Gå til innhold

Focal 165V2 - èn tweeter spiller lavere

Ranger emnet

poorbass

Anbefalte innlegg

Etter montering av Focal 165V2 frontsett merker jeg at tweeteren på venstre side spiller en del lavere enn på høyre. Jeg har dobbeltsjekket tilkoblingene på delefilterene - alt ser riktig ut.

Har forsøkt å bytte litt om på fasene på forsterkeren, men kan egentlig ikke høre noe forskjell når jeg bytter om - det låter ganske så likt uansett hvor plussen er koblet :watchout

Hvor kan feilen være? Bytte om på tweeter, delefiltere og kabler kanskje? Eller kan jeg bare regne tweeteren som long gone?

Anlegget for øvrig er Alpine 9855R, Macrom signalkabler, Kicker ZX-650.4, Stinger 1f kondis. Ingen sub eller tilhørende forsterker er tilkoblet i øyeblikket, venter på en ny kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge diskanten ihvertfall spiller, lever den nok ennå. Har du sjekket bryteren for diskantnivå inni delefilteret, at de står likt i både høyre- og venstre-filteret?

Har forsøkt å bytte litt om på fasene på forsterkeren, men kan egentlig ikke høre noe forskjell når jeg bytter om - det låter ganske så likt uansett hvor plussen er koblet

Vask øra, spiss dem og skjerp sansene... ;)

Forøvrig ikke enkelt å peke ut feilfaset diskant... mye enklere i bassområdet. Blir det mindre bass når du tar Balance over til en side, er fasen i orden. Blir det mer bass når du tar Balance over til en side, er fasen feil. Hører du ikke forskjell, ikke bruk mer penger på anlegg! :D

La alt av kabler være tilkoblet pluss og minus slik de skal være... slik feil ligger sjelden der, så lenge den ihvertfall gir noe lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge diskanten ihvertfall spiller, lever den nok ennå. Har du sjekket bryteren for diskantnivå inni delefilteret, at de står likt i både høyre- og venstre-filteret?

Hehe.. litt flaut om det var så enkelt :) Neida, diskantnivået står til -3 dB på begge sider. Focal har generelt litt framtredende diskant, så greit å begrense den en liten smule. Får leke litt med disse knappene neste gang jeg demonterer dørene, kan jo være en dårlig kontakt eller noe.

Vask øra, spiss dem og skjerp sansene... ;)

Forøvrig ikke enkelt å peke ut feilfaset diskant... mye enklere i bassområdet. Blir det mindre bass når du tar Balance over til en side, er fasen i orden. Blir det mer bass når du tar Balance over til en side, er fasen feil. Hører du ikke forskjell, ikke bruk mer penger på anlegg! :D

Du har ett poeng. Har vanligvis ikke problemer med å høre en fasefeil, men i dette tilfellet hører jeg omtrent ingen forskjell (med alle elementer koblet inn). Enten fikser delefilterene fasen eller så var hørselen midlertidig i ustand denne dagen. Ikke så rart egentlig, dette settet spiller uforskammet høyt.

La alt av kabler være tilkoblet pluss og minus slik de skal være... slik feil ligger sjelden der, så lenge den ihvertfall gir noe lyd.

Mistenker vel helst delefilteret eller selve elementet. Mener det spilte bra noen timer før jeg satte det i skråstilt holder, mulig jeg pirket det i stykker under flyttingen fra standard holder.

Skal forsøke å bytte rundt på element og delefilter mellom venstre og høyre, så får vi se...

Har bestilt en ny tweeter i alle tilfeller, om elementet viser seg å være i orden så skader det neppe å ha et ekstra liggende .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å bytte rundt bare diskanten... er feilen fortsatt på venstre side, er det ikke diskantens skyld!

Ja, visst. Tenkte å bytte om på tweeterene først. Dersom feilen fortsatt er på venstre side bytter jeg om på delefilterene. osv.

Må bare få mannet meg opp til å begynne på ny runde med demontering av dørene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...