Gå til innhold

Min Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Ny dag, ny økt i garasjen. Etter mye om og men klarte jeg til slutt å forstå teknologien bak fjæren til park"bremsen" (eller va jeg skal kalle den). Fikk ned valve bodyen og inspisert bak:

 

P1010774.jpg

 

Det var mye majones rundt sensoren og sensoren var også blitt ødelagt/delt. Vet ikke om det forklarer problemet, så langt virker det faktisk som om det eneste som har skjedd er at vaieren har flyttet seg, men tror uansett det var lurt å få den ned å inspisere bak. Så kan jeg også få bort majonesen som har dannet seg og ikke minst fikset sensoren:

 

P1010780.jpg

 

P1010778.jpg

 

P1010788.jpg

 

Nå må jeg bare finne ut hvor mye jeg må bytte av deler for å få reparert sensoren, så håper jeg det ikke blir alt for dyrt :)

 

Nå ser også gutterommet ut som ett ekte gutterom:

 

P1010798.jpg

 

Å hvem liker ikke lukten av girolje? Vel, ikke jeg, menmen. ;)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 507
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 3 weeks later...

Heisann heisann

 

Kjører selv en 95 stratus LE som hakker og kakker litt. Lurer på om du har vært borti lignende plager på din og kanskje har noen tips:

 

1.Jeg trør inn gassen, ingen ting skjer, plutselig slår den inn. Noen ganger må jeg slippe gassen og trø den inn på nytt. Skiftet bensinfilter, luftfilter, plugger, pluggledninger og plugghetter...problemene gir seg ikke. Fjernet innholdet i katalysatoren som var helt løst.

 

2. Tåkelys. Ligger det ledninger i bilen fra før? Er bryter klar, men virker som jeg ikke kan ha både kjørelys og tåkelys på samtidig og det er litt irriterende i snøføyka her nord.

 

3. Ulyd i ratt/servosystem. Etter brå svinger bråker det både når jeg svinger og kjører fremover, og det virker som det er litt ekstra virbrasjoner i rattet da. Det gir seg men kommer tilbake i neste brå sving. Vært borti lignende?

 

Håper du/noen med litt snøring kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei !

 

1.Jeg trør inn gassen, ingen ting skjer, plutselig slår den inn. Noen ganger må jeg slippe gassen og trø den inn på nytt. Skiftet bensinfilter, luftfilter, plugger, pluggledninger og plugghetter...problemene gir seg ikke. Fjernet innholdet i katalysatoren som var helt løst.

 

Kan være throttle-position-sensor, uten at jeg vet noe. Hørtes i allefall veldig merkelig ut.

 

 

2. Tåkelys. Ligger det ledninger i bilen fra før? Er bryter klar, men virker som jeg ikke kan ha både kjørelys og tåkelys på samtidig og det er litt irriterende i snøføyka her nord.

Ledninger ligger klart, det eneste jeg merket i min 95mod. var at ledningen fra motorrommet til bryteren i kupeen ikke var der, så den måtte jeg strekke. Har du rett bryter? Det finnes fire brytere:

1. Europeisk variant med tåkebaklys

2. Europeisk variant med tåkelysfront og tåkelysbak

3. Amerikansk variant med tåkelys front

4. Amerikansk variant uten tåkelys

 

De to første er selvfølgelig vanligst i norge siden det var de bryterne de ble levert med her. Den europeiske varianten med tåkelysfront kan trekkes ut når bryteren står i parklysposisjon, da slår man på tåkelyseneforran sammen med park. Setter du bryteren i nærlysposisjon trekker du ut bryteren og da slår tåkelyseneforran seg på, trekker du bryteren enda ett hakk bak da får du også tåkebaklys. Men husk at det er aldri lov til å bruke nærlys og tåkelys samtidig.

 

3. Ulyd i ratt/servosystem. Etter brå svinger bråker det både når jeg svinger og kjører fremover, og det virker som det er litt ekstra virbrasjoner i rattet da. Det gir seg men kommer tilbake i neste brå sving. Vært borti lignende?

 

Har ikke peiling, det hørtes veldig merkelig ut.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann heisann

 

Kjører selv en 95 stratus LE som hakker og kakker litt. Lurer på om du har vært borti lignende plager på din og kanskje har noen tips:

 

1.Jeg trør inn gassen, ingen ting skjer, plutselig slår den inn. Noen ganger må jeg slippe gassen og trø den inn på nytt. Skiftet bensinfilter, luftfilter, plugger, pluggledninger og plugghetter...problemene gir seg ikke. Fjernet innholdet i katalysatoren som var helt løst.

 

2. Tåkelys. Ligger det ledninger i bilen fra før? Er bryter klar, men virker som jeg ikke kan ha både kjørelys og tåkelys på samtidig og det er litt irriterende i snøføyka her nord.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Ulyd i ratt/servosystem. Etter brå svinger bråker det både når jeg svinger og kjører fremover, og det virker som det er litt ekstra virbrasjoner i rattet da. Det gir seg men kommer tilbake i neste brå sving. Vært borti lignende?

 

Håper du/noen med litt snøring kan hjelpe.

hmm merkelig jeg har 97 le mod som begynner og fuske litt lignende hva gjorde du med problemet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror er problemet med gassen er rett og slett luftmassemåleren. Altså det elektriske. Men om vi ikke fikk alt ut av katalysatoren eller ikke fikk den skikkelig tett kan det selvsagt påvirke litt.

 

Når det gjelder tåkelysa så har jeg en bryter som du beskriver, jeg trekker den liksom ut mot venstre for å få disse på. Kan ha den i tre hakk. Frem, midt i og bak. Jeg vet om loven om å kjøre med nærlys og tåke, men i snøfaøyka må man noen ganger, og det er da jeg lurer på, KAN jeg det med DEN bryteren?

 

Når det angår servo så skal bilen på verksted, de får finne ut av det... Jeg har ikke fått gjort noe med noen av delene enda. For de som ønsker råd og tips om Stratus 95-00 kan denne siden kanskje være til hjelp: http://www.tv2underholdning.no/broom/chrysler/stratus/1995_2000/

 

 

Takk for låne av tråden, fant ingen andre vettuge Stratus-tråder som var aktive med folk med en viss peiling. Dessuten kan jo mine "feiler" være med å hjelpe andre som har lignende symptomer (kanskje en vanlig Stratus-feil?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil med tid og stunder utover sommeren "blogge" litt om hva som skjer med bilen og legge ut bilder, kan sikkert plotte inn en link her da, for de som eventuellt er interessert. Det skal legges inn tåkelys, jeg skal ombygge grillen og ta knekken på et par rustflekker. De allerede nevnte feilene med gass og servo må jeg nok overlate til verkstedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil med tid og stunder utover sommeren "blogge" litt om hva som skjer med bilen og legge ut bilder, kan sikkert plotte inn en link her da, for de som eventuellt er interessert. Det skal legges inn tåkelys, jeg skal ombygge grillen og ta knekken på et par rustflekker. De allerede nevnte feilene med gass og servo må jeg nok overlate til verkstedet..

 

Opprett deg en egen "Min Stratus", "Min Bil" e.l. tråd her, så blir det mindre støy i denne.. :)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tre uker, to ukersventing på deler, så har jeg endelig fått sensoren. Jeg bestilte via mopars egen nettbutikk til veldig hyggelige priser. Ulempen er at du må ha postadresse i USA for å handle direkte hos mopar, men det har jeg fra før siden jeg allerede handler masse derifra :) jetcarrier.com for de som lurer på hvordan man skaffer seg en. Vær OBS på at mopar sender hver del i en forsendele (noe jeg erfarte, bestilte oljefilter og en o-ring i tillegg). Så det kan fort bli noen kroner mer i frakt enn det du beregner, så det er ikke lurt å vente å gjøre stor innkjøp, siden jetcarrier flår deg for frakt da. Kan jo røpe såpass at frakten ble dyrere enn delene, men så sparte jeg enda mange kroner i forhold til pris på bare sensoren i norge :)

 

Her er sensoren:

P1010914.jpg

 

Og oljefilteret:

P1010915.jpg

 

Har også bestilt (fra en annen leverandør, mopar orginalt ble for dyrt) opp diverse plastklips som brukes rundt om i bilen, siden disse er lett å ødelegge:

P1010906.jpg

 

Har kjøpt ca. 50 plastklips til dørpanelene:

P1010908.jpg

 

25 stk plastklips som blant annet brukes på diverse sensorer, som temperatursensoren, kan også brukes på grillen:

P1010909.jpg

 

50 stk plastklips med stjernehodet til grillen:

P1010910.jpg

 

150 stk små plastklips til plastdeksler osv (disse er de mest bruke til å feste plastdeksler i motorrommet):

P1010912.jpg

 

100 stk store plastklips til plastdeksler osv:

P1010913.jpg

 

Og til slutt 25stk kabelstrips til å feste i karroseriet, brukes til kabler osv. i motorrommet:

P1010904.jpg

 

P1010905.jpg

 

Er greit å ha liggende slike klips, det er fort gjort å ødelegge noen når man holder på :)

 

Håper i allefall å få byttet sensoren i helgen, så jeg får bilen på veien igjen. Begynner å savne den nå :( Dessuten skal det være sommermønstring/nasjonal motordag/sentrumsdager med amcar bodø neste helg, å da vil jeg ha bilen med ! :)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk i gang med å bytte sensoren idag.

 

P1010916.jpg

 

Fikk byttet, men glemte å ta bilde av den nye sensoren :P Men det er ikke så nøye.

 

Fikk gjort rent kontaktpunktet til sensoren da :)

 

P1010919.jpg

 

P1010920.jpg

 

Også har jeg demontert halve bilen innvendig for å finne ut hvordan jeg strammer wieren.

 

P1010924.jpg

 

Uten at jeg fant ut noe mer om det da. For wirenen er for slakk til at jeg får den på plass. Det er en vekt på enden av wieren, og den har ett spor som skal tres over giroverføringen til girkassen. Men når giroverføringen og girspaken står i "park" får jeg ikke wieren på plass, derimot om jeg flytter spaken bakover til "drive" så passer den. Men da er jo ikke girspaken i rett posisjon :) Så det må jeg finne ut av. Ellers ser alt bra ut, tror jeg fikk parkbremsen på plass, men skulle hatt en ekstra person til å se sammen med meg. :P Så kan jeg ligge under bilen og se mens han girer, også kan vi prøve å dytte hjulene i samme retning når bilen står i park. Det som skjer nå er jo at hjulet på andre siden går motsatt vei :) Vil helst vite at det funker før jeg skrur helt sammen. Så må vel mase på en kompis eller noe ;)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår