Gå til innhold

Volvo 940LT '95

Ranger emnet


Turbokassa

Anbefalte innlegg

Kveler du bilen når du små trykker på gassen? Viss jeg gjør det så synker turtallet til nesten kvelemodus, men den fanger seg opp igjen :P
Så veldig proft er det nok ikkje. Har prøvd litt forskjellige og de funker helt greit. Om det er normalt at bilen stopper når du jokker på gassen kan eg ikkje svare på. Pleier ikkje å gjøre sånt ;)

 

Jokke på gassen ja.. hehe kall det hva du vil ;D

Den henter seg opp om man gir seg før den dør, men om jeg bare fortsetter så dør den jo da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjørte fra jeg var 10 til jeg var 20-21 ca, la opp for et par år siden. Gått fra micro til mini til yamaha. Hadde vært moro med comeback om noen år, feks i Rotax eller noe litt grommere med gir.

 

Ja, det er ganske gromt å setta seg ned i en skikkelig kart og gasse etter at man ikke har kjørt på noen år.

Merker jo enda bedre hvor sykt bra den sparker da :D

 

Rotax er veldig ålreit med tanke på at det er elstart og slikt.

Null stress og går ille bra :D

Bare å leke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPPDATERING:

Da er hvite blink (rundt hele) og autogauge turbomåler bestillt.

Ventes iløpet av neste uke.

 

Hvordan tok man av skjærmblink igjen?

Bare dytte de fram eller noe, var det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle legge opp bilder og beskrivelse hvordan jeg gjorde det med å montere turbotrykksmåler.

 

Utstyr og deler jeg brukte:

- Finnelplate 15mm (treplate)

- Skinn i samme farge som dash, A4 ark str.

- Hullbor 51mm (52 om du har)

- Pappbit for å lage mal til finnelplate.

- Pussepappir og luftverktøy med slipeverktøy

- Bryter til strøm (for å slå måler av/på)

- Tynn og/eller lett bøyelig plast A4 str + lim

- Baufil

- Kniv

- Turbotrykksmåler

 

Først måtte luftekanalutgangen ut.

sliksettermaninnspesialverktyet1.jpg

 

Slik ser de "berømte" klipsa/kloa ut

snnsitterklipsa.jpg

sliksdenutfrnoeskjeddemedden1.jpg

 

Blir noen deler fra venstre kanal

dissedelenebestrluftkaneleneav1.jpg

 

Var ganske støvete og møkkete, så en skikkelig rengjøring måtte til.

luftekanalenvasketogklar.jpg

 

Så begynte jeg med malen, tilpasset venstre kanal.

demonteringsagingpussingogtilpas-2.jpg

 

Så var det fram med baufila og sage av vesntre kanal. Siste del/fronten ble sagd med baufilbladet i hånda, for å få mest nøyaktig og rettest mulig.

demonteringsagingpussingogtilpassin.jpg

 

Så var det å finpusse, så det ikke var skarpe kanter eller noe slikt igjen.

demonteringsagingpussingogtilpas-1.jpg

 

Tilpasse pappmalen 100%

pussingmlingogtilpassingavpanelp-1.jpg

 

Skjære ut "panelet" i finnelplata og pusse og styre til det passer bra.

pussingmlingogtilpassingavpanelplat.jpg

 

Leke mattegeni og regne ut senter for instrumenthull nr 1 og senere nr 2

utregningerogutskjringermltogangerb.jpg

 

Så bore ut hull

borrauthullnr2ogpussa3.jpg

 

Resultat etter boring

borrauthullnr2ogpussa1.jpg

 

Måtte jo prøvemontere etter å ha pussa hull ut til riktig str

prvemontertidash.jpg

 

Prøvemontere med skinn, for å se at den ikke blir for stor med skinn rundt.

prvemontertmedskinnforseatdetikkebl.jpg

prvdeidash.jpg

 

Trekt i skinn

platetrektomiskinnoginstrumentsitte.jpg

platetrektomiskinnoginstrumentsi-1.jpg

 

Så var det å koble ledninger og legge opp trykkslange

lagtoppledningerogvacumslange.jpg

lagtoppledningerogvacumslange3.jpg

 

Så limte jeg fast plastbiten i kanalen for å blende slik at all luft kommer ut av den gjennstående kanalen.

limtfastluftblendinga1.jpg

 

File hull og koble opp av/på bryter

boraogslipthulliplastdingtilbryter1.jpg

boraogslipthulliplastdingtilbryter4.jpg

 

Før måler

orgdash.jpg

 

Etter måler

altmontertfunkersombaredetogseregen.jpg

altmontertfunkersombaredetogsere-1.jpg

altmontertfunkersombaredetogsere-2.jpg

 

Turbotrykksmåleren er fra biltema, men autogauge er bestillt, da det viste seg at biltema viste feil. Biltema skal få igjen måleren sin når jeg har fått den nye. :D

 

Som dere sikkert ser, så er det klart for montering av en måler til, bare å ta kniven å stikke hull i skinnet og tre inn en måler til.

Vet det ser litt rart ut når det er plass til en måler til, men har ikke brukt for noe anna for tiden.

 

Ble litt mange bilder og info kanskje, men bedre med for mye enn for lite.

 

Kommentarer/innspill? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble bra ;)

Blir nok bra med en anne måler ja, hehe :D

 

Takk takk :D

Ja, me får no håpa på da ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som husker om det er fram eller tilbake man skal dytte skjærmblinkene for å demontere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPPDATERING:

Bilen er nå polert, ser ikke veldig forskjell, men kjenner forskjell da. Mye finere/glattere i lakken.

Men disse gule prikkene etter nyoppmerka afaltstriper forsvant ikke. Disse har vært der siden eier før pappa.

 

Driver nå å har på litt roststop og arcanol og skal ha over litt hvit lakk i morra.

Da jeg hadde av baklyktene fant jeg nemlig noe rust bak venstre baklykt (ikke blink). Akkurat i kanten i hullet. Bare så vidt det har begynt å komme frem. Så tar det med en gang, og gjør det skikkelig.

Den skal faenmeg ikke få lov til og begynne å ruste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle skryte litt av en liten ting her :D

 

Jeg var da ute og kjørte, skulle kjøre en kar til gardemoen, turbo var ferdig innkjørt ca 2 mil før gardemoen. (distansen GIK oppgav).

Mann levert, og vendte hjemover, første utkjøring til "motorveien" igjen så gikk det normalt. Men hadde lavt gir med mye turtall. Jeg kan ikke huske å ha framprovosert noe som helt, (kors på halsen) men det sa PANG, og ræva kom noe jævlig. Rett og slett 100% sideveis.

Jeg har riktig nok sladda noen timer med bilen på isen, og detta var værre en is, hvertfall ikke mere tak. Bilen lekte silbåt og ignorerte alt av komandoer. Dette bar inn i autovernet på høyre side med høyre front, og snurra videre rundt og stoppa med ræva til autovernet på høyre side.

Dekka var dårlig, og det var en typisk sving hvor busser og lastebiler kan søle litt griseri. (som sikkert mange har hørt om, og noen erfart. Opplever dette stadig med lett-mc selv hvertfall)

Det var ikke anna for meg enn å fortsette å kjøre, kan jo ikke stå børr-stille på motorveien :P

 

Resultat av uoppmerksom kjøring:

Er jo volvo, så kan ikke forvente noe værre hvertfall. :P

Lrepengemedgassenetterturbobyttesnu.jpg

 

Tok fram litt lakk, lakka armering så den ble svart, for da syntes det ikke så godt på litt avstand. Syntes hvertfall mindre enn når det var sølv inni hullet.

Også fram med mini flammekaster'n og et skrujern og leke karosseriarbeider, sånn at det ble litt bedre hvertfall.

sttfangerhulletterlittrep.jpg

Som dere ser er det byttet dekk. De andre blir vel tatt frem til noen "gutteturer" på skauen eller en øde asfaltlagt plass :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår