Gå til innhold

Chipping av 05 Mondeo 2,0 tdi stv. (90hk..)?


MonDE05

Anbefalte innlegg

Så ble det Mondeo på meg også, nettopp kjøpt, og er fornøyd så langt!

Men kunne tenkt meg litt mer å dra med - noen som har tips eller erfaringer om chipping av toliters turbodieselmotor på 90hk?

Har sett at feks. chiptuning-direct.dk har ok priser, men lurer på om det er verdt pengene og om det er stor forskjell på ulike merker etc..alle tips mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikk her, les det jeg sier om Bluefin fra Superchips.

http://www.bilforumet.no/mondeo/167618-trimming-mondeo-2-0-zetec-97-mod.html

 

Fadern har en 04' TDCi, og den gikk fra 130/320(hk/nm) til 166/380. I tillegg til at et åpent konisk filter fra f.eks. K&N vil øke bunndrag og dreimoment lavt nede betraktelig, så skal det ikke koste SÅ mye for å få litt ekstra hester i diesel-toget ;)

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang konfilter så gir d ikke stor effekt så lenge det ikke kommer ekstra kaldluft inn til filteret. når motoren blir varm får du såkalt heat-soak.. motorrommet er varmt. motoren drar inn kun varm luft. som vi vet går bilen dårligere en varm sommerdag enn en kjølig høstkveld.. så legg opp kaldluftslange..

1993 Ford Escort Cosworth

 

 

www.escortrscosworth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang konfilter så gir d ikke stor effekt så lenge det ikke kommer ekstra kaldluft inn til filteret. når motoren blir varm får du såkalt heat-soak.. motorrommet er varmt. motoren drar inn kun varm luft. som vi vet går bilen dårligere en varm sommerdag enn en kjølig høstkveld.. så legg opp kaldluftslange..

 

La meg få presisere; det GIR økt effekt. EOD.

Du tror ikke at motor-rommet er like varmt selv om det er vinter?

Uansett; Bomullsfilter gir mindre motstand når motor skal ha luft. Det at varmestråling på filterets metallnetting (les: varmere luft inn) skal påvirke ytelse i stor grad er ikke et tilfelle på normale bruksbiler. Dette er mer tilfelle i racing, da bilene stort sett genererer mer varme enn det du evt vil klare med din standard (les: ikke turbo, ikke over 200-og-alt-for-mange-tynte-hester) 2L zetec-motor på full guff herfra (relativt) til Svinesund (også relativt).

 

Hvor var vi? JO! Nå har det seg slik at min fars bil er turbomatet, og et "åpent" filter med bedre gjennomstrømning vil gi en MERKBAR effektøkning, da denne får matet luft inn (i stedet for vanlige bensinmotorer som suger luft inn selv, uten turbo). Jo fortere turboen får sugd luft til motoren, jo mere effekt får man.

 

Jeg VET at det gir mer effektøkning på en 2L TDCi, rett og slett fordi jeg har prøvd dette. FØR og ETTER. :)

Jeg kan nesten garanetere at det vil bli en merkbar økning på en "ikke-common-rail"-dieselbil også, om denne da er utstyrt med turbo. :) -Dog økningen er relativ.

Når det gjelder 2L TDCi med oppgradert firmware og 166hk/380nM i stedet for 130hk/320nM, så er dette nesten selvsagt da en slik oppgradering som regel er litt mer keen på luft, eller hva? ;)

 

 

Hva begrunner du egentlig utsagnet ditt med? :)

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oioioi så sint da. jeg snakker av PERSONLIG erfaring. har selv et forbanna konfilter å bilen er utrolig lat på varme sommerdager eller når motoren har gått seg skikkelig varm i forhold til hva den var med original luftfilterboks. det har SELVFØLGELI litt med hvor filteret havner i forhold til det originale kaldluftinntaket. på min v6er får det ikke særlig mye kald luft der.klart det gir mer effekt, men ikke så lenge det slurper badstuetemperaturer. dette er jo vitenskapelig bevist.. mer oksygeninnhold i kald luft enn varm..

hvis du ikke tror meg kan du glatt få prøve min en varm sommerdag med å uten kaldluftslange. å det er bare en liten v6'er. beste resultat får du på de fleste biler ved å bruke et innsatsfilter(k&n ol..) d holder til 350 hesters cosworth så hvorfor ikke en dau diesel? å det koster jo ikke halvparten..

Håper d var svar på spørsmålet.

 

Vet godt at responsen blir bedre under optimale forhold.. Jeg har hatt både 2liter og nå v6 med åpent filter å da de fikk riktig temperaturer var det en liten forskjell, om ikke mest på lyden.. har mest erfaring med sugemotorer, men er vel en grunn til at både k&n og de fleste andre selger kit som skjermer filteret fra varmen i motorrommet. et eks er viper-filteret til pipercross som er helt lukket men som har en slange som føres til et sted der d er kjøligere luft. Tilfeldigheter?

 

Mulig det fungerer bra i dieselmondeoen, men generelt sett trengs det litt kjøligere luft.. takk for meg..

1993 Ford Escort Cosworth

 

 

www.escortrscosworth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår