Gå til innhold

Min Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Pent!

 

Jeg er forresten ny her. Kjøpte en 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE med en meget fin historikk for ikke så lenge siden som første bil. Helt enig med deg at man burde dra nyere biler til Amcar-miljøet, særlig Stratus. Den er jo så pen, men undervurdert.

 

Sitter og gjør litt småfiks selv. Jeg prøver å gjøre bilen så original som mulig (I allefall på utsiden og i kupéen) så langt, men det som sagt SMÅFIKS ;)

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 507
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Velkommen til forumet ! :) Og gratulerer med en flott bil !

 

Helt enig, Stratus er en veldig flott og undervurdert bil. Så da er det opp til folk som oss å få øynene til andre opp for Stratus ! :)

 

Igjen velkommen hit, ikke nøl med å spørre om du lurer på noe. Ser gjerne en tråd med bilen din der du kan oppdatere etterhvert som du fikser på den. Vi trenger å dra litt mer liv i denne delen av forumet :)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen gikk jeg løs på oppgaven å skifte filter på automatgearkassen. Kjøpte inn det jeg trenkte for å bytte og flushe kassen:

 

P1010728.jpg

 

Dessverre klarte jeg å f**** opp giroverføringen i samme slengen, så nå får jeg ikke bilen i gir på en orntlig måte. Siden jeg ikke kunne la bilen stå der jeg var måtte jeg bare skru sammen og flytte den til en annen plass slik at jeg får fikset den.

 

Grunnen til at jeg ville bytte oljen var fordi peilepinnen ikke sto orntlig i etter jeg vasket motorrommet, så jeg var redd det var kommet vann inn.

 

Startet lørdag formiddag med å kjøre inn bilen og få den opp på bukken:

 

P1010716.jpg

 

P1010717.jpg

 

Når bilen var oppe begynte jeg å gjøre løs bunnpannen, siden det ikke er tappeplugg på automatgearkassen løsnet jeg ett hjørne først og lot oljen renne ut:

 

P1010720.jpg

 

P1010727.jpg

 

Når jeg fikk ned bunnpanen så jeg tegn til majones (min frykt om vann stemte), med nærmere inspeksjon så jeg at det var majones i girkassen bak "valve bodyen" (vet ikke hva den kalles på norsk), jeg tenkte om jeg fikk løsnet på denne så kom jeg bak såpass at jeg fikk tørket bort majonesen. Det virket som det kun var i området rundt sensoren det var majones. Dessverre det som skjedde når jeg gjorde denne løs var at den falt ett hakk ned før den stoppet brått, så jeg fikk den ikke nok ned til å komme til majonesen. Skrudde den opp igjen og håpet alt var i orden:

 

P1010722.jpg

 

Byttet filter:

 

P1010729.jpg

 

P1010730.jpg

 

Gjorde rein bunnpanen og magneten:

 

P1010725.jpg

 

P1010726.jpg

 

Skrudde kassen sammen og gjorde klart for flushing. Bruker en metode jeg fant på nettet, fyll opp girkassen med samme mengde olje som du har tappet ut. Koble fra returslangen på oljekjøleren og koble på en blank plastslange ned i en dunk og tapp av ca. 4 liter ved å starte bilen og sette den i drive. Når jeg startet bilen og skulle sette den i drive merket jeg stor motstand på girspaken, og displayet viste ikke hvordan gir jeg satte den i (firkant runt alle girene i dashbordet). Jeg skjønte fort at det mest sannsynlig hadde oppstått som ett resultat av at jeg tok løs "valve bodyen".

 

P1010731.jpg

 

P1010732.jpg

 

Siden bilen måtte være ute til mandagsmorgen var det bare å skru sammen, fylle på olje og flytte bilen. Girkassen hørtes fin ut og med litt krangling fram og tilbake fikk jeg bilen såpass i gir at jeg kunne flytte den derifra til en annen lokasjon.

 

De positive sidene med filter og olje bytte var at bilen laget mindre lyd, både på tomgang og når jeg kjører. Før har det vært en slags "skrape" lyd fra bilen, spesielt på kald motor. Synes også det virker som om servoen har blitt lettere :S uten at jeg kan se sammenhengen.

 

Uansett, bilen er parkert og jeg må igjen begynne på en omfattende reprasjon som jeg ikke vet hvordan jeg skal løse. Tenkte i allefall å begynne med å demontere oversiden av motorrommet slik at jeg kommer til giroverføringen fra oversiden, slik at jeg kan inspisere derfra.

 

Om noen har tanker, ideer eller annet på hva som har skjedd og hvordan jeg bør gå videre så mottar jeg alle innspill med takk ! For jeg har absolutt ingen erfaring med automatgearkasser.

 

Ellers har jeg jo gjort meg noen erfaringer i helgen:

 

1. Jeg skulle stoppet bilen og tappet olje med en gang jeg merket at peilepinnen var åpen.

 

2. Jeg skulle ikke tatt ned "valve bodyen".

 

3. Å skifte filter og flushe oljen på automatgearkasser er ikke så vanskelig som det kan virke. Så lenge man kun tar ned bunnpannen og filteret og ikke rører resten !

 

Nå håper jeg bare at helgens flause ikke blir en dyr erfaring...

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at de er rå på automatgear, men tenkte å prøve å komme til fra oversiden først. Kanskje jeg ser problemet derfra. Men om jeg ikke klarer å finne ut av det så blir det i værstefall og frakte bilen dit og få de til å reparere den... ;)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom til å tenke at den "valve bodyen" har vel en sensor eller tilsvarende? eller at vesken i girkassen blir overvåket på et hvis, da kan jo være at processoren ikke har registrert at du har faktisk tapet og fylt igjen. Så jeg ville prøvd å koble av batteriet -gjerne over en time bare for å være sikker- og koblet igjen og sett hva som skjedde.

 

Feks bmw lyser i service lampa og man å på verkested for å nullstile dette -fant forresten ut hvordan det gjøres for en kamerat som måtte betale 800-1000kr for det samme på verkstedet.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det er mekanisk, altså selve overføringen. Liksom at den ikke går helt i "hakket" når man trekker i girspaken. Før ville den gå i ett "hakk" når den var i posisjonen R N D eller A.

 

Har værtfall fått bilen på plass på ny lokasjon hvor jeg kan stå uforstyrret så lenge jeg måtte ønske. Har forresten selskap av en bil vi har sett lite til den siste tiden:

 

P1010741.jpg

 

Her er værfall bilen på plass i "garasjen":

 

P1010735.jpg

 

Slik ser det ut utenfor porten, ett skikkelig hull, men det er i allefall tak, vegger og god plass der :) Det eneste jeg mangler er innlagt vann, dessverre.

 

P1010738.jpg

 

Har tatt en økt i dag og fått skrudd ut innsuget, ECUen og TCMen:

 

P1010749.jpg

 

P1010745.jpg

 

Det er ganske trangt og strømfordelingen har jo kabler som går til hele motorrommet og kupeen, så den fikk jeg ikke helt ut. Men fikk den såpass løs at jeg fikk den unna veien:

 

P1010747.jpg

 

 

Ved første øyenkast ser det ikke ut til å være noe glat med overføringen. Men nå vet jeg jo ikke om den står i rett posisjon da.

 

P1010746.jpg

 

Lurer på å ta neste økt å skru ut bunnpannen igjen og få ventil huset helt ned.

 

 

Har også kjøpt inn brødposer og plastkasser, er greit å holde en viss kontroll på alt som skrus ut :)

 

P1010751.jpg

 

 

Men viktigst er jo selvfølgelig at jeg har funnet meg en radio :P

 

P1010753.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du kunne jo prøve å installere den :P

 

Hadde nesten vært litt tøft å få tak i en Cirrus-radio... Har jo litt flere funksjoner enn Stratus-anlegget...

 

Kunne egentlig tenkt meg dette:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/RADIO-BREEZE-STRATUS-SEBRING-CIRRUS-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem25575811bfQQitemZ160379179455QQptZCarQ5fAudioQ5fVideo

Endret av Foxchase

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, er heldigvis fornøyd med radioen jeg har i bilen ;)

 

Den cirrus radioen har nok samme funksjoner som den som er i Stratusen :) Er bare layouten som er forskjellig. F.eks. har ikke stratus egene spaker for Bass/Diskant eller balanse.

 

Den du linker til heter RBS, mens Stratus radioen heter RBL og var en egen laget for eksportmodeller (Europa/mexico). Om jeg skulle byttet til en annen orginal radio ville jeg heller valgt RBR som er den eneste av alle som også har CD-spiller:

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/95-00-Sebring-Cirrus-Breeze-Single-CD-Radio-OEM-LKQ-/200462720087?cmd=ViewItem&pt=Car_Audio_Video&hash=item2eac825c57

 

Dessverre har jo ikke denne mulighet for cd-veksler da.

 

Men det finnes jo rammer som gjør 1 1/2 din sporet i stratusen til 1 din som passer vanlige radioer, finnes mange gode cd/mp3 spillere jeg heller ville brukt penger på enn å kjøpe en orginal :)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg synes liksom ikke at det blir det samme uten originalanlegg. Vet ikke hvorfor, men det er bare slik jeg er. Så jeg har ikke så veldig lyst til å sette inn et ikke-Mopar steroanlegg, heh. I såfall har jeg bare lyst til å bytte ut høyttalerne...

 

Fant også en del riper på undersiden av plastskjermene i dag... Så jeg tenkte å fikse det snart, men trenger lakk og slikt. Pusser eventuelt lett med 120-papir og gjør rent.

 

Vet du hvor man får bestilt Chrysler-lakk?

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvordan finner jeg da ut hva slags farge min Chrysler-lakkode tilsvarer? :o

 

Jeg gikk til Telemarkbil som det heter her i byen, og fikk vite lakk koden( fiolet til stratus) mener den het PUG.

 

Er ikke helt sikker på det.. er en stund siden jeg spurte om det, siden jeg nå har hvit

 

Sorry OT:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk ikke fargekodene står verken i servicehefte eller instruksjonsboken til Stratusen.

 

Har fått gjort litt mer arbeid på girkassen idag, uten at jeg blir noe klokere.

 

P1010754.jpg

 

Gjorde rent rundt giroverføringen og fikk løs vaieren:

 

P1010757.jpg

 

Har fått valve bodyen litt ned, men har ikke fått løs noe som kalles "park rod rollers":

 

P1010768.jpg

 

Bestemte meg for å la bilen stå å dryppe en stund til, så får jeg fortsette senere og forhåpentligvis får jeg ned valve bodyen slik at jeg får inspisert bak den at alt er i orden:

 

P1010770.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår