Gå til innhold

Min Ford Escort MK2. Volvokonvertering..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har nå endelig tatt til vett å fått den dårlige 2.0L OHC Ford sierra motoren ut.. Og inn skal en volvo motor på rundt 130hk.. Kommer til å gå greit vil jeg tro. Og med 4.11-utveksling i baken, vil denne bilen bli ekstremt startrask vil jeg tro.. :)

 

 

Uansett, har nå fått bilen inn i garasjen, tatt ut motoren og girkassen, samt ALT inni, og fått begynt å rette ut skader. Var ikke mye skader, men ene bakskjermen trenger litt sveis. Ellers er bilen rimelig grei.. (til å være fra 77, å gått i BC siden 94/95).

 

 

Her kommer ihvertfall endel bilder:

 

 

Slik bilen står nå:

S8000163.jpg

 

S8000164.jpg

 

 

Motoren ute:

S8000165.jpg

 

 

Motoren som stod i:

S8000172.jpg

 

S8000171.jpg

 

Motoren som skal i:

S8000166.jpg

 

 

"Interiøret":

S8000167.jpg

 

 

Bagasjen. Her kommer radiator, batteri, bensintank og spyletank:

S8000168.jpg

 

 

Bakskjermen som trenger sveis:

S8000169.jpg

 

S8000170.jpg

 

 

Diverse andre deler jeg har plukket ut av bilen etter lagringsperioden:

S8000173.jpg

 

 

 

3,0L Ford Capri-fjærbein (for å tåle vekta av volvoen):

S8000174.jpg

 

 

Undersiden av bilen:

S8000175.jpg

 

 

Måtte kappe vekk deler av døra for å få den retta ut:

S8000176.jpg

 

 

Det tøffe rattet fra noen å '80:

S8000177.jpg

 

 

Begynner å bli rimelig rett i baken nå:

S8000178.jpg

 

 

 

Hva tycks om bilen? Kom med kommentarer. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dårlig med kommentarer.. :p

 

Uansett, har tatt ned hele forstillinga da gjengene som holder den fast i bilen ikke eksisterte så den hang bare fast med 1,5 skruer.. :p

 

Har gjenga opp 2 dimensjoner, slik at det ikke løsner når volvosakene kommer nedi.. :)

 

Skal også forsterke/fikse litt rundt dempertårnene da disse har løsnet i sveisen og forskjøvet seg i en liten sammenkomst med en volvo faktisk.. :)

 

Har også fått retta ut alt av bungler og slikt. Skal få sveisa bakskjermen nå til uka.

 

Da gjenstår bare tilpassing av motor, girkasse og mellomaksel før man kan begynne å si seg ferdig..

 

Har også en liten plan om å sette på en 1031 volvo aksling. (sterkeste akslingen til volvo 240), med solid sveisa sperre og greier..

 

Volvoakslingen er bare ca 5cm bredere enn escortakslingen, så tror jeg skal få dette til ja. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Escort er grombiler i Bilcross det.. :race

 

Om du skal sette på Volvo bakaksel, så kan du jo sveise/poppe på hjulbuer fra Golf. Jeg gjorde det på Ascona B crossbilen jeg hadde inntil nå nylig. Funksjonelt og veldig tøft! :thumb

 

AsconaBBC25.jpg

 

Genialt med Capri-fjørbein forresten!

Har sett noen BC-Escort'r med 2.8 V6, og de setter somregel på doble støtdempere foran. Det fungerer også meget bra! Noe å tenke på den dagen Capri-beina er skakke.. :drive2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulbreddere har jeg liggende, så det skal ikke bli noe problem.. Problemet blir vel å få akslingen festa oppunder bilen.. :s

 

Hvordan får man doble dempere foran på en escort? Er jo trangt oppi der. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hvordan man gjør det med doble dempere og innfestinger er jeg ikke helt sikker på, men går utifra att de sveiser en festebrakett på innerskjermen og lager til ett feste på brua. Bruker sikkert korte støtdempere, regner jeg med..

 

Men, gå inn på http://www.bilcross.no og sjekk ut på forumet der ang doble dempere. Virker som reglene for støtdempere kan tolkes på flere måter..

Skjønner ikke poenget med å lage så mye regler i bilcross jeg. La nå folk få være litt "Reodor Felgen" innimellom!!

Er jo på den måten nytenkninger skapes......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvemontert litt til.. Fikk satt på girkassen nå, å prøvd å få både girkasse og motor nedi samtidig.. Noe som var _TRANGT_.. :p Ser ut som enten bunnpanna eller traversen får seg en liten modifikasjon..

 

DSC00376.jpg

 

DSC00377.jpg

 

DSC00378.jpg

 

DSC00379.jpg

 

DSC00380.jpg

 

DSC00381.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått gjort en god del med escorten.. Fått sveisa opp så å si alt innen karossen, fiksa rust osv..

Har nå tatt tak i bakakslingen for å tilpasse volvoakslingen..

 

Volvo akslingen passa jo så å si rett på.. Det likte jeg.. :P

 

Må modde litt på festene til fjæra, dempere, panhardstag og de to andre stagene.. :)

 

 

Her er noen bilder av dagens økt:

 

DSC00399.jpg

 

DSC00400.jpg

 

DSC00401.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det rimelig greit unna med prosjektet her ja.. Holder på å få ferdig bakakslingen nå. Har fått sveisa meg nye fester til demperene bak, samt funnet ut hvordan jeg skal ha fjærene. Har også fått dratt ut og fjerna litt av bakskjermen slik at hjulet får plass.. Vil tro den bilen her kommer til å bli en liten racer. :P Får nok legge inn noen førerbud når man kjører løp.. :b

 

Joda.. Har også fått knipset endel bilder igår:

 

S8000226.jpg

 

Hullet til ene demperen:

S8000225.jpg

 

S8000224.jpg

 

S8000222.jpg

 

S8000221.jpg

 

S8000213.jpg

 

Hjulbuen som måtte ofres:

S8000219.jpg

 

 

Stagene:

S8000218.jpg

 

S8000217.jpg

 

S8000216.jpg

 

Ble litt bredere bak:

S8000215.jpg

 

S8000212.jpg

 

En kompis i full sveising:

S8000211.jpg

 

S8000210.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med kommentarer her altså.. :p

 

Uansett, nå har jeg kommet et godt stykke lengre.. Bakakslingen er så å si ferdigmontert, så i neste omgang kommer montering av bremser samt reparere/fikse bakskjermene.. :)

 

 

DSC00406.jpg

 

DSC00405.jpg

 

DSC00404.jpg

 

DSC00407.jpg

 

Den er litt høy bak, men etter noen runder mindre på fjærene, ble den perfekt så å si.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår