thingbø Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 Hva er forskjellen mellom bassrefleks og lukket kasse til en sub? Hva er best? Eller er det bare en smakssak? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 Spørs hvilke elementer du har, samt hvor stor forsterker og hvilken musikk du hører på. Lukket er enklest å bygge. Sånn sett er det smakssak.. Reflexkasse er bedre om du har svak forsterker, men jeg synes det er bedre lyd med lukket kasse. Reflexkasse gir mest trykk, men kommer veldig an på anlegget ditt. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thingbø Skrevet Mai 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 Jeg skal kjøpe en 12" infinity sub: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=723 Så har jeg 6x9 ere og frontsett.. Jeg hører aldri på techno eller hip hop Hører mest på rock, metal og filmmusikk.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
halseth Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 Jeg hører aldri på techno eller hip hop Hører mest på rock, metal og filmmusikk.. da har jeg villa ha gått for lukket kasse.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lundberg Performance Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 lukket kasse som er best da, får mest SQ ut av det :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 Lundberg: den må du gjerne utdype litt mer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lundberg Performance Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 Lukket kasse gir en mye mere kontrolert bass, og en finere lyd(SQ- Sound Quality) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thingbø Skrevet Mai 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 Noen som vet hvor jeg kan få tak i en billig lukket kasse til 12"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sc0ot Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 Lukket kasse gir en mye mere kontrolert bass, og en finere lyd(SQ- Sound Quality) MEn så må du jo også pøse mer guffe til elementene for å få samme effekt som en portet. Siter Golf 1985 mod Cab! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
halseth Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 hvilken størrelse er subben da? her er ei ferdig laget kasse til 12 http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=1805082956&n=1200268082&pn=1220420389 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dammed Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 du hører som regel en svak blåselyd fra en porta basskasse, og jeg som blir rimlig irritert på lyder som ikke skal være der. I mine øyere så er det ingen fordeler med portet kasse hvis du har nok penger til å kjøpe skikkelig subb/subber og en skikkelig forsterker. Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klovnster Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 man slipper portstøy hvis man klarer å bygge skikkelig :) Siter '97 Polo Color Consept 1,6l Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thingbø Skrevet Mai 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 Jeg skal bruke en 4x80W forsterker (brokoblet) til suben. Er det nok til å drive suben i en lukket kasse, eller bør jeg går for en bassrefleks? Sub og forsterker: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=2115 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 man slipper portstøy hvis man klarer å bygge skikkeligPortstøy er et aerodynamisk fenomen relatert til portens utforming og funksjon... litt usikker på hva du mener med å "bygge skikkelig"... ;) Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fhl123 Skrevet Mai 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2008 Portstøy er vel ikke et praktisk problem så lenge portene er riktig dimensjonert. Jeg ser heller ikke at en portet kasse ikke kan ha god lydkvalitet. En portet kasse er mye mer følsom for feil i konstruksjonen(volum og tuning)enn en lukket. I bilstereo er det vanlig å bruke ferdige kasser. Dermed er man låst til et volum og en avstemming som veldig ofte ikke passer med det aktuelle elementet. I tillegg ser det ut til at en del produsenter lager kasseforslag på nachspielet etter julebordet. Dermed blir også resultatet så som så for de som bygger selv. Så etter min mening er det absolutt mulig å få god SQ med en portet kasse, men det krever mer av konstruktøren enn en lukket kasse. Frode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg