Gå til innhold

Navn på et vidundermiddel

Ranger emnet


PlenKlipper

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg satt her en dag å så på discovery der de skulle fikse en gammel bruktbil. Da smørte de et stoff på lakken, for deretter å bruke en poleringsmaskin på det. Når dem var ferdige så lakken helt ny ut! skraper og lignende var så å si borte!

Men jeg fikk desverre ikke med meg navnet på dette produktet.

Noen som vet hvilket stoff jeg leter etter?

 

takker for svar^^

-98 Saab 9-5 2.0t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes ut som en av de "hydrawax" reklamene på tvshop for mangfoldige år siden :D.

 

"Voks bilen din med flytende voks blanda i stråla fra hageslangen, spyl av, og la tørke! Bil vokset på 3 minutter!"

 

Eller noe sånt lureri - voksen, som forresten ikke er av bra nok kvalitet i utgangspunktet går av i første regnbyge... :D haha. Klarte ikke dy meg.

 

Men hmm... et slikt vidundermiddel skulle jeg også hatt hendene i. Det virker helt usansynlig. Å fjerne skraper og swirls - merk:fjerne helt - er en tolmodighetsjobb og du må være dyktig. Dette innebærer kanskje våtsliping også... Kan være det finns et poleringsmiddel som er så bra at det legger seg så godt nedi stripene at de ikke lenger syns, men fjerne de permanent... hmm tvilsomt...

 

Så som sagt, at et middel skal gjøre dette i en enkel og ukomplisert operasjon høres jo helt fantastisk ut... Men si fra om du finner ut hva det er... :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes ut som en av de "hydrawax" reklamene på tvshop for mangfoldige år siden :D.

 

"Voks bilen din med flytende voks blanda i stråla fra hageslangen, spyl av, og la tørke! Bil vokset på 3 minutter!"

 

Eller noe sånt lureri - voksen, som forresten ikke er av bra nok kvalitet i utgangspunktet går av i første regnbyge... :D haha. Klarte ikke dy meg.

 

Men hmm... et slikt vidundermiddel skulle jeg også hatt hendene i. Det virker helt usansynlig. Å fjerne skraper og swirls - merk:fjerne helt - er en tolmodighetsjobb og du må være dyktig. Dette innebærer kanskje våtsliping også... Kan være det finns et poleringsmiddel som er så bra at det legger seg så godt nedi stripene at de ikke lenger syns, men fjerne de permanent... hmm tvilsomt...

 

Så som sagt, at et middel skal gjøre dette i en enkel og ukomplisert operasjon høres jo helt fantastisk ut... Men si fra om du finner ut hva det er... :)

 

Tror ikke det er noe lureri. Det var ikke en reklame, men et tv-program. Discovery sender mange episder av programmet der dem fikser en ny (gammel) bil hver gang. Husker de skulle fikse en rød bil, og etter at dem var ferdige å bruke poleringsmaskinen var stoffet på maskinen helt rødt! Bilen så fantastisk fin ut^^ Skal si ifra hvis jeg finner ut hva det er ;)

-98 Saab 9-5 2.0t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert Wheeler Dealers du har sett. Sa de ikke navnet på stoffet? I så fall kan du kanskje leite litt på nett etter (info om) den episoden med den bilen og følge litt med når de sier hva det heter

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert Wheeler Dealers du har sett. Sa de ikke navnet på stoffet? I så fall kan du kanskje leite litt på nett etter (info om) den episoden med den bilen og følge litt med når de sier hva det heter

 

hehe, jeg kom inn midt i programmet, og da navnte dem aldri navnet^^ men skal søke etter info...

-98 Saab 9-5 2.0t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, ser jeg misforstod litt... jeg trodde det var snakk om et middel som i en operasjon fjerna alle striper og sånt i lakken... Det er da ikke mulig. Jeg har lang erfaring innen bilpleie. En stund siden jeg har aktivt holdt på nå, men som jeg sa, å fjerne striper i lakken er en tolmodighetsjobb som krever riktig utstyr og poleringsmiddel.

 

Når det gjelder røde biler, så kan fargen lett fornyes hvis den er falmet ved hjelp av helt normal lakkrens. Dette er som regel en type kjemisk rens - rubbing er ofte mekanisk polerende - men lakkrens tar ikke stripene.

 

Men noe vidundermiddel finns ikke - iallefall ikke som varer permanent. Skal striper fjernes med rubbing, så er en tommelfingerregel at om du drar neglen over stripa og du kjenner at den er der, da går det ikke an å fjerne den helt heller - men det er unntak, og som regel kan alt iallefall forbedres... men som sagt ingn regel utn unntak.

 

Når det gjelder metallic lakk med striper i - eller annen lakk med klarlakk, så kan du være så heldig at stripa har bare skada klarlakken, selv om den er dyp, så kan du da legge i litt klarlakk i stripa, la den herde, så pusser du med 1500 papir eller lignendes - våtsliping - til det er en matt og gjevn overflate, og den nye klarlakken går i ett med den gamle. Så tar du maskinen og rubber opp lakken igjen, og VIPS så er stripa borte... hvis du er heldig :)

 

Men ta nå en titt i forumet for bilpleie som nevnt her. Mange bra tips der. For meg personlig så gikk det opp et lys når jeg leste om clay - som var rimelig nytt for meg. Dette var for meg et sterkt etterlengtet vidunder verktøy :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår