Gå til innhold

Min Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 507
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ikke alltid så lett å se for seg hvordan bilen ser ut med felgene... Men blir sikkert bra ! ;) Får se hvor jeg lander med tanke på felger, noe må gjøres i allefall. Hjulkapsler er fælt.

 

Har forresten funnet løsningen med sikringer til lysene. Hellanor hadde relè med sikring på :D Det gjør alt MYE lettere når jeg skal montere, må bare finne en lur plass å montere relèene. I tillegg til hvordan jeg skal koble meg på batteriet :)

 

P1000652.jpg

 

Har forresten bestemt meg for å gi f*** i utseende og kjøre på med ekstralys på bilen. Skal selvfølgelig av så snart det er lyst nok ute, men greit om vinteren. Skal forhåpentligvis få montert lys i løpet av nærmeste uken, både ekstralysene og USA-lyktene med de modifiserte soklene. Vi får se hva det blir tid til. Blir bare mer og mer jobbing før jul :(

 

P1000654.jpg

 

Har forresten hørt at om jeg tar strømmen på bilen så nullstilles hjernen til girkassen, slik at jeg må lære den å gire på nytt igjen. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festene var kommet i dag. Enkelt å greit to brakketter som stikkes gjennom grillen og borres fast i bjelken som sitter bak.

 

P1000656.jpg

 

Måtte file litt for å få stort nok hull til festene på lyktene, men det var ikke noe stort problem. Har også funnet en plass å montere relèene, tenkte å montere de forran batteriet:

 

IMG_0677.jpg

 

Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg skal koble meg på batteriet ! Så håper jeg å få alt på plass i bilen snart.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig begynt å montere kabler og lykter:

 

P1000657.jpg

 

Kabelsko, skruer, mutrer, releer, krympeslange, motstander, osv, skulle ha det meste klart:

P1000658.jpg

 

Tok en måling før jeg begynte å demontere, må faktisk si jeg er imponert over spenningen til å være de orginale kablene:

P1000659.jpg

 

Av med grill og lykter:

P1000664.jpg

 

Merket av hvor brakkettene skal stå

P1000665.jpg

 

Borrhull:

P1000668.jpg

 

Lag gjenger:

P1000669.jpg

 

Jeg laget hull til en ekstra skru på hverside, ble ganske bra. Håper bare det holder, var ikke så tykt gods å skru i. Skulle gjerne hatt mutter på baksiden, men dessverre var ikke det mulig.

P1000675.jpg

 

P1000677.jpg

 

P1000683.jpg

 

Jordingspungtet til lyktene i festet til brakketten, ett pungt på hverside:

P1000690.jpg

 

Streking av kabler, releène blir stående på venstre side, sammen med resten forran batteriet:

P1000691.jpg

 

På med glassene, ser greit ut men gleder meg til å få dem av til sommeren :)

P1000693.jpg

 

Har også begynt å oppgradere kablene til hovedlyktene, her er jordingspungtet til venstre hovedlykt:

P1000699.jpg

 

Og jordingen til høyre hovedlykt:

P1000701.jpg

 

Det var alt jeg fikk gjort i ettermiddag, har vel brukt 5-6timer så langt. Resten skal gjøres ferdig i morgen.

 

P1000702.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker !

Selvfølgelig ! Blir vel stående noen timer på formiddagen ;) Bare hyggelig det.

 

Har en kompis som byttet til 55W Xenon i Saaben sin, kom nettopp hjem fra kjøretur med ham. Ble veldig bra lys, så hadde ikke min bil hatt nær og fjern i samme pære hadde jeg nok gjort det i stede :( Har jo etterhvert innsett hvor blind jeg er i mørket.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det står respekt av måten du gjør ting på, gjør det skikkeli når du først gjør det;)

 

Men min mening er litt at du har lysene alt for høyt, at det hadde vært penere og hatt dem på en skiltholder?

 

Hadde 2 tusenmetringer på bilen min før, var ok lys, men kjøpte meg xenon lys istedet, da ble det noe HELT annet:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :D

 

Ja, enig der. Lysene ble veldig høye. Kunne selvfølgelig kjøpt skiltbrakkett, men da måtte jeg flyttet skiltet opp også. Synes det ser bedre ut der det står nå + at jeg vil ikke ha så mange hull i fangeren :P

 

Hadde kjøpt xenon-kit tvert om jeg hadde hatt nær og fjernlys i to forskjellige pærer. Da hadde jeg hatt xenon i fjernlysene. Ville sett mye bedre ut. Men nå skal heldigvis lyktene av til våren ! :D Så blir jo bare om vinteren.

 

Fikk gjort resten ferdig i går, så nå er det lys i alle lys. Koblet opp relèene, ble som planlagt forran batteriet:

P1000711.jpg

 

P1000714.jpg

 

Skal gå over med strips etterhvert, men er ingen som ser under der uansett.

 

Strøm hentet jeg ved fra fordelingen bak sikringsboksen:

P1000710.jpg

 

Måtte også til med motstander til blinklysene siden jeg skifter over til LEDs:

P1000715.jpg

 

LEDsene er av typen v-leds dual color white/amber. De gir hvit lys når parklys er på og blinker orange når blinklys er på:

P1000717.jpg

 

Ble veldig bra, eneste jeg bekymrer meg for er at parklysene ble for kraftige, ble veldig mye lys fra dem :(

 

Tester lysene før alt monteres sammen:

P1000718.jpg

 

Det eneste som gjenstår nå er stabilisatorstag på ekstralysene, manglet noen skruer så må ta det på mandag når jeg får handlet.

 

Ble ett lite fargeforskjell på nærlysene og parklysene, men det vises så og si ikke når du ser det i virkeligheten. Begge pærene skal være 5000K:

P1000723.jpg

 

Ett par bilder til slutt:

 

P1000719.jpg

 

P1000724.jpg

 

P1000728.jpg

 

P1000732.jpg

 

Til slutt en video av park/blinklysene :)

 

Edit: Fikk ikke youtube videoen til å fungere her :S For de som ikke får den opp, så ligger den

Endret av rstange

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de rallylysa var ALTFOR store for den lille fronten der!

 

 

men kan du fortelle meg hvordan du har 14.32v på batteriet ditt når motoren din er av? det er jo mere strøm på batteriet enn hva dynamoen din lader jo

 

 

Jævli pent oppsett av kablene ;)

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal heldigvis av til våren :P Tenkte at når jeg først skulle ødelegge fronten, så kan jeg jo gjøre det på en måte så jeg får rimelig med lys også :)

 

Målingen ble gjort med bilen igang ;) Så det er målt på ladespenning. På batteristrøm hadde jeg 13,2V.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
"Hei gutta !

 

Nettopp overtatt en sliten gammel stratus.

Bilen er en Chrysler Stratus -95 2.0 LE Jubileum.

 

198786.jpeg

 

Hadde nettopp bilen på EU kontroll og fikk bekjed om å skifte katalysator :) Ellers koker bilen, styringen retter seg ikke ut når man svinger og slipper (ikke helt iallefall), varme apparatet er ikke helt bra, frontlysene er ødelagt (les: kan ikke justeres opp eller ned), har sprekker og fukt. Også en del riper i lakken. Rust i hjulbrønnen bak, lekker vann rundt antennen (billig fra biltema, den orginale hadde knekt i bilvask) så det samler seg fukt i bagasjerommet. I første omgang så lurer jeg rett og slett på hvor i h****** jeg kan få tak i nye frontlykter?" (Trådstarter)

 

 

 

Har selv en Stratus som har litt av det samme som din. Bilen kokte, men det var ikke verre enn å bytte termostaten, det koster vel i underkant av 150,-. Som noen sa: Ikke bruk en Chrysler-forhandler til å kjøpe deler. Anbefaler http://www.amerikanskebildeler.no sterkt, samt at Mekonomen har en del deler inne som er atskillig billigere enn hos forhandler. Frontlykter kan du kanskje finne hos nærmeste bilopphøggeri? Det er verdt et forsøk. Har selv plager med vann i bagasjerommet, men har ikke tenkt på antenna...takk!

Endret av Pålsken
Fikk ikke sitert som ønsket, er ny her
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, begynner å bli en stund siden jeg fikk disse problemene fikset :-) Har dog ikke fått gjort noe med vann enda, lekker ikke mer, men må få tørket og behandlet rusten som er.

 

Handler det meste fra USA. Bruker mekonomen til små ting som oljefilter osv., men resten handler jeg fra butikker i USA.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Etter lang tørke er det vel påtide med ny oppdatering. Selv om det ikke har skjedd så mye i det siste.

 

Fredag 19.02 fikk jeg lys i oljelampa i dashbordet.

 

oilpressureswitch_2010-02-22_201-3.jpg

 

Lampa tente på lavtturtall (tomgang) og slukket så fort jeg gav litt gass. Jeg var på tur hjem fra jobb og ca. 100 meter fra huset, så kjørte bilen hjem. Motoren hørtes fin ut, og det var nok olje så tydet ikke på lekasje. Lot bilen stå den helgen, mens jeg selv var i Valnesfjorden på isen.

 

Isbane_20022010_DSC_2404_160.jpg

 

Brukte også helgen til å lese på nettet og fant flere tråder på stratusphere.net om problemer med akuratt dette. De aller fleste byttet olje trykk sensoren og problemet ble løst. Tok sjangsen på å bruke bilen til og fra jobb. Mandag kveld 22.02 gikk jeg ut for å prøve å finne sensoren å se om det kunne hjelpe å rense den. I følge det jeg leste skulle sensoren ligge over oljefilteret. Fant en sensor der som jeg tok ut, synes den så rar ut men renset den og kjørte en tur men forsatt samme problem. Det viste seg at sensoren jeg renset var Crank Position Sensor, og etter mer leting fant jeg rett sensor på andre siden av motorblokken.

 

oilpressureswitch_2010-02-22_201-1.jpg

 

Rundt sensoren var det mye olje, og kontatken var full av olje. Så konstaterte raskt at her lekker det olje, prøvde å rense kontakten med trykkluft og elektronikkspray uten at det hjalp.

 

oilpressureswitch_2010-02-22_201-5.jpg

 

24.02 hadde jeg bilen på EU-kontroll hos NAF, forklarte han symptomene og problemet og spurte om han kunne sjekke trykket på oljen hvis de hadde rett verktøy. Han skulle se hva han fikk til. Da jeg kom tilbake hadde han ikke fått målt trykket, men han støttet uansett min teori om defekt sensor etter det han så. Han hadde også tatt ut feilkoder uten at det var noen. Samme dag bestilte jeg ny sensor hos Nardo Bil i Trondheim.

 

oilpressureswitch_2010-03-02_2010-0.jpg

 

Ble liggende syk fire dager etter dette, så fikk ikke gjort noe. Men tirsdag 02.03 gikk jeg ut for å prøve å bytte. Etter flere timer måtte jeg bare gi opp, da jeg innså at jeg ikke hadde rett verktøy. Hadde jeg fått ut den gamle sensoren ville jeg aldri fått på plass den nye. I dag (03.03) var jeg innom bilavdelingen til Bodø Videregående (jobber på IKT-avd. der) og fikk låne en kopp som var stor og dyp nok til å få ut sensoren.

 

Når jeg jekket opp bilen og kom meg under innså jeg fort at noe var galt, det var MYE olje under bilen. Jeg lyste opp understellet med magliten og innså at her hadde det sprutet olje bokstaveligtalt overalt. Hele undersiden var dekket fra motorblokken til bensintanken bak, helt svart av olje.

 

oilpressureswitch_2010-03-03_201-4.jpg

 

Dagen før når jeg prøvde å få ut sensoren hadde jeg klart å knuse plasten slik at kontakten ikke gikk på. Så derfor var ikke kontakten tilkoblet, om dette gjorde at mer olje kom ut vet jeg ikke. Men tror garantert lyset hadde lyst konstant og jeg ville reagert tidligere. For det så ut som det har vært full åpning. Så jeg takker QMIen og at jeg nok har vært veldig snill, for at dette gikk bra. På en dag og 30KM har bilen gått fra "max" nivå på peilepinnen til tørr peilepinne. Altså, nesten kattastrofe.

 

oilpressureswitch_2010-03-03_2010-0.jpg

 

Kanskje ikke å vente når jeg kjørte bilen med lys i oljelampa? Vel, fulgte heletiden nøye med på lyset og lyder i motoren. Sjekket oljenivået ofte og ellers at alt så og hørtes normalt ut. Symptomene gav ikke indikasjon på noe annet feil enn sensoren, og så lenge lyset kun dukket opp på tomgang (lavtturtall) så tok jeg sjangsen. Å kjørte bilen minst mulig, dvs. kun til og fra jobb (30KM fram og tilbake).

 

Iallefall, fikk byttet sensor og fylt på mer olje og alt virker normalt. Lyset kommer på som det skal under pæresjekken og ellers lyser det ikke (kan jo nevne at lyset ikke kom opp på pæresjekken før jeg byttet sensor). Så nå er alt som det skal.

 

EU-kontrollen gikk også bra, med ingen feil. Selvfølgelig fordi jeg skrudde av ekstralysene før kontrollen, de hadde ikke gått gjennom. Har ikke tatt meg bryet med å skru de på igjen, da mørketiden så og si er over. Så nå har jeg gjort den klar for vår sånnsett, de lysene kommer ikke på igjen før til høsten.

 

oilpressureswitch_2010-03-03_201-2.jpg

 

oilpressureswitch_2010-03-03_201-1.jpg

 

Nå gjennstår bare en god vask, men med -16 grader blir det ikke med det første. Har vært mye plaget med frossne låser i vinter, bakdørene har ikke vært helt villige.

 

Helt til slutt kan jeg jo nevne at jeg byttet olje i Januar, først kjørte jeg på med QMI-innvendigmotorvask før jeg byttet filter og hadde på ny olje og tilsatte QMI. Byttet olje fra 10W-40 til 5W-40, altså en tynnere olje. Om det var det som til slutt gjorde at sensoren tok kveld vet jeg ikke, men kjørte knapt en mnd. før den ble ødelagt. Og oljen er jo mye tynnere enn den som ble brukt før, så vil nok tro det har lekket mer. Ikke vet jeg, men har iallefall god samvittighet for å ha byttet til en bedre olje. Og tikkingen fra ventilene er så og si borte etter dette. Vanskelig å si om det var motorrensen, QMI-tilsettningen eller den bedre oljen. Men uansett fornøyd med det. :)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår