Stave1989 Skrevet Januar 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2011 (endret) Kor kjøpte du denne OBD-scanneren, og kor mykje koster den ? :P Hadde vore kjekt å hatt :P Endret Januar 26, 2011 av rstange Unødvendig Quote Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rstange Skrevet Januar 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2011 Scanneren kjøpte jeg hos http://www.scantool.net/ Kostet meg rundt 1300kr totalt med frakt og mva. Software kommer i tillegg. ;) Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stave1989 Skrevet Januar 27, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2011 Aha ;) det såg sjikkelig nice ut :P Spørst om ikkje eg må gå til innkjøp av ein sånn eg også ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stave1989 Skrevet Januar 29, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2011 (endret) Har også kjøpt inn lyspærer som jeg håper matcher fargene på LED parklysene. Kjøpte ett sett 5000K HB4 til grøftelys og ett 5000K HB5 + ett 7000K HB5. Grunnen til det var at 5000K pærene er 80/100W mens 7000K er 55/65W. Har jo dårlig erfaring med 80W pærer. Men, håper at jeg kan bruke 80W pærene. Kor kjøpte du halogenpærene dine ? Har også bestilt (fra en annen leverandør, mopar orginalt ble for dyrt) opp diverse plastklips som brukes rundt om i bilen, siden disse er lett å ødelegge: Og kor kjøpte du plastklips ? :P hehe Endret Januar 31, 2011 av rstange Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rstange Skrevet Januar 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2011 Plastklips og pærer kjøpte jeg på eBay. Er så lenge siden nå at jeg finner ikke han som selger de plastklipsene. Pærene er bare å søke etter Nokya, så kommer det opp mange selgere. Skal legge ut link her om jeg finner selgeren som solgte de klipsene, må kanskje lete litt til i gamle e-poster eller noe ;-) Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
camping Skrevet Januar 31, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2011 Hei. Søker råd hos deg. Jeg sitter i Bergen med en Stratus uten varme på apparatet. Ser du har vært inne og skiftet armen til kranen. Kranen min er ok tror jeg, men jeg kan ikke se om kranen fysisk åpner. Termostaen og tempføleren er ok. Det er sirkulasjon i varmeapparatregisteret. Har også problem ved at det bare blåser opp til vinduet. Reguleringen av luftstrømmen virker ikke. Ut fra reguleringsbryteren er det bare el.kabel. Dvs. at det må være en motor som endrer spjellene. Jeg finner ikke ut hvor motoren og spjellen er. Har du peiling?? Mvh. Otto G. Send helst e-post til: otto.sunde@felleskjopet.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Februar 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2011 når jeg kjøpte min stratus var den også med feil på varme apparaten, den blåste ikke varm luft eller omvendt, det viste seg at en klaff som er åpner for varm/kald luft ikke endret stilling PGA armen som endret stilling til klaffen var knekt, det jeg ikke husker er om den var manuelt eller med motor -mener det var mekanisk og den "styres" av en wire som er bak panel styringen til varm/kald luft, den wiren går til en tannhjul og i denne overgangen hadde knekt klaffen som sagt. For å komme til trenger du bare å demontere alt rundt radion så vil du faktisk se riktig wire når du skifter mellom varm/kald luft. De elektriske kablene går bare til motoren som blåser luften. Det er som sagt en mekanisk klaff som endrer luftens vei: enten kaldt/frisk luft rett fra utsiden eller samme lufta gjennom registren (liten radiator med samme vann som går rundt i motoren) som gir varm luft :) -derfor jeg tror at du har samme feil som jeg hadde på den ene stratus. Om du har alle delene så kan du bare bruke "araldritt" eller lignende sterk lim. Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rstange Skrevet Februar 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2011 Er jo mye som kan forårsake at du ikke får varmluft i bilen, men så lenge du er sikker på at motoren blir varm (termostaten fungerer som den skal) og at det er sirkulasjon av varmtvann i varmeregisteret til varmapparatet (Varmvannet sirkulerer hele tiden gjennom i Stratusen, det er altså ikke bare åpent når varmluft står på i bilen slik det er på noen biler), så er det stortsett bare en ting igjen; Og det er klaffen i A/C-"huset". Det er den som styrer hvor mye varmluft som går inn i bilen. A/C-panelet består jo av fire kontroller, 2 er mekaniske: Varm/kald-luft justering og resirkulering av luft. De to andre som styrer hastighet på viften og hvor luften kommer ut er elektriske. Mest sannsynlig står klaffen som styrer varmluft fast, det kan være armen som er knekt. Enten i den siden wiren er festet, da vil du se det om du titter bak radioen din. Alternativt kan det være inni selve A/C-"huset". A/C-"huset" består av to deler, den ene sitter viften i og der er også radiatoren til AirCondition, den andre er der hvor varmeregisteret sitter og også den som styrer hvor i bilen luften skal ut. I forhold til at du kun får luft til frontruten ville jeg startet med å sjekke sikringene, og kablene til A/C-panelet. Er usikker om det er en egen sikring til A/C-panelet, men tviler litt. Samtidig finner jeg det litt vanskelig at alle motorene til spjeldene i A/C-"huset" er ødelagt. På en anneside kan det også være slik at om en klaff står fast så vil ikke de andre åpne eller lukke seg, men det blir bare vil gjetting fra min side, klarer ikke finne noe godt dokumentert rundt hvordan spjeldene fungerer. Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rstange Skrevet Februar 28, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2011 Har tatt en liten runde på bilen i helgen. Fikk lånt meg en bukk for å ta en titt under. Vises at saltet har fått fritt spillrom for å si det slik, både på stål og gummi. Ikke noe som er "farlig" enda, men får litt arbeid framover: Styreleddene på beggeside er gummien sprukket, så der kommer det grease ut. Vet egentlig ikke hvor akutt dette er? Har også fått spor av rust i karroseriet, er ikke så mye rustbeskyttelse igjen der nå. Har en misstanke om at det er den motorolje-lekasjen jeg hadde i fjor som har tært bort mye. Dette bildet er fra i fjor. Vises ikke så godt, men er ganske mye olje bakover langs karroseriet. Slik ser det ut nå, vises godt at noe har tært bort: Er litt usikker på hva jeg skal smøre undersiden med, noen som har gode tips til noe bra rustbeskyttelse? Vet jo om tectyl, men finnes kanskje noe "bedre"? Tok også en full behandling med vask og polering/voks. Og en lett skyll av motorrommet :) Nærmer seg også tid for å skifte registerreim, så det ligger også i planene etterhvert. Har også lyst å prøve å få gjort noe med ventiltikkingen, men er usikker på hva? Om det er ventilene, eller løfterne som tikker. Har prøvd motorrens og å bytte olje, ble litt bedre etter jeg gikk over til 5w-30, men tikker fortsatt litt. Har en video fra i fjor der tikkingen høres: Så er det jo også å finne ut hvorfor bilen er tungstartet til tider. Må ofte trø gassen helt i bånn får å få den til å starte. Har merket meg at når bilen har stått lenge (flere dager) så starter den med en gang, men når bilen nylig har vært brukt (dagen før, etter jobb, osv.) så er den tung å starte. Har merket meg at MAF sensoren gir 0 i verdi hele tiden (OBD II), lurer på om den kan ha noe med saken å gjøre? Vet ikke om OBD II støtter MAF på Stratus, eller hvilke verdier den i såfall bør lese? Den gir i allefall aldri noe annet enn 0. Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Februar 28, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2011 (endret) ventil tikkingen skyldes type oljen :) jeg hadde 0 ventil tikking før jeg ba verkstedet om å skifte olje + filter ved eu kontrol... nå tikker det når motoren er kaldt men går over etter noen minutter. Mener å huske at skodaracing anbefalte en bestemt type olje i slike tilfeller. Den lekasjen du hadde var i forbindelse med en sensor som var sprekk i ikke sant? ang at den er tung startet så kan det lønne seg å rense forgasseren -jeg hadde problemer med at den gikk lit ujevnt rundt 1,5-2k rpm. demonterte forgasseren og renset den så ble den bra. Men når forgasseren var ute kunne jeg se mye dritt ned i innsug manfoilden -så den skal ut til sommeren og renses. Har noen bilder som jeg kan legge ut etterhvert :) jeg nevnte at bilen ble skanned hos chrysler men de fant ingen feil men som sagt det ble bra etter rensing av forgasseren -jeg har som tildigere nevnt fjernet resonatoren og orig filter og bruker en konisk men det hender at selve filtren detter ut og sugger sikker en del dritt :) sensoren som senser spjelden var litt treg og luft mengde måleren var litt obstruert også :) skal du skifte reg reimen kan du også sikfte sim ringen som er i det nedre hjulet -tidiligvis det er en svakhet i stratus... det ville jeg gjørt samtidig da det er lett å komme til når du demonterer det meste for å skifte reg reimen :) det var ganske rent i det motor rommet gitt... regner med at speil og tannbørste er imellom der et sted? :) jeg glemte å spørre deg om du har prøvd å "flushe" (eller hva det heter) når du skiftet oljen -tenkte jeg skulle gjøre det da jeg skal bytte simringen Endret Februar 28, 2011 av matador Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rstange Skrevet Februar 28, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2011 Brukte 10w-40 før, men da tikket det mer. Tikkingen kommer når motoren blir varm, den kommer og går når motoren står på tomgang. Ja, stemmer, var sensoren jeg slo i stykker som lekte :P Er bare så rart at det varierer så mye om hvor lett eller tungstartet den er? Ellers går den jo jevnt når den starter. Lurer litt på om det kan være at motoren får for mye bensin... Har sett at det er en del som har fått lekasje fra sim-ringen, så det er ett godt tips når jeg først skal i gang ! :) Tenker du på motorrens da eller? Har ikke hørt at det er vanlig å flushe motorolje :P ? Bruker QMI sin motorrens, tapper bare av den gamle oljen etter jeg har kjørt rensen en stund. Så bytter jeg filter og fyller på ny olje. Tenkte å ta ned bunnpannen og gjøre den ren neste gang jeg bytter ;) Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet Februar 28, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2011 Visste ikke at de brukte forgasser + innsprøytning på 2.0'en ;) hehehe Men kjøp deg en dyserens som du heller i bensin og en oljerens som ska skylles igjennom + ny olje. Min blir tregstarta når det samle seg opp litt olje rundt tennpluggene+ små jukser litt. Så kanskje greit å skjekke at det ikke ligger olje nedi noen av de. :) Edit: Bruke 10w-40 olje eg o (Valvoline) og min tikker bare såvidt når den er kald. Ikke spor etter tikking ellers :) Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rstange Skrevet Februar 28, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2011 Er vel "throttle-huset" han tenker på, regner jeg med. Har kjørt dyserens to ganger uten at det gjør noen forskjell. Olje bytter jeg hver 10 000km, så har byttet 3 ganger siden jeg kjøpte bilen (kjørt motorrens alle gangene) og prøvd både Omega og QMI tilsetting. Pluggene sjekket jeg i helgen, helt tørt for olje nedi der. :P Men takk for tips så langt ! Det jeg har lurt på er jo å bytte ventiler og løftere, men har lite erfaring med hva som kan forårsake ventil-tikking så vet ikke om det har noe for seg. Som nevnt har jeg gått over til 5w-30, og den tikker mindre enn 10w-40, men fortsatt litt der. Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Mars 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2011 Bilen har hydrauliske løftere,det vil si at det kan forekomme ventil tikking når motoren er kald men dette skal forsvinne fort. Hvis du har ventil tikking på varm motor som følger turtallet så er sjansen stor for at du har en skade på løftere/kamaksel. Dette kan ha blitt forårsaket ved feil på smøresystem,bruk av feil olje eller normal slitasje om bilen har høy km stand. Noen biler har en sensor på kamaksel som ved feil kan forårsake ventil tikking. Tror min V6 motor har en slik sensor men vet ikke om 2 literen har det. Om du har skade/slitasje på løftere vil jeg anbefale deg å bytte alle løftere og kamaksel. Ps min 2,5 liter maler som en katt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rstange Skrevet Mars 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2011 Ja, klar over det, men tikker når motoren er varm også. Varierer også hvor mye, nå i det siste har det vært ganske lite. Følger turtallet opp til rundt 1500RPM, så blir det stille. Stratus har camshaft position sensor, kanskje denne du tenker på? Men så vidt jeg vet gjør ikke noe annet enn å lese posisjon til kamakselen? Så skulle vel ikke være noen grunn til at ventilene tikker hvis den er deffekt, vil vel heller merke det på at motoren går dårligere? Må vel kanskje bare ta av toppdekslet og se om jeg ser noe. Bilen maler jo ellers fint, og tikkingen er ikke noe ulyd akkurat, men den irriterer meg :P Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.