige tall ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Stille i tråden for tiden, rett og slett fordi det ikke blir gjort så mye Stratus. Har endelig fått bestilt med OBD-scanner da. En scan-tool OBD-link WiFi. Valgte WiFi fordi jeg kan koble den til iPaden :D

 

P1030614.jpg

 

Kan kobles med USB også, men synes det funket fint trådløst. Finner ingen gode programmer til macen enda, så foreløpig ble det testet med vmware og xp. Bruker softwaren som fulgte med, tenkte jeg skulle kjøpe scantool xl pro eller noe hvis jeg ikke finner ett bra mac program.

 

P1030615.jpg

 

Her er den koblet til iPaden via Dashcommand:

 

P1030619.jpg

 

Har ikke fått lekt så mye enda, men ser for meg at denne kan bli ett fint verktøy i bilen. Siden den kan kobles til iPad/iPhone, så kan jeg lagre loggene mens jeg kjører og analysere i ettertid. Går jo selvfølgelig med en laptop også, men ser for meg at det blir lettere med iPhone/iPad siden jeg stortsett alltid har en av delene med.

 

Gir også ett godt inntrykk av bensinforbruket mens man kjører, når jeg får lagt inn alle data om bilen riktig så vil den gi meg totalt snittforbruk, høyeste forbruk, liter igjen på tanken osv. Kan i tillegg lagre gps data, så det skal være mulig etter en kjøretur å hente ut data og visuelt se hvor på strekningen forbruket har vært høyest. Gleder meg til å lære å bruke dette :-)

 

P1030620.jpg

 

Siden jeg aldri får nok biler har jeg vært på handletur igjen:

 

P1030609.jpg

 

Skal ha den som "leketøy" tenkte jeg, fint med bakhjulstrekk. Dessuten var den ikke så dyr, så jeg tørr ta den med på isbanen også uten å være redd for den. ;-)

 

P1030654.jpg

 

Interiøret er litt slitt, men tror det kan bli veldig fint bare jeg får vasket og stelt litt med det:

 

P1030608.jpg

 

Ellers starter ikke bilen, virker som det er noe galt med startmotoren (releèt slår ikke inn orntlig eller noe). Har tatt ut starteren og skal prøve å overhale den. Mangler vinterdekk til den også.

 

Må nesten ha med noen bilder fra da vi hentet den. Fikk jo lånt meg en henger, fikk beskjed om at det var en bilhenger jeg skulle få låne og ikke en henger til 4/6-hjuling :-P Fikk akkurat plass til bilen, hadde under 2cm klaring på hver side og hjulene gikk akkurat innenfor.

 

P1030603.jpg

 

P1030599.jpg

 

P1030598.jpg

 

Kommer neppe til å lage noen prosjekttråd til denne, planen er bare å sette den i bruks stand og som sagt ha som "leketøy". Iallefall til å begynne med. Kommer kanskje skilter på den, skal jo igang med stor service på Stratusen i løpet av våren (register m. mer) så da er det greit å ha en bil i mellomtiden. ;-)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå bra å bruke sandpapir, ble faktisk ganske bra resultat da :-) Trenger ikke bekymre deg for om du treffer uten for, bare vær forsiktig med forsiden av skivene. Det er der trykket er, så hvis du skraper / riper på den siden vises det veldig godt.

 

 

Kor mykje kan eg pusse da ? Vil eg sjå det lett når eg først begynner ?

Kan du anbefale sandpapir nummer ?

Vart mykje spørsmål her no :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser fort hvor mye du skal pusse. Det er to lag med film over symbolene på baksiden, det ene laget er grått og under dette ligger det oransje. Så du skal pusse til det oransje-laget er vekk:

 

_DSC7369.jpg

 

Jeg brukte en lommelykt underveis til å lyse opp fra baksiden, da ser du fort dersom det er noe av filmen igjen.

 

_DSC7373.jpg

 

Brukte en skalpell til å skrape første gang jeg gjorde dette, men prøvde senere med pussepapir og det var mye lettere og resultatet ble mye bedre.

 

Sandpapiret jeg brukte var 180, men tror faktisk jeg ville gått ned til 240.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt helgen på startmotoren i Mercedesen, hatt den små deler og prøvd å finne ut hva som er galt.

 

Alltid like kos når motordeler ligger strødd utover stubordet ! :D

 

P1030696.jpg

 

Prøvde den på "testbenken" og da funket den, den går rundt og slår opp som den skal. Satt den i bilen og prøvde å starte. Hører at den går rundt, men den driver ikke motoren. Skal prøve å få tak i en brukt en i stedet, tror det er like greit enn å overhale denne.

 

Har også vært og sett etter den røde stratusen, den har dessverre ikke fått noe oppmerksomhet i vinter:

 

IMG_1349.jpg

 

Måkket det jeg rakk av den, skal ta en tur til i løpet av uken å måkke rundt bilen, skal også måkke plass til Mercedesen der nede.

 

P1030725.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår