Gå til innhold

Hva slags Olje på 1,6?

Ranger emnet

AXi0N

Anbefalte innlegg

Heisann

Hva slags olje skal jeg fylle på dråget mitt? skal ha noe bra olje.. driter i om det er en 1,6 liters motor.. her skal den få det beste:) (nesten da) hehe.

tenkte å kjøpe inn.. så noen gode råd ville vært fint..

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valvoline og Mobil 1 er de som jeg altid har sett på som best...

Har altid kjørt på valvoline , men skiftet her for en stund siden - da tok jeg shell bare for å prøve - og etter det sluttet den neste å tikke. gå uansett for en olje som er tynn når den er kald ( lavt først tall fks 5 -40 ... ivertfall nå når vinteren nermer seg

Golf 4 gti 99 mod

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) men hva skal jeg velge av sånn f.eks 5W40 ?? hva passer best? er ikke helt inn i sånn olje greier.. bytte er en enkel sak.. bare jeg vet Akkuratt HVA slags olje jeg skal kjøpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GolfG60Syncro

Shell Helix Ultra.... Det har jeg sagt hele tiden.... Det ser ut som ENDA en har oppdaga det, Sonick......

Shell Helix ULTRA (x)W(xx) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5W40 er en mer lett flytende (tynnere) olje enn 10W40, dermed smører den bedre og tar med seg med drit og lort.... Oljen skal; Smøre, rense, kjøle..... Alle oljer har forskjellige egenskaper i denne sammenhengen, men jeg har erfart at jeg kommer best ut med Shell H Ultra, totalt sett.... Har en derimot en motor som har gått på 10/40 i mange år og fungerer greit med det, så er det liten vits i å gå for 5/40, det kan virke mot sin hensikt... Har man en motor som sunger på siste verset så bruker man heller ikke 600 kr pr 5000km for at den skal slurpe i seg noen dråper unødvendig god olje på vei til høggern.... Dette blir individuelt fra motor til motor, og en bør undersøke litt (sånn som du gjør) før man finner ut hva man skal gå for....

VOLVO - Schnellste Traktor der welt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen skal; Smøre, rense, kjøle.....

...Og tette, beskytte.. :D Har motoren din gått langt er det vel ikke akkurat best med helsynt?? Siden olje er med på å tette oxo... Får spesiell olje til eldre biler som ikke er så tynn og som tetter bedre... Men valvoline, mobil1 osv går for å være bra oljer... Ville kanskje gått for en halvsynt. olje........

Lenke til kommentar
Del på andre sider