Gå til innhold

Overhale Bakaksel på 1981 Chevy G20 Tips?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Det smalt til i bakakselen på chevrolen i dag så Falken ble veien hjem :)

Det er noe særdeles galt i bakakselen med masse lyd og ingen framdrift...

Jeg trenger tips til hvor jeg skal kjøpe deler og hva jeg bør gjøre med akselen...

Min plan sålangt:

- Demontere akselen helt i småbiter

- bytte hjullager

- bytte sperre (da denne vel er knust inni der...)

- Bytte pinjong (den som går fram mot mellom akelen) da den er ødelagt i annlegsflaten mot krysset...

Lønner jeg meg på og fikse opp denne akselen eller kjøpe en overhalt / ny fra USA?

Hva slags sperre lønner jeg meg på og montere baki der for best mulig framkommelighet på vinteren?

Og vet noen om noen nettbutikker som har de delene jeg trenger til en hyggelig pris?

Mvh.

Kjell Bøe

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt skeptisk til og ta en aksel jeg ikke aner tilstanden på og montere da dette er en bil jeg skal ha selv i maaaaange år til...

Så jeg vil ha noe som er helt strøkent og som fungerer slik det skal...

Mvh.

Kjell Bøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer snart til å finne ut noen ting...

1...Overhalingsett koster 10-15 lapper... da er som regel montering 3-4 lapper av det...

2. Du trenger kunskap og litt spesialverktøy for å bytte lager, shimse carrieren/pinjong...

3. begynn å leit etter aksel...

når du trenger en finner du dem ikke...

4. er det 5 bolt, så har jeg en liggende her... 3000 kr...:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, men det er jo litt artig og gjøre det selv også ;)

Har du noe tips om hva slags sperre jeg bør sette i for best mulig framkommelighet på vinteren?

Jeg funderer på en 100% sperre som jeg kan sette på med en bryter, men det holder kanskje med en lamellsperre?

Mvh.

Kjell Bøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, men det er jo litt artig og gjøre det selv også ;)

Har du noe tips om hva slags sperre jeg bør sette i for best mulig framkommelighet på vinteren?

Jeg funderer på en 100% sperre som jeg kan sette på med en bryter, men det holder kanskje med en lamellsperre?

gå for en vanlig lamell dif...

holder lenge om du ikke skal kjøre drag med bilen...

Air locker er ikke no vits å sette på her...

Min hjemmeside...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den over virker som vanlig lamell diff og kan i tillegg låses til 100% med elektrisk bryter :)

(så jeg slipper all vakuum og drit)

Nå har aldri diffen fungert på vanen min så jeg vet jo ikke om jeg trenger noe mer,

men jeg har stått fast flere ganger enn jeg kan telle ;) så jeg vil ha noe som virkelig duger når jeg skal bytte...

Tror du det vil kunne hjelpe meg ut av noe og kunne låse den helt isteden for lamell ren lamell diff?

Mvh.

Kjell Bøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du sier diffen ikke har funket, så vil jeg vel heller si at du aldri har hatt noen diff :D

men så lenge du skal kjøre vanlig med bilen behøver du en helt vanlig lamelldiff...

å begynn å regn på delepriser, totalt lefvert på døra di, så tror jeg du hever øynebryna en smule...

diff...

lager...(du bytter ALLE når du først har skiten ute...)

utveksling...

monterings sett...

shims sett...

Min hjemmeside...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du sier diffen ikke har funket, så vil jeg vel heller si at du aldri har hatt noen diff :D

men så lenge du skal kjøre vanlig med bilen behøver du en helt vanlig lamelldiff...

å begynn å regn på delepriser, totalt lefvert på døra di, så tror jeg du hever øynebryna en smule...

diff...

lager...(du bytter ALLE når du først har skiten ute...)

utveksling...

monterings sett...

shims sett...

Da jeg handla deler til min 7.5" så betalte jeg ca 5000 for diff og utveksling + en tusing ca for monteringssett med lager/shims.

Heldigvis hadde jeg en kompis med verktøy som hjalp meg igang og underveis.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke billig for disse delene i norge nei...

Så det blir nok bestilt fra USA :)

Det er en 12 boltet aksel på en 1981 chevrolet van.

Det eneste jeg har planer om og beholde er stikkakslene inni der...

Så langt har jeg funnet følgende:

Sperre: Auburn Gear Positraction... Delenummer: 542034

Differential - Rear End Bearing & Installation Kit... Delenummer: DTSR12RMK

Rear End & Differential Ring Gear & Pinion Set... Delenummer: GM12-308

Jeg trenger også en yoke noen som vet hvem jeg skal ha?

Ser dette riktig ut, og er alle lager til stikkakslene i de settene jeg har funnet der... (eventuelt hvilke sett mangler?)

Jeg har også lyst til og bytte dekselet bak på kardangen, men hvem av disse delslene passer?

Jeg vil også ha en slik bunnpanne på min TH700 kasse noen som vet hvilket som passer av disse?

De har også monteringsutstyr som jeg tenkte og ta med, da burde det jo være håp om jeg ikke setter det bort ;)

Hva tror dere om handlelista, mangler det noe der eller er det noe som ikke passer?

Jeg vurderer og gå over til 3,73 utveksling, hva tror dere om det?

Mvh.

Kjell Bøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider