Gå til innhold

Renovering av caliper bak på VAG.

Ranger emnet


Slaraffenmann

Anbefalte innlegg

Driver å renoverer caliperne på gamle audien min. (92 modell 2,0e).

Har nå demontert begge caliperene sånn halvveis (tatt ut stempelet). Spørsmålet er da hva som er vanlig når man skrur ut disse stemplene. Antar at det skal stå innvendige gjenger igjen inne i selve stempelet. Det gjorde det på caliper nr.1. På den andre løsnet på en måte hele innmaten i stempelet. Altså den "hylsen" som gjengene sitter på. Hylsen ble stående igjen inne på gjengetappen som sitter fast i bunn av cylinderen på selve caliperern.

Ser ikke ut til å noe er ødelagt eller noe sånt. Ser ut til å være mulig å bare presse hylsen med gjenger tilbake inn i stempelet. Skal denne delen være løs? Er det vanlig å ta denne løs og rengjøre ved renovering av calipere?

 

Ellers lurer jeg på om jeg skal demontere det som har med håndbrekket å gjøre også. På den ene har jeg ikke noe valg.Er den som er sakens kjerne. Sitter dønn fast.

Men skal jeg gidde å demontere og bytte pakninger på den andre caliperen også når jeg først har det fra hverandre? Denne fungerer helt fint, men måtte uansett demonteres for å få ny støvbeskytter på stempelet. Har forstått det sånn at dette kan være vanskelig å få til. I følge haynes så er det ikke mulig i det hele tatt, men vet at det er feil.

Jeg får demontere den som ikke virker så får jeg ta en ny vurdering etter jeg vet hvor lett eller vanskelig dette er.

 

Ellers noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jobben gjort.

 

Var en del rust på ene stempelet så det spørs om det vil holde tett. Fikk pusset rusten vekk, men der er igjen et lite nedsenk i stempelet. Håper det holder tett likevel.

 

Ellers må jeg si at det var en helt grei jobb dette.

Demonterte også håndbrekkmekanismen og byttet pakninger her.

At haynes mener det ikke er mulig å gjøre har jeg liten forståelse for.

Rep.sett fikk jeg for øvrig kjøpt på mekonomen.

 

Så i morgen blir det nok montering og testing. Krysser fingrene for at alt er tett. Men frykter at jeg må kjøpe nye calipere.

Bør vel bytte begge i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår