Gå til innhold

Fjusk/nekt/lyd = sprekk i manifold? O.o


skogpekka

Har du/har du hatt et problem med lignende fjusk/nøkke-symptomer?  

7 stemmer

  1. 1. Har du/har du hatt et problem med lignende fjusk/nøkke-symptomer?

    • Ja - Løst nå
      0
    • Ja - Fortsatt et problem
      6
    • Nei
      1


Anbefalte innlegg

Tjohopp! Da var det på han igjen;

Etter å ha tettet et lite hull som var i en sveiseskjøt på eksosanlegget (etter kat, ikke relatert til problem) så har jeg begynnt å høre en markant "fiselyd" fra motorrommet, en slags vedvarende eksoslekkasje som er spesiellt hørbar når jeg kjører nærme ting som gir resonans (tuneller, autovern etc).

 

Har hørt med en meget dreven mekaniker med GOD erfaring med ALT at det kan være sprekk i manifolden min (faktisk et kjent problem på Mondeo).

Om dette er tilfelle så kan fjusk/nøkk/nekt-problemene mine (Har hatt en del slikt de siste månedene, forværrer seg) relateres til det faktum at en eksoslekkase før lambdasonde kan føre til feil avlesning av gassverdier! Kjører som kjent med K&N og har i lengre tid fryktet at LMM kunne ha tatt kvelden (symptomer: slapp ved øvre turtallsjikte + nøkking, mellom 3500-4500/5000), men da jeg tidligere har lest av en feilkode som sier at systemet kjører for "lean", så blir det hele temmelig klart! Om ikke LMM og lambda er enige så kan feilkoder som dette forekomme, og jeg har lenge lett etter en dum unnskyldning til å bytte til sports-grenrør, og nå har jeg en unnskyldning som fungerer å dra frem for lommeboka og kjøpssammvittigheten min :D

 

Heldigvis så er han en mekaniker som bruker HODET når han feilsøker, for jeg tør ikke TENKE på hva jeg skulle måttet punge ut med om Kverneland Bil i Drammen skulle fått klørne i bilen min... Da hadde jeg nok fått en telefon fra dem hvor de hadde sagt at det KANSKJE kunne vært LMM, som dem da hadde måttet bytte for å kunne fortsette feilsøking om problemene hadde vedvart :D

 

 

 

En ting til:

 

Her om dagen så begynnte den plutselig å fjuske under mildt pådrag (nedoverbakke/flat mark), i tillegg til at det kom små, tja, "ploppe/fise"-lyder, a la ettertenning fra motorrommet.

Av andre ting som kan nevnes så er det en merkbar "risting" i takt med eksos-noten/lyden som tiltar ved pådrag og tyngre last på motor. Rister spesiellt mye i bilen når jeg kjører i oppoverbakke (f.eks motorvei oppover mot Liertoppen fra Drammen, for de som er kjent i området) og gir gass/girer ned med medium til fullt pådrag. -Nesten så jeg skulle tro dekkene var i uballanse...noe de ikke er, da all risting forsvinner når jeg trykker inn klutsjen/setter den i fri evt lar den trille (både i og ute av gir).

 

Fjusker forresten også når den triller (i gir) et lite stykke i nedoverbakke på motorveien (fra i/like etter tunellen til ned til Kjeldstad, retning Drammen) når den er kald/lunken, uansett utetemp. Hastighet rundt 80-100. Dette skjer nesten hver dag/morgen når jeg kjører til jobb.

 

Lyden av et løst deksel har også blitt synlig i lydbildet den siste uken, et metalldeksel som rister/vibrerer ved gite turtall (litt rundt om på turtallsregisteret). Tror det er varmeskjold ved kat ellerno, skal undersøke senere ^^

 

 

Noen som har noen innspill her, før jeg skaffer meg en ny manifold? :) -Det bør være innspill med en viss mening og hold hva angår erfaring og fakta, og ikke ren synsing ^^

 

Bilen er, som signatur tilsier, en 98' (registrert siste del av desember) 2L Mondeo Ghia, sedan, med 2,25" catback og K&N 57i åpentkonisk bomulls-filter.

 

 

På forhånd takk for svar! :D

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Et svar! Takker!

 

Hvor sitter EGR-vakumklokka? -Og hvor kan det da evt være eksoslekkasje da?

-Og hva er i såfall feilen med drivakslene? Kan dem være skjeve/vridde, eller ødelagte drivknuter?

 

Takker for input så langt! :D

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår