Gå til innhold

'94 S124 E200 - typiske feil ?


Mikky

Anbefalte innlegg

Heihei.

 

Har funnet meg en fin S124 jeg tenker på til hverdagsbil.

Er en '94 modell, E200 med automat, nivåreg., 2x. el vinduer osv.

Gått 246k km.

 

Noe typiske feil, eller ting som kan bli dårlig/ødelaget jeg burde kikke etter ?

 

Hva burde jeg teste ut på automatkassa, for å finne ut om er i bra stand ?

"Kickdown" fra 4 -> 3 f. eks ?

 

Hva er prisen en slik bil burde ligge på ?

- Mazda 323F '96 JDM

- Mercedes 250CE '71

- Zuki trailbil '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gode biler, trolig av de beste Mercedes E-klassene som finnes. W210 er dessverre lavkvalitet i forhold (jeg vet dette av smertelig erfaring).

 

Jeg ville sjekka følgende:

 

- Rust: Sjekk både forskjermer (foran hjulbuer), hjulbuer, jekkefester, dørene langs med saccoplanken, pluss andre typiske ruststeder.

- Km. stand: Mange av disse har det vært tuklet med kilometerstanden på, og det trenger ikke være nåværende eier. Vær oppmerksom på "hull" i historikken, svært slitt ratt/pedaler, nedsitti førersete o.l.

- Motorene på disse er som regel gode, men sjekk gjerne motoroljen og kjølevæske for å se etter tegn på toppakningsbrudd.

- Automatkassa: Som regel er det tilstrekkelig å kjøre vanlig, men du kan jo gi på litt og se om den slurer, det er et dårlig tegn...

- Sjekk at alt elektrisk fungerer. Det har vært litt problemer med dårlig isolering av ledningsnett på noen av disse bilene.

- Nivåregulering: Sjekk at bilen ikke er hard/hopper bak.

- Sjekk at eventuell AC virker. Dette er ikke en typisk MB-feil, men mange av disse bilene har ikke vært fulgt opp med AC-sjekk og service, og eventuelle lekkasjer i AC-systemet kan være dyrt å reparere.

- Jeg ville også sjekka eksosanlegg, dekk, bremser, bærekuler og slakk i styresnekke. Ingenting av disse er spesielle svakheter med W124, men felles er at det koster litt å reparere dersom de er utslitt...

 

Prisantydning på en W124 er vanskelig å gi, det vil vel variere fra 10000 kr for et slitent eksemplar til godt over 50000 kr for et strøkent et. Generelt lønner det seg å betale litt ekstra for et fint eksemplar. Finner du en tight og fin W124 har du digg bil i mange, mange, mange, mange år... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for det :)

 

Eneste rust jeg vet om er ved høyre forskjerm, er et hull på 2x3cm med litt bobling rundt.

Nivåreg. ser fin ut.

Alt elektrisk fungerer, ingen skraller.

 

Er litt flengete på førerstolen, men virker ikke som den er nedsitti, ser helt strøken ut ellers så.

 

Har kvitteringer på slitedeler og deler for over 50k det siste året.

Får også med 8x dekk m/felg.

 

Alt i alt ser det ut til å være en bil som holder lenge, så tror jeg slår til på prisen hans. rundt 30.000 :) Høres det greit ut ?

- Mazda 323F '96 JDM

- Mercedes 250CE '71

- Zuki trailbil '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CommodoreA

Det er bare tull å si at W/S210 er dårlig (har selv en w210 E320 som er gått nesten 300.000 km og den har ikke feil eller hatt rust).

 

Mikky

Den S124 du lurer på heter 200E.

Sjekk for rust fra støtfanger til støtfanger.

Sjekk for rust på hele hjulbuene og kanaler.

Du bør ikke være redd for å lette på tepper og matter.

Slitasje på fører sete,pedaler og rattet gir en liten pekepinne om den er gått 200.000 eller 800.000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.

Trodde modeller etter '93 ble kalt E200 etc. jeg.

 

Pedaler og ratt ser nytt ut, og setet føles og ser ellers nytt bortsett fra rift på høyre side. Litt rart egentlig.

Tviler ikke på at kilometerstand er riktig, er bekjente av meg som har hatt den helt siden den var ny.

- Mazda 323F '96 JDM

- Mercedes 250CE '71

- Zuki trailbil '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S124 (stasjonsvogn)

Sjekk for fukt under sidevinduer i bagasjerom. Kjenn på skumgummien som er helt oppunder vinduet i bakkant, nesten mot D-stolpen. Se på trekket på bakluka om det bærer preg av fuktskader.

 

Om du finner fukt i skumgummien på sidene baki så kan du regne med rusthull i renna under vinduet.

 

Andre steder du bør sjekke er i kanten rett over støtfangere på bakskjermer. Finner du rust der kan du banne på at det er en del arbeid for å bli kvitt det.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CommodoreA

Det er bare tull å si at W/S210 er dårlig (har selv en w210 E320 som er gått nesten 300.000 km og den har ikke feil eller hatt rust).

 

Du har vært heldig med W210-en din, ta godt vare på den!

 

Men: At W210 generelt er noen god bil, det får du meg aldri til å tro... Ikke etter erfaringene med min bil. Jeg hadde gode erfaringer med W123, har like godt inntrykk av W124, men MB etter 1996 har jeg mista helt trua på...

 

Det var litt OT, til Mikky:

 

Jeg synes det hørtes ut som en ok pris ut fra slik den høres ut!

 

50000 i påkost. i løpet av et år, det er jo mye på en slik bil - og det er ikke alltid en fordel... Jeg ville sjekka kvitteringsbunken nøye, se etter at reparasjonene er ting som ikke er problem nå lenger på bilen. Tilbakevendende problemer er ikke gøy. Men at slitedeler som bremser, eksos, foringer, kuler o.l. er skiftet er selvfølgelig bare en fordel!

 

Slitasje i førersete forteller ikke alltid om km. stand på disse. W124 har veldig ofte slitasje i sidestøtten nede på venstre siden av førersetet. Det kan se litt stygt ut, men det kan faktisk ofte komme etter nokså kort km. stand. Om setet er nedsitti eller ikke er gjerne en bedre indikator på km. stand enn slitasje i stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår