Gå til innhold

Volvo 940LT '95

Ranger emnet


Turbokassa

Anbefalte innlegg

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Pen bil ja. hehe :D

 

Ja, det er en helt anna bil, en mye penere bil etter å ha bytta blinklys.

 

Som sagt fikk jeg da lappen for en uke siden, så bilen durer og går som bare det. Eneste er at hjula skulle vært avbalansert, rister litt :P

Turbotrykket vareierer, tror nesten jeg kan si at det er på 1 bar. Er det "normalt" at det varierer litt opp og ned?

Tenkte å sende en mail til GIK turbo og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
kjøp deg 3" eksos merkbar effekt økning

 

jada, det kommer. Må bare få solgt unna en lett-mc jeg har stående ;)

Ikke alltid jeg og lommeboka kommer heelt overens. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med Pen 940, Hvit er jo det STORE xtra da, sett EKS sin?

 

Sett på ad-on og senk 60mm Behold org-look det er peneste synes jeg.

 

Mvh Thoomasi

 

Takker :D

Hvit er fint ja :D

 

Har ikke sett EKS sin? en her på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbotrykket har en tendens til å variere. Noen ganger så ligger den strøkent der den skal, andre ganger så krabber den videre når jeg begynner å få litt turtall, fra 3500omdr kanskje.

 

Er dette "normalt"?

Er det noen form for "OVERBOOST" funksjon på denne motoren? Som aktiveres f.eks. ved forbikjøring. Snakka med en på jobben, han viste ikke om det var det, han bare veit at det er noen biler som har det.

 

 

EDIT:

Har spurt på Volvo, og det er ingen overboost-funksjon på denne bilen/motoren.

Turbotrykket må justeres manuellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på rudskogen Fredag 11.07.08.

Kjørte det maskinen klarte jeg :P SÅ lenge det gikk:P

Men så har hjulmutterne løsnet som følge av den harde kjøringa, så plutselig løsna to av bolta på høyre bakhjul og det ble harde konsekvenser. 3 av hjulbolta røyk tvert av midt i en venstresving. Bilen landa på nedre fjørskål, og skled for det meste på den. Hjulet rulla ut i sandfella.

 

Husker ikke alt som skjedde, bare at det smalt noe jævlig og bilen gjorde et hopp bak. Om bilen snurra er jeg usikker på :P Gikk fort for seg. Bilen datt ned bak og skrapa, også fikk jeg øye på det løpske hjulet. Bremsekaliper og/eller feste er skeivt, 40% av bremseskiva mangler, en solid bulk på bakskjærm, fangerfeste på h.side revet av. og litt mer småtteri.

Dekket hadde en DIGER flenge. Kunne putte handa inn i hjulet.

 

Fikk fremført noen gloser jeg ikke visste at jeg kunne engang, når jeg skjønte hva som hadde skjedd.

Og skal visst ha fått aplaus og greier. Merka ikke det jeg men :P

 

Vi fikk skrudd av calipter og lagt den på bærebrua og festa den. Så var det bare å banke litt på bremseskjold så skiva ikke subba så voldsomt. På med reservehjul, festa i to bolter.

Og maks 60km/t hemmat. :D Og en del stopp for å sjekke hjulmutterne. Må bare beklage om jeg sinka noen av dere som leser dette på vei hjem, men tror kanskje dere forstår :D

Tok bare 2 timer og 40 min.

 

Godt jeg har brukt hue litt og spart litt money. :P

 

Var jævlig morro å kjøre, men har en stygg følelse av at når jeg ser sluttsummen det har kosta å fikse skader, så var det kanskje ikke verdt det.

 

Har ingen erfaring med å kjøre bil på bane, så lærte nå at man ikke skal stole på oppgitte momenter, bruk "mekanikerfølelsen". ;)

 

Får håpe det går bedre neste gang. :D

Bilder kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To hele og tre tvert av.

DSC01158.jpg

 

Fæle bilder :(

DSC01154.jpg

 

DSC00183.jpg

 

DSC00184.jpg

 

Ikke veldig trygt, og en smule nervøs når vi måtte kjøre forbi en parkert politibil.

DSC01159.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mistet hjulet på Rudskogen og legger ut på veien med 2 bolter som holder hjulet og herpa bremser??? Bruk litt vett mann. Har selv kjørt på Rudskogen med hjulene trekkt til med momentet som er oppgitt og det var 0 problem. Du har kanskje vurdert å ettertrekke hjulmuttrene dine en gang iblant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mistet hjulet på Rudskogen og legger ut på veien med 2 bolter som holder hjulet og herpa bremser??? Bruk litt vett mann. Har selv kjørt på Rudskogen med hjulene trekkt til med momentet som er oppgitt og det var 0 problem. Du har kanskje vurdert å ettertrekke hjulmuttrene dine en gang iblant?

 

bremser funka fint, var bare ikke bremser på h bakhjul. ;)

 

Og det var pappa som sa vi skulle det :P Jeg hadde ikke gjort det, men han var med og han mente det gikk bra. Hadde heller ingen andre muligheter. Uten å betale dyrt i taxi :P

Var ingen problem å kjøre på veien. Bare en del ubalanse da det mangla såpass mye av skiva. :D

 

Ja, det var detta med ettertrekking. Det som mangla ;)

Har ettertrekt, men ikke rett før/mellom kjøring.

Jeg må jo ta på meg all skyld, ingen andre som har skylda. Er bare det at det oppgitte momentet jeg har dratt til med (som jeg faen ikke klarer å hukse), har jeg hver gang hvert usikker på, syntes det var altfor lite. Så jeg la på 20nm husker jeg.

 

Har som sagt ingen erfaring med banekjøring med bil, og lærte noe viktig denne gangen, men var en smule overprisa den lærepengen etter min mening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff huff :(

Positve må vel være at det kunne gått MYE verre :P

 

ja :D

Hadde vært noe møkk om det skjedde i 140 på sletta :P Kunne ratt ha taka og hele pakka. Da hadde jeg gått rundt i transe ei uke eller to tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har fått håva inn noen deler nå.

Deler fra volvo kom på 2401,-

Dette var da:

- Ny drivaksel (kast i gamle)

- Nytt hjullager m/arbeid

- Hjulbolter

 

Deler fra dynga kom på 500,-

Dette var da:

- Bærebru

 

For tiden er alt klart til montering, men bærebru m/ diverse tilbehør av deler har vært pussa ned, rustbehandlet og males nå med hammerlakk. Da dette skal være ganske så solid lakk/maling.

 

Bilder kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår