Gå til innhold

Min Chrysler Stratus

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Matador: Ja dere er en grei gjeng å holde styr på :P Bare jeg som her helt fraværende, men håper å komme sterkere tilbake nå !

Ludvigsen08: Ikke helt sikker på hvilke tråder/LEDs du prater om?

MacGyver93: Bruker ett panasonic LX3 med 24mm Leica linse. Bildene er panorama-bilder som er satt sammen av flere, nå husker jeg ikke i farta, men bildet fra utsiden er rundt 16-20 bilder satt sammen, mens det som er tatt inne er vel 8.

ThomasEK: Jo stemmer det, har lett etter bodykit som ligner det som ble brukt i NATCC. Det kitet du linker til vet jeg av, det er en kopi av slik den front-leppen ser ut. Har prøvd å finne original frontleppe, men de er helt umulige å oppdrive. Den originale er en leppe som festes på den eksisterende fangeren (skal det være helt rett så bør det være Dodge Stratus fronten).

Den ser slik ut:

8413040275_large.jpg

Slik ser den ut påmontert:

8413040752_large.jpg

Ikke helt lik, du ser blant annet skruene den festes med.

Men helt klart ett greit alternativ den du linker til. Det jeg er mest usikker på uansett valg av frontleppe er hvor bra det ser ut på usenket bil. :) Men takk for tipset, kan jo være noen andre her inne som lar seg inspirere. En NATCC replica Stratus hadde iallefall fått min respekt ! Det er ett prosjekt jeg selv kunne tenkt meg å gjennomføre, men foreløpig strekker ikke pengene dit, må prioritere andreting først. :)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 507
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

men vett du evt. hvor det går an å få tak i hjuloppheng og aerodynamiske hekken bak?

Hvordan ser en NATCC Stratus ut? Hele bilen... Fant ingen bilder som viser den i detaljer.

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å få tak i deler for å bygge en replica er ikke lett. Spesielt ikke om du vil bruke originale deler, det vil jeg nok si som umulig. Men om man har mye penger og gjør god research så får man det nok til.

En av de største utfordringene er at karosseriet er spesial bygd. Så de har kun brukt karosserideler fra Stratus, men bygd ramme osv. på nytt.

Det letteste for å få looken vil være den frontfangeren du linker til, senkesett og 19" O.Z. Racing Superturismo GT felger og evt. en spoiler.

Hjulopphenget er wishbone, og ble bygget av RSVP så vidt jeg vet.

Spoileren vet jeg ikke mye om, men det er brukt litt forskjellig på bilene. Den mest kjente er Dodge Stratusen til David Donohue. Den hadde en liten spoiler på de første bildene av bilen:

3562502715_5fe3256237_z.jpg

Men på de fleste bildene som finnes har den denne spoileren som jeg tror er den mest vanlige:

841304_104_full.jpg

Har ikke peiling på hva den heter eller hvor man evt. kan få tak i en, eller en som ligner, men det finnes, eller fantes i allefall:

8413040279_large.jpg

8413040461_large.jpg

8413040765_large.jpg

Jeg har holdt på i årevis for å finne informasjon om disse bilene, både Super Touring bilene og Stratus R/T (som er de Mexicanske bilene med 2,4L turbo), men det er ikke enkelt. Har funnet en del info, men mange biter som mangler. Blant annet finnes det ett "Press kit" som inneholdt informasjon om Super Touring Stratusen, og info om produksjonen, som ble delt ut til pressen i 1997, men dette er helt umulig å oppdrive både på samler sider og som elektronisk kopi. Det finnes også mange artikler, men ingen som er lett å oppdrive dessverre. Den største grunnen er nok at Stratusen var kun med i 1997 og 1998, på den tiden var jo ikke internett så vanlig enda så det meste som er laget om disse bilene ble publisert på trykk.

Stratusen populæritet i USA er også forbi, storhetstiden var i 1998-2005, og det var heller ikke så mange som holdt på med Super Touring Stratus. De fleste har dessverre forlatt Stratus miljøet for lenge siden, og på grunn av internett og nicknames er det ikke enkelt å få tak i disse guttene, som vet noe om ST Stratusen, heller.

Jeg har blant annet spurt i de to største Stratus/Cirrus forumene i USA om noen vet noe om det "press kitet" som ble gitt ut, eller noen artikler om disse bilene, men ingen har noen gode svar. Har også vært innom flere store sider i USA som driver kjøp og salg av billiteratur (alt fra bøker, presse kit til brosjyrer) uten at noen har noe som helst om disse.

Hvis det finnes noen igjen av disse så ligger de nok dessverre i skuffer rundt i USA hos noen som ikke vet hva slags skatt de har liggende :)

Skal legge ut noen bilder også av ST Stratuser. Finnes dessverre ikke noen gode nærbilder av de. Men som nevnt, disse Super Touring bilene var spesialbygde av Pac West teamet for Dodge, og har lite annet enn karosserideler tilfelles med de bilene som ble masse produsert.

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen bilder av noen av bilene:

Bilde fra produksjonen, her en modell som ble bygd før de satte igang med den virkelige utgaven:

841304_271_full.jpg

Ett bilde av en motor på testbenken. Volumet var begrenset til 2.0L i reglene for Super Touring. Så dette er en 2.0L DOCH, gav ut 300HP og hadde (også i følge reglemanget) ett maks turtall på 8500RPM.

841304_174_full.jpg

Og her fra byggingen av en bil:

841304_122_full.jpg

Her er også noen bilder fra ett magasin som jeg har prøvd å finne tak i. Dessverre klarer jeg ikke se noen dato, og bildene er for små i størrelse til at jeg klarer å lese noe ut av teksten heller. Fant disse på ett forum en gang, men har ikke funnet tråden igjen, men så vidt jeg husker sto det lite på det forumet også.

841304_228_full.jpg

841304_229_full.jpg

Her er det «presse kitet» jeg snakket om, fant bildet på ett nett forum en gang. Utgitt i 1997 av Chrysler Motorsports, alt jeg vet og har klart å finne ut om denne brosjyren. Inneholder spesifikasjoner og bilder, både om bilen og byggingen. Har prøvd å få tak i ett eksemplar i årevis uten hell:

press_kit.jpg

Resten av bildene nedover er litt diverse jeg har funnet på nettet i gjennom årene:

98dtgp15.jpg

Denne er forresten litt artig, det er en svenks bil som ble brukt i det Svenske Super Touring mesterskapet:

20964520158_large.jpg

l_45c3df0687a472e5c489d3133a5c4fb6.jpg

l_60fd7d536c229d217b9be20a91461f55.jpg

tourcar11089668822.jpg

7891.jpg

469.jpg

8413040293_large.jpg

841304_787_full.jpg

841304_788_full.jpg

841304_789_full.jpg

841304_757_full.jpg

841304_290_full.jpg

841304_795_full.jpg

841304_796_full.jpg

841304_754_full.jpg

841304_756_full.jpg

8413044042_large.jpg

841304_651_full.jpg

841304_732_full.jpg

841304_731_full.jpg

841304_93_full.jpg

841304_681_full.jpg

841304_699_full.jpg

841304_665_full.jpg

841304_406_full.jpg

841304_794_full.jpg

841304_793_full.jpg

841304_734_full-1.jpg

841304_652_full.jpg

841304_142_full.jpg

841304_755_full.jpg

841304_760_full.jpg

841304_141_full.jpg

841304_106_full.jpg

841304_670_full.jpg

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Tusen takk for at du deler all info :D Fikk masse mer kunnskap nå, å mange fine bilder der så du klarer å se mer detaljer. Bare synd det ikke var av noen under bilen :P hehe..

Har ikke planer om å bygge en Racing look så gjennomført, men VELDIG kjekt å se hvordan motorrommet kan se ut. Har utroli lyst på en SRT-4 motor i stratusen, skjønner at denne må i etter godkjenning... Men har det jo gøy i 2år etterpå :) Har leita over alt i norge, å det går ingen SRT-4 motorer her.. Som jeg vet om.

Så engang en i Sverige, men den mangla en del deler så syns ikke det lønte seg å kjøpe den. Manglet bla. ECU, innsug, tenningsmodul...

Har sett at de har et "trim Kitt" til 2.0 motoren, som består av: Porta topp og større ventilseter, Custom Innsug, Større "forgasser" (husker faen ikke hva det hetter men nei ikke forgasser :P ), Kvass kam, Modifisert ECU som er stilt inn til oppsettet.

http://www.andysautosport.com/dodge/1995_2000_stratus/performance/engine/head_packages/gude_performance/gude00000014.html

Men koster jo nesten 11 000kr uten Frakt og moms. Men hvis jeg ikke finner en SRT-4 motor, så får jeg kjøpe inn dette.

Kan jo ta resten av samtalen på PM, så slepper vi å lage for mye OT her inne?

Moderator på StreetMeet

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en SRT-4: http://www.blocket.se/jonkoping/Dodge_SRT_4__neon__2_4L_Turbo_33383405.htm?ca=7&w=3&last=1

Men gudene vite hvor mye den vil koste ferdig registrert :P

Moderator på StreetMeet

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter her jeg, sikkert mange som lurer på det samme :)

Super touring brukte ikke SRT4. Ikke så mange SRT4 Stratuser der ute, dessverre, MEN noen er det. Og en av bilene er faktisk Norsk !!!!

Kom over bilen på ett amerikansk forum. Bilen er kjøpt og ombygd i Norge. Jeg vet dessverre ikke om bilen er godkjent eller om den fortsatt eksisterer, men så vidt jeg husker fra en tid tilbake så lå bilen ute til salgs. Dessverre tok jeg ikke vare på annonsen, men jeg mener at han skrev at bilen var godkjent ombygd. Tror prislappen lå på rundt 100k, da, men jeg husker dessverre ikke. Var før jeg ble skikkelig Stratus-entusiast, så jeg var for dum til å skjønne hvilket smykke som lå for salg :P

Jeg tror han som eier (eide) bilen er medlem her på forumet, og jeg tror faktisk jeg vet hvem han er også. Har ikke brukt mye tid på å prøve å finne eller komme i kontakt med ham, men det hadde kanskje vært interessant og høre hva han har og si, og om bilen enda eksisterer. Jeg mener å huske at han hadde tatt en SRT4 motor fra en Neon.

For å gjøre historien enda litt mer troverdig, så har jeg faktisk noen bilder av bilen:

med_gallery_6466_215_288368.jpg

22032006433.jpg

22032006430.jpg

Helt klart rått og kunne sette seg bak rattet på en Stratus med SRT4 :) Dessverre er jeg redd det koster mer enn det smaker. Anbefalingene rundt på nettet ligger stort sett på å gå for 2.4L som Dodge Stratus ble levert med. Den finnes det også turbo-kit til.

Stratus ble jo levert i Mexico med turbo. Som Dodge Stratus R/T (Og Chrysler Cirrus LXi Turbo). Dette var ikke en SRT4 motor. Disse gav originalt ut rundt 168 HK.

2h7dwn4.jpg

21e7nd4.jpg

IMG_0121.jpg

motorcirrusiv3.jpg

Jeg skal se om jeg kanskje klarer å komme i kontakt med han jeg tror bygde den norske SRT4 Stratusen. Kanskje han kan klare opp litt mer rundt dette.

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mange 2,4 motorer til salgs på Ebay, men når jeg spør selgere om hva jeg trenger for å montere i en 2.0 så svarer de med at det ikke passer?

Så kunne du satt opp en liste inn på DIY om hva du trenger når du skal bygge om en 2.0 til 2.4 evt. en link til noen så har en beskrivelse eller liste?

Hvis det fins tubo kitt til 2.4 motoren så skal jo dette i teorien passe rett på 2.0 og..?

Moderator på StreetMeet

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også noen bilder fra ett magasin som jeg har prøvd å finne tak i. Dessverre klarer jeg ikke se noen dato, og bildene er for små i størrelse til at jeg klarer å lese noe ut av teksten heller. Fant disse på ett forum en gang, men har ikke funnet tråden igjen, men så vidt jeg husker sto det lite på det forumet også. 841304_228_full.jpg

Fant dato å sånn på det bladet: RACECAR ENGINEERING magazine 1996 Vol 6 No 5

Moderator på StreetMeet

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å gjøre mer research om bytte fra 2.0l til 2.4l, det jeg vet er at byttet skal være ganske enkelt. Det du trenger er motor og ECU.

Men å lage noen guide skal jeg være forsiktig med, siden jeg ikke har erfaring. Praksis og teori er ofte helt forskjellig. :P

Men takk for at du fant navnet på magasinet, det løsnet en del løse tråder her !!!!!

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøre litt research angående 2.4L. Ikke så lett å finne alle bitene siden jeg ikke har, eller kjenner noen som har, gjort det byttet. Men holder på.

Har hatt kontakt med han som eier den SRT4 Stratusen. Han kom seg ikke inn på forumet, men han sier at bilen er godkjent ombygd. :)

Det står en electromotive tec3r datainsprut i bilen. Han har ikke montert gearkassen som tilhører SRT4, så det står den originale 5-trinnskassen til Stratus. Turboen lader på 1.4 på fult trykk :)

Forstår det slik at bilen eksisterer enda, men at den ikke er eu-godkjent (en bærekule som må byttes), ellers alt i orden med den.

Dumt at han ikke kom seg inn her og fikk skrevet litt om bilen selv. Det er jo ett helt unikt prosjekt :) Som garantert har kostet noen kroner :P

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så spennende som nye hjullager (eller som det fint heter på rett språk: wheel hub bearing) :D

Høyre og venstre side forran. Det på høyre side er helt gåent, lager så mye lyd at jeg klarer ikke engang overdøve det med musikk (nå har jeg jo originalt anlegg fortsatt da, men uansett!). Så det tror jeg haster litt å bytte før det skjærer seg der framme. Bytter likegreit begge når jeg først er i gang. Bak er de jo ikke utsatt for like mye slitasje så det gidder jeg ikke ta enda. Har også bestilt litt div. deler som kommer senere :) Blir bare vedlikehold på meg i år :P Så ikke noe spennende, bare ting som gjøres...

P1040385.jpg

P1040386.jpg

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider