Gå til innhold

Gamle batterie + 2 stk Kinetk 2000

Ranger emnet


karljoh

Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat fått 2 stk Kinetk 2000 batterier. Å når jeg sier akkurat så mener jeg akkurat fikk de for 5min siden i post:)

 

Jeg er litt gira nå å vill koble de opp med en gang får å teste litt, men jeg har aldri gjort sånt før så jeg trenger litt råd å hjelp til hvordan det er smart å sette det opp.

 

Eks på spørsmål jeg har:

Kobler jeg + eller minus først?

 

Å hva gjør jeg med gamle batteriet kaster jeg det ut?

 

Det er ikke plass til kinetik under panseret så jeg tar de bak i bilen, er det greit å ikke ha noe batteri foran om jeg drar ledninger fra dynamoen bak i bilen?

 

Det jeg er mest redd får er om det er mulighet for å få støt av disse siden det er jo 5500amp til sammen, så om jeg holder på ett jorings punkt å kommer borti + på batteriet er det da farlig?

Eller er det for litt volt til at det gjør noe?

 

Å er det smart å ha batteriene koblet sammen i vær sinn ende av bagarser rommet men veldig nære forsterkeren?

 

Eller er det smart å koble batteriene veldig nære hverandre men litt unna forsterkeren?

 

Hva er smartest av de to tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korte ledninger, er vel det beste. Skulle tro at det gir minst tap.

Jeg er ikke elektrikker,så jeg vet ikke sikkert,men jeg tror at det er størst tap i lange strøm ledninger,i forhold til høyttaler kabler.

Dvs heller litt lengre høyttalerkabler, og så korte strømkabler som mulig.

Panthera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan IKKE ta noen som helst skade av å ta på batteriene;p

Og vist du overdimensjonerer kablene nokk får du heller ikke noe sørlig problem med spenningsfall (tap).

 

Slik: R=(l*roh)/A

 

Det er formelen for resistans i en leder, der l er lederens lengde i meter, roh er en konstant for ledningsevnen til metallet lederen er laget av (for kopper er det 0,178) i ohm og A er lederens tverrsnitt i mm.

 

Så altså vist vi sier att du trenger 5 meter kabel, og har 50mm2 kabel (nå tar jeg sikkert gått i med 5 meter) så får du:

 

R=(5*0.178)/50=0,0178ohm.

 

Og det er ikke mye, men du ser jo som Phantera påpeker att du får mindre resistans jo kortere kabler du har.

Du kan rekne ut spenningsfallet over denne resistansen med Ohm's lov som er U=I*R.

Men du må da også oppgradere kablene helt fra dynamoen, og jeg ville hatt sikring på kabelen siden den skal gå kvers gjennom hele bilen:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg oppgradere kablene helt fra dynamoen?(Helt inn til dynamoen?)

 

Men hvordan vil det gamle batteriet samarbeide med de nye? Må jeg kaste det ut? Eller hva skal jeg gjøre?

 

Ja det er det samme som att en kjetting ikke er sterkere enn det svakeste leddet det, om du sjønner hva jeg mener..

 

Har hørt mange si att det ikke er bra og kobla i lag gamle og/eller ulike batterier vertfall. Og de vil vertfall dele spenningen mellom seg likt, så det gamle vil tappe de to nye vist det er dårlikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke ett skillerele mellom gammelt og nye batterier ;)

Den største feilen de aller fleste gjør, er å ikke oppgradere ledningene til dynamo, og til jording av orginalbatteriet... Da kjøper de heller en kondensator, og TROR at det løser "problemet"

 

Men hva trenger du TO slike batterier til?? Hvis det virkelig er slik at du TRENGER disse nye batteriene, så regner jeg med at du har byttet til en SKIKKELIG kraftig dynamo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår