pkhamre Skrevet Mai 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2008 Info om tråden Jeg lager en tråd dedikert til spørsmål rettet mot bilfoto. Her kan man spørre om teknikker, utstyr, hvordan man oppnår visse effekter. Forhåpentligvis vil noen svare og vi får en basic FAQ etterhvert. Jeg vil oppdatere første post med spørsmål og svar som etterhvert blir utviklet av oss her. Post gjerne eksempelbilder, og ikke hver redd for og spørre! :) Spørsmål og svar - Hvordan kan jeg redigere en bestemt del av bildet, f.eks. himmelen? Og hvorfor får jeg helt hvit områder på noen bilder? - Hvis du bare vil redigere en bestemt del av bildet er det bare og markere med Selection tool og redigere. Jeg bruker Quick mask mye, den gjør det litt enklere og markere områder jeg vil redigere. Hvit himmel på bildene dine er det som kalles for ett utbrent område. Dette skyldes at kamera ditt ikke har høy nok dynamisk range, dette kommer an på hvor du måler lyset. Hvis du måler lyset mot himmelen vil du få en god eksponering på himmel, men sikkert en veldig mørk eksponering på enkelte andre steder. Lenker http://www.mattwatkinson.com/tutorial/ - Car Photography Tutorial - The Static Front 3/4 Disected http://www.motivemag.com/pub/feature/drivers_ed/Just_Shoot_Me_-_Motive_s_Car_Photography_Tips.shtml - Just Shoot Me - Motive's Car Photography Tutorial Siter Bilforumet.no Administrator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael_ Skrevet Mai 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2008 Hei, jeg lurer på litt på hvordan man kan få redigert f.eks bare himmelen på ett bilde? Lurer også på hvorfor jeg får helt hvit himmel (o.l) på noen av bildene? Om du har linker til litt basic tips for photoshop ville jeg blitt glad! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Mai 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2008 Hei, jeg lurer på litt på hvordan man kan få redigert f.eks bare himmelen på ett bilde? Lurer også på hvorfor jeg får helt hvit himmel (o.l) på noen av bildene? Om du har linker til litt basic tips for photoshop ville jeg blitt glad! Bruk enten Magic Wand Tool eller noe annet for å merke himmelen og lag ett nytt lag. Så kan du redigere som du vil :) Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Mai 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2008 Hvordan få klart bilde av bilen mens bakgrunnen/omgivelsene er blurrete? Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fred_stian Skrevet Mai 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2008 Høy brennvidde og eller lavt f tall (høy blender)! Eller hvis du prater om biler som kjører, følger du bilen med kamera mens du tar bilder, da blir det sånne streker man ofte ser på bilder. Siter Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansien Skrevet Mai 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2008 Hva må man justere på (Både på kameraet og i etterbehandlingsprogram) for å få gode farger? Siter '09 Ford Ranger '91 Mazda 323 GTX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pkhamre Skrevet Mai 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2008 Hei, jeg lurer på litt på hvordan man kan få redigert f.eks bare himmelen på ett bilde? Lurer også på hvorfor jeg får helt hvit himmel (o.l) på noen av bildene? Om du har linker til litt basic tips for photoshop ville jeg blitt glad! Hvis du bare vil redigere en bestemt del av bildet er det bare og markere med Selection tool og redigere. Jeg bruker Quick mask mye, den gjør det litt enklere og markere områder jeg vil redigere. Hvit himmel på bildene dine er det som kalles for ett utbrent område. Dette skyldes at kamera ditt ikke har høy nok dynamisk range, dette kommer an på hvor du måler lyset. Hvis du måler lyset mot himmelen vil du få en god eksponering på himmel, men sikkert en veldig mørk eksponering på enkelte andre steder. Har ingen linker til photoshop stuff, men photoshop kommer med mye bra dokumentasjon hvis man gidder og lese den. Siter Bilforumet.no Administrator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Villing Skrevet Mai 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2008 Kan folk legge ut de tutorial linkene til bilde redigering å generell fotografering som er brukbare :) Hvordan få syl skarpe bilder feks? :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pkhamre Skrevet Mai 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2008 Kan folk legge ut de tutorial linkene til bilde redigering å generell fotografering som er brukbare :) Hvordan få syl skarpe bilder feks? :P For og få sylskarpe bilder må man ha sylskarp optikk, og fokusere riktig. Da trengs det også lite oppskarping i etterkant, taes bildene i RAW format må man naturlig nok gjøre oppskarping i etterkant. Men cluet er og øve seg på fokusen, passe på at den sitter. En god ide er og ikke bruke One shot fokus, men AI Servo (Canon :)), og ta 4-5 bilder i serie. Med en slik metode bør du garantere deg ett som fokusen sitter bra på. Siter Bilforumet.no Administrator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pkhamre Skrevet Mai 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2008 Hva må man justere på (Både på kameraet og i etterbehandlingsprogram) for å få gode farger? Gode farger i ett bilde er ett relativt begrep, de kan være skarpe eller svake, kalde eller varme osv. Dette er en smaksak. Hvis du sitter med en generelt god eksponering, syns jeg en grei løsning for og fremheve farger er og bruke Selective Colors i Photoshop. Siter Bilforumet.no Administrator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg