Gå til innhold

Hvilken motorolje bruker dere ??

Ranger emnet

ford4fun

Anbefalte innlegg

Originally posted by Trondos

Bruker Shell Helix Ultra (anbefalt af Ferarri! :D

Hmm, ja var ikke den nye bensin typen og anbefalt av ferrarri.. :) de vet hva kvalitet er ;)

Nee.. kjører på Mobil 1 Hel synt. 0w-40... høres værtfall bra ut :) veldig lettflytende og MEGET bra om vinteren..

Om det er noe minus med denne oljen.. ja, så vet ikke jeg disse..

:D

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ilseng

har en 93 rx7 det står i vognkortet at jeg skal bruke 5-30 mineralsk olje jeg syntes dette høres litt spett ut noen som har ett bra forslag

rx7 er jo wankel og har en annen konstuksjon så der kan en bruke tynnere olje. 30 olje er veldig tynn når den er varm. hvertfall på en "vanlig" motor som brukes hardt og har høyt turtall..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ford4fun

er det noen som har brukt KENDALL GT-1 20W50 olje på sine biler??

Har fått 4 liter, men en kompis mener den er for tjukk for gate\lett race, og stjeler hk.. han driver med spes.saloon..

Noen som har en mening om det??

Info om Olje:

Kan jo skrive litt om olje, så du forstår dette litt bedre :-) Oljen oppfører seg veldig ulikt over tid i de forskjellige motorene..

Derfor så bør du tenke litt på hva du har, og åssen du bruker bilen..

Først noen oppklarende elementer: API, CCMC, ACEA + + er det du skal se etter når du vil vite hvor god kvalitet oljen har, og ikke viskositeten(SAE W0-30 f.eks). La meg forklare litt dette, ser at de fleste her inne lever med uvitenhenen.

TrykkAPI systemet for bensinmotorer, historikk :

API SA, API SB, API SC, API SD, API SE, API SF, API SG, API SH og API SJ.. herav inndelt i system, fra den ubrukelige til den beste kvaliteten, hvor kun de 4 sistnevnte er å få kjøpt..

Derfor, så anbefaler jeg at du heller ser på API graden, en viskositeten.

Viskositetens betydning er en annen sak, og må ikke blandes inn i kvalitetsspørsmålet. En kortfattet forklaring på hva Viskositeten gjør for motoren. SAE graden er standarden som er lagt til grunn for at alle typer oljer kan sammenlignes mot hverandre.

F.eks en SAE W10-40

SAE = Society of Automotive Engineers

W = Winter

10 = viskositeten i en gitt temperatur under 0 grader.

40 = viskositeten ved 100celsius (som er en driftsvarm motor)

Dette viser at oljen teoretisk har bedre gjennomstrømning når den er kald..

Svært trimmede motorer skal i hovedsak ikke bruke multigradsolje, men heller engradsolje.. DVS at du som har en slik motor, bør skifte olje ved treff til f.eks en SAE 20 API SJ ...

Spørsmål???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en her med peiling, men eg må få lov å tilføye et par ting.

Enolje som feks 10-40 av høy kvalitet kan ha en betre viskositet og beskyttelse ved høye temperaturer over 100 grader C enn ei billig 5-50 olje.

Så driver du med banekjøring eller trekker tungt med bilen vil eg anbefale at du kjøper ei olje som tåler høye temperaturer.

Kjøre selv på Castrol Racing 10-60 og har ingen dårlig samvittighet for bilen ved banekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zagato

Endelig en her med peiling, men eg må få lov å tilføye et par ting.

Enolje som feks 10-40 av høy kvalitet kan ha en betre viskositet og beskyttelse ved høye temperaturer over 100 grader C enn ei billig 5-50 olje.

Så driver du med banekjøring eller trekker tungt med bilen vil eg anbefale at du kjøper ei olje som tåler høye temperaturer.

Kjøre selv på Castrol Racing 10-60 og har ingen dårlig samvittighet for bilen ved banekjøring.

Takk, men må arrestere deg litt der. Det er ikke noe som heter "bedre viskositet". Du kan ikke velge kvalitet utifra viskositet, for da velger de fleste det du sier. Det blir helt feil, viskosegraden bestemmes av bilfabrikanten. En motors Oljetrykkssystem med kanaler i aluminium og stål, og eventuelt plast/gummi slanger/rør. Alt dette lager en konsekvens for hvor lav/høy viskositet motoren din må ha for å oppnå riktig gjennomstrømning..

Derfor bør du se i instruksjonsboka di hva som er best for din motor. Men for dere som trimmer ekstremt, og ikke modifiserer oljetrykkssystemet. Bør absolutt velge lavest viskositet for hurtigst mulig gjennomstrømning...

Slik velger du riktig olje:

-Se i instruksjonsboka di, der står viksositets anbefalingen.

-Velg kvaliteten ut i fra brukstypen din (høyere kvalitet for bykjøring, lavere for landeveis/langkjøring)

-Har du bensinmotor, så må det stå en "S i kvaliteten f.eks SG, SH eller SJ (i stigende kvalitetsnivå).

-Dieselmotorer må det stå C først, f.eks CC, CE hvor CC ikke MÅ brukes på turbo motorer...

GTIcars (står mere om oljer på min hjemmeside)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betre viskositet var vel et uttrykk som kan missforstås.

La meg forklare litt enkelt.

Ei olje er målt ved to temperaturer der den ene er 100 grader C som de sier. Men ved høye belastninger kan olja på utsatte steder komme opp i mye høyere temperaturer og da er det viktig at olja fremdeles klarer å holde oljefilmen mellom vitale deler i motoren slik at det ikkje blir metall mot metall.

DA er det viktig hvilke viscositet olja har ved f.eks 200 grader C. Eg vil tru at ei olje av god kvalitet som er beregna på hardkjør har en høyere(betre) viskositet i dette tilfelle.

Eg har ved tidligere anledning vært borte i viscositets-skalaer over et bredt temperatur område og det kunne vært interessant å hatt for å samenligne viskositeten ved dei forskjellige temperaturer, både høye og veldi lave og sett hvilke oljer som passa viskositetsmessig til hverenkelt sitt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betre viskositet var vel et uttrykk som kan missforstås.

La meg forklare litt enkelt.

Ei olje er målt ved to temperaturer der den ene er 100 grader C som de sier. Men ved høye belastninger kan olja på utsatte steder komme opp i mye høyere temperaturer og da er det viktig at olja fremdeles klarer å holde oljefilmen mellom vitale deler i motoren slik at det ikkje blir metall mot metall.

DA er det viktig hvilke viscositet olja har ved f.eks 200 grader C. Eg vil tru at ei olje av god kvalitet som er beregna på hardkjør har en høyere(betre) viskositet i dette tilfelle.

Eg har ved tidligere anledning vært borte i viscositets-skalaer over et bredt temperatur område og det kunne vært interessant å hatt for å samenligne viskositeten ved dei forskjellige temperaturer, både høye og veldi lave og sett hvilke oljer som passa viskositetsmessig til hverenkelt sitt behov.

Må desverre gi deg NG for det der :-) hehe

Du har enda ikke fått med deg at viskositet ikke har noe med kvalitet å gjøre !!! blir lettere irritert av at jeg ikke har greid å få det inn i skallen din :D

Den oljefilmen du snakker om, har lite med viskositet å gjøre... Forklaring: Det kalles for trykkgrad, og går inn i stardardene for oljekvalitet. har nevnt API, men jeg nevner de som gjelder for oss her på berget. nemmelig: CCMC ( Comite `des Constucteurs d`Automobiles du Marche Commun ) Som er en standard som brukes i Europa. (her et lite utdrag fra læreboka mi)..:

CCMC "G" ("Gasoline") for bensinmotorer

CCMC "PD" for personbil dieselmotorer

CCMC "D" ("Diesel") for tyngre dieselmotorer

Kvalitets nivået ble definert ved et tall, første "generasjon" olje for bensinmotorer fikk betegnelsen CCMC G 1 (ca. 1985) - pr. 1995 var man kommet til ; CCMC G 5. ( såkalt "lettløpsolje" )

Tilsvarende for dieselmotorer, pr. 1995 var man kommet til ;CCMC D 5

For Personbil-dieselmotorer var man pr. 1995 kommet til ; CCMC PD 2

CCMC er senere blitt omorganisert, og i endret utgave heter det i dag ACEA. (Association des Constructeurs Europeans d`Automobiles )

ACEA (Association des Constructeurs Europeans d`Automobiles )

ACEA deler opp sine ACEA 1999 spesifikasjoner i følgende kategorier:

A - betyr oljer beregnet for bensinmotorer (A1-98, A2-96 Issue 2, A3-98).

A3 er høyeste krav,

A1 er lettløpsoljer som skal gi drivstoffbesparelse.

B - betyr oljer beregnet for personbils dieselmotorer (B1-98, B2-98, B3-98, B4-98).

B4 er høyeste krav og er beregnet for dieselmotorer med direkteinnsprøytning.

B1 er lettløpsoljer som skal gi drivstoffbesparelse.

E - betyr oljer beregnet for tunge dieselmotorer (E2-96 Issue 3, E3-96 Issue 3, E4-99, E5-99). E5 er høyeste krav.

Felles for API, ACEA og andre er at oljene må gjennomgå til dels harde tester i motorer for å bli "godkjent" i systemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekk lærebok du har kopiert. Eg kan og kopiere men lærer ikkje noke av det.

Problemet er at vi snakker om to forskjellige ting. Du om kvalitet og eg om viskositet.

Skal du ta vare på motoren din ved et spesifikk bruk er det viktig å bruke olje av god kvalitet og rett viskositet ved dei temperaturer olja utsettes for.

Og så klart bytte olje og filter regelmessig.

Det tror eg nok vi er enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekk lærebok du har kopiert. Eg kan og kopiere men lærer ikkje noke av det.

Problemet er at vi snakker om to forskjellige ting. Du om kvalitet og eg om viskositet.

Skal du ta vare på motoren din ved et spesifikk bruk er det viktig å bruke olje av god kvalitet og rett viskositet ved dei temperaturer olja utsettes for.

Og så klart bytte olje og filter regelmessig.

Det tror eg nok vi er enige om.

Problemet er at du blander inn kvalitet synonymt med viskositet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på Pennzoil 10w-40 mineral-olje, Når jeg fylte på den så gikk motoren roligere og roligere, slutta å tikke og bruke olje.

Bare synd registerkjedet var utslitt.

Skal jo nevnes at dette var en orginal opel 20S motor og at overtrykksventilen på oljepumpa var utett.

Anbefaler den olja på det sterkeste til GM`s CIH-motor.

Og det er nesten ikke å få kjøpt olje som har for dårlig kvalitet til vanlige bilmotorer i dag.

Viskositeten skal du kjøre med den som stemmer med hva motoren din skal ha i forhold til kjøreforhold.

Men Pennzoil er velig bra olje til en god pris, den olja jeg fyllte på opelen koster 140 kroner for ei kanne(4 eller 5 l), er dyrere seff for syntetisk olje.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider