Gå til innhold

Hvorfor Ikke automat på S6??

Ranger emnet


TheHans

Anbefalte innlegg

Det er vel først og fremst ett litt ufortjent rykte denne kassen har. Det er meget viktig å vedlikeholde den med oljeskift o.l. Da holder den leeeenge. Min S4 har automat og den er gått 250.000...

Ellers setter kassen begrensing på hvor mye du kan trimme bilen din. Det anbefales vel ikke å overstige 300 hk og 470 NM med automatkasse (dette er i alle fall det jeg har lest).

 

Alt i alt er det en meget behagelig bil å kjøre med automat. Så om du ikke har planer om supertrimming fra første øyeblikk er det ikke noe stort problem å kjøpe med automat. Du får også bilen en god del billigere med denne kassen...

1996 Audi A6 2,6

2001 Audi A6 1,9tdi

93 Audi S4 Avant http://www.vwaudi-club.no/?s=car&car=11831

96 Audi A6 2,6 Quattro(X)

85 Audi 90 2,2(X) http://www.vwaudi-club.no/?s=CarProfile&CarID=4720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo sett at dem ligger endel under. No e ikke egentli mine planer rundt trimming i første rekke noen egentli, men max 300 sier du ;) Hvordan er den ved feks bruk til draging av tung henger. veit du?.

 

Service av kasse er vel inndirekte ett must i alle sammenheng jo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe problem å dra tung henger med disse bilene. Godkjent hengervekt er 1700 kg. Jeg har ikke hengerfeste på min S4 men har dradd en del henger med A6 som jeg har (2,6Q) og det er ikke noe stort problem.

Service på kassen er best å utføre på verksted, det er en spesiell måte å fylle olje på disse... Koster deg ikke så altfor mye.

Pris på chip inkl chip til kasse og starmmere fjør til wastegate kommer på 8000. Da får du ca 280hk og 420NM+++ hos ts-racing...

1996 Audi A6 2,6

2001 Audi A6 1,9tdi

93 Audi S4 Avant http://www.vwaudi-club.no/?s=car&car=11831

96 Audi A6 2,6 Quattro(X)

85 Audi 90 2,2(X) http://www.vwaudi-club.no/?s=CarProfile&CarID=4720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker gull med automat. Men de tåler ikke veldig mye.. Du kan uansett ikke trekke mer enn det står i vognkortet, sånn egentlig! De tåler vel en chip, men det er vel ikke anbefalt å herje om man har chippet og har automat..

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca 325 hk og 460 nm i min. Bilen har gått ca 205 000. Har aldri hatt problem med kassa på min. Som nevnt har den ett ufortjent dårlig rykte og ser ingen problemer med å kjøpe en bil med automat SÅLENGE målet ikke er å trimme masse. Dessuten har ikke hk noe å si på disse kassene. Det er som nevnt NM som event knekker de hvis du ikke bytter olje og tar vare på de. Og da er utfra det jeg har hørt også den magiske grensen på 470nm. Jeg har som sakt 460 og har aldri hatt problem.

 

Der jeg derimot ikke annbefaler automat kasse er på en org 2,2. 230 hk med automat og en bil på 1800kg river ikke akkurat skinnet av pølsa.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca 325 hk og 460 nm i min. Bilen har gått ca 205 000. Har aldri hatt problem med kassa på min. Som nevnt har den ett ufortjent dårlig rykte og ser ingen problemer med å kjøpe en bil med automat SÅLENGE målet ikke er å trimme masse. Dessuten har ikke hk noe å si på disse kassene. Det er som nevnt NM som event knekker de hvis du ikke bytter olje og tar vare på de. Og da er utfra det jeg har hørt også den magiske grensen på 470nm. Jeg har som sakt 460 og har aldri hatt problem.

 

Man får nok aldri 325 hester og langt mindre 460NM ut av en chippet (+eventuell eksos/filter) 289hk AEC-motor. S6 plus (326hk) som har den nyere V8 "motorkonstruksjonen" (AHK) leverer 400NM med 3500 omdr/min. Den 40-ventilerte 360hk S8 motoren (AQH 1999->) kom i kombinasjon, kun med automat, med 440Nm. Du har nok derfor laangt mindre enn 460Nm i bilen din Erik, uansett hva noen som selger chipper måtte fortelle. Ikke meninga og rakkene ned på tallene dine, men det er jo rimelig relevant for diskusjonen hvor mye moment automatkassa tåler i lengden. ;)

 

Utover denne sammenligningen har jeg ingen erfaring med automatkassene på disse bilene.

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen e det samme kassa som står på s8 da som disse s6 fra ca 96? blei lettere forvirra her nu

 

Nei, det er en helt annen kasse i S8 ja. Mest originalt moment med automatkasse på UrS6 er 400Nm.

 

Likevell vil jeg tro en chippet AAN (turbofemmer) er hardere mot automatkassa da den leverer momentet på et mye lavere turtall. ORIGINALT leverer V8 (ACE)400Nm ved 4000rpm/min mot AAN sine 350Nm på bare 1950rpm/min. En chippet AAN topper nok fort vekk minimum 380Nm på så lavt som 2000rpm. Av den grunn tror jeg at kassene lever et farligere liv i en chippet ++ S6 turbo enn i en stor V8. Har også hørt om færre automatgirkassehavari på V8 biler.

 

Når det er sagt, til trådstarter: Jeg ville ikke valgt automat i kombinasjon med turbomaskina. Mest pga at kombinasjonen ødelegger all morroa med femmeren (har prøvd begge deler). Automaten lever nok et mindre stresset liv sammen med en svær V8. Da kan man cruise rundt på tomgang over alt.

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er en helt annen kasse i S8 ja. Mest originalt moment med automatkasse på UrS6 er 400Nm.

 

Likevell vil jeg tro en chippet AAN (turbofemmer) er hardere mot automatkassa da den leverer momentet på et mye lavere turtall. ORIGINALT leverer V8 (ACE)400Nm ved 4000rpm/min mot AAN sine 350Nm på bare 1950rpm/min. En chippet AAN topper nok fort vekk minimum 380Nm på så lavt som 2000rpm. Av den grunn tror jeg at kassene lever et farligere liv i en chippet ++ S6 turbo enn i en stor V8. Har også hørt om færre automatgirkassehavari på V8 biler.

 

Når det er sagt, til trådstarter: Jeg ville ikke valgt automat i kombinasjon med turbomaskina. Mest pga at kombinasjonen ødelegger all morroa med femmeren (har prøvd begge deler). Automaten lever nok et mindre stresset liv sammen med en svær V8. Da kan man cruise rundt på tomgang over alt.

 

Nei. Jeg hadde oljeskift på kassa mi i høst hos audisentrum. Da fikk jeg beskjed om at jeg hadde samme kasse som A8-S8 av Vidar. Mulig S6 kom med forskjellige kasser men bilen min hadde hvertfall A8-S8 kasse. Og kassa mi er orginal så den er ikke byttet noen gang.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) takk for gode tips. Får vurdere litt ennu. Selges noen her inne sine? :p

 

Ja snart. Eneste jeg mangler nå er innvendig rens av bilen så legges den ut. Har satt den sammen i org stand igjen nå. Plukket av all styling etc. Får skrike ut på PM hvis du er int så kan vi ta en prat.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg hadde oljeskift på kassa mi i høst hos audisentrum. Da fikk jeg beskjed om at jeg hadde samme kasse som A8-S8 av Vidar. Mulig S6 kom med forskjellige kasser men bilen min hadde hvertfall A8-S8 kasse. Og kassa mi er orginal så den er ikke byttet noen gang.

 

Da har du nok fått feilaktig informasjon. ;-)Første generasjon S8 kom med enten 6-trinns manuell eller med 5-trinns Tiptronic. Du har 4-trinns automat med girkassekode CST. Godt mulig kassa di er lik som på A8 med andre motoralternativer enn hva S8 har, men siden sammenligningen min gikk på hvor høyt dreimoment som automatkassa ble levert sammen med originalt, er vi like langt.

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

automatkassene tåler nok en del,vet om en som ble bremset(2.2 20vt)til 440hk og da kan man tenke seg NM i denne motoren.var flisundet som hadde "tuklet" med denne.men nok om det.

skal du ha en fin cruiser og ikke tenker så mye på trimm,så er s6 4.2automat et svært fint alternativ.vi hadde en slik i et par år.drar henger og campingvogn så det suser.

2.2èn er for puslete til slikt syns nå jeg :)

savner faktisk av og til automat i s6plusen vi har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår